کد خبر: 5363
A
"دیده بان ایران "در گفت و گو با نمایندگان مجلس و کارشناسان تشکیل فراکسیون ترک زبانان بررسی می کند:

تشکیل فراکسیون ترک زبانان برخلاف وحدت ملی یا برای رای جمع کردن ؟!

ترکیبی از اصول گرایان و اصلاح طلبان ریشه داری که در شرایط عادی هیچ گاه کنار هم قرار نمی گرفتند اما مطالبات قوم گرایانه و تلاش برای ایجاد یک هویت جدید در ساخت قدرت ایران سبب شد کنار یکدیگر بنشینند.

تشکیل فراکسیون ترک زبانان برخلاف وحدت ملی  یا  برای رای جمع کردن ؟!

به گزارش پایگاه تحلیلی و خبری دیده بان ایران، نهم آبان 100 تن از نمایندگان مجلس دهم با تشکیل فراکسیونی جدیدی را در مجلس دهم شکل دادند که نام ترک زبان ها را بر خود داشت. فراکسیون ترک زبانان اولین فراکسیون قومی و زبانی در تاریخ قانون گذاری ایران محسوب می شود و بی تردید پس از تلاش های ناکام سید جعفر پیشه وری برای جدایی طلبی آذربایجان ازایران، مهم ترین کنش سیاسی قوم گرایانه از جانب فعالان سیاسی دریک قرن اخیر است. اما این کنش جدید در یک سال اول دولت یازدهم سبب تشکیل اولین فراکسیون قوم گرای مجلس شورای اسلامی شد. فراکسیونی که نام های اصول گرایان و اصلاح طلبانی چون قاضی پور و پزشکیان را در خود جای داده است. ترکیبی از اصول گرایان و اصلاح طلبان ریشه داری که در شرایط عادی هیچ گاه کنار هم قرار نمی گرفتند اما مطالبات قوم گرایانه و تلاش برای ایجاد یک هویت جدید در ساخت قدرت ایران سبب شد کنار یکدیگر بنشینند.  

 

دلیل تشکیل فراکسیون جدید از زبان سخنگو

 

زهرا ساعی که در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ترکیب لیست امید قرار داشت و از سوی اصلاح طلبان کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی شده بود در مقام سخنگوی فراکسیون جدید به  طرح دلیل شکل گیری آن می پردازد. سخنگوی فراکسیون مناطق ترک نشین در توضیح هدف تشکیل این فراکسیون گفته است:"‌با توجه به گستردگی مناطق ترک نشین در سراسر کشور و مدیریت راهبردی برای حل مشکلات در این مناطق این فراکسیون با حضور نمایندگان ترک زبان تشکیل شد که هدف آن استفاده از ظرفیت نمایندگان برای رفع مشکلات مناطق ترک نشین است".وی افزود: "‌باتوجه به اینکه نمایندگان عضو این فراکسیون در کمیسیون های مختلف عضو هستند، به دنبال آن هستیم تا مشکلات مربوط به حوزه ‌های مختلف را از طریق اعضای فراکسیون عنوان کنیم".ساعی در پایان تاکید کرد که این فراکسیون علاوه بر حفاظت از منافع به دنبال توسعه و تقویت وحدت ملی و توسعه متوازن در کشور و حرکت در این راه است.

 

تشکیل فراکسیونی که مغایر با قانون اساسی است

 

اما تشکیل فراکسیون ترک زبانان مخالفانی هم دارد تعدادی از نمایندگان مجلس در تذکر های صحن علنی خود تشکیل یک فراکسیون قومی و زبانی را مغایر با اصول قانون اساسی می دانند . در پایان جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی احمد مرادی نماینده بندرعباس نسبت به تشکیل فراکسیون ترک‌زبانان در مجلس اخطار داد.وی افزود: فراکسیون ترک‌زبانان توسط ۱۰۰ نفر از نمایندگان ترک‌زبان تشکیل شده است که این امر با اصول ۱۹، ۲۰ و ۸۴ قانون اساسی مغایرت دارد.مرادی تصریح کرد:" مجلس، صدای ملت است و باید منادی وحدت باشد. اگر این روند ادامه یابد، باید منتظر تقسیم‌بندی میان سایر اقوام در مجلس باشیم".

 

 

تشکیل فراکسیون در مجلس دهم با هدف ایجاد شکاف قومیتی

 

در روزهایی که اولویت بهارستان بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی روحانی برای گرفتن رای اعتماد بود و نظرها بیشتر متوجه این رویداد ملی قرار گرفته بود ناگهان خبر تشکیل فراکسیون ترک زبانان به امضای  یکصد نماینده منتشر شد. نعمت احمدی حقوق دان برجسته و استاد دانشگاه می گوید:"همگان به خوبی آگاه هستند که جمهوری اسلامی ایران در طول این سال‌ها تمام تلاش خودرا به کار گرفت تا از شکاف قومیتی جلوگیری کند. اما ظاهرا برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جایگاه خود اطلاع چندانی ندارند و بر مسائلی تکیه کردند که با قانون اساسی در تضاد است.

 

هادی بهادری: فراکسیون مناطق ترک نشین ضد وحدت ملی نیست

 

هادی بهادری نماینده مردم ارومیه و عضو فراکسیون مناطق ترک نشین در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران، با اشاره به تاسیس فراکسیون مناطق ترک نشین در مجلس، اظهار داشت: هدف از تشکیل این فراکسیون تنها رسیدگی به مطالبات فرهنگی مردم این مناطق است و هدف دیگری ندارد.وی ادامه داد: بنده استاد دانشگاه هستم و تنها دلیل عضویتم در این فراکسیون پیگیری مسائل فرهنگی است.نماینده مردم ارومیه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا تشکیل چنین فراکسیونی بر خلاف وحدت ملی نیست، افزود: امیدوارم چنین چیزی نباشد. تلاش ما تنها هواداری است و نه جدایی طلبی.بهادری با بیان اینکه رسیدگی به مسائل فرهنگی تنها کار مشخص این فراکسیون است، تصریح کرد: این فراکسیون اهداف سیاسی و انتخاباتی ندارد چرا که دلیلی هم برای انجام این کارها وجود ندارد.نماینده مردم ارومیه در پایان خاطر نشان کرد: این فراکسیون برای رسیدگی به مطالبات همه افراد ترک زبان در سرتاسر کشور تاسیس شده است و تنها مختص به استان آذربایجان نیست.

 

نعمت احمدی: تاسیس فراکسیون مناطق ترک نشین ضد ملی است

 

نعمت احمدی حقوق دان و استاد دانشگاه در تشریح دلایل مخالف اش با تشکیل فراکسیون ترک زبانان می افزاید: این فراکسیون قومی که آقای قاضی پور در سه دوره ای که در مجلس حضور دارد، پیگیر آن است، بر ضد وحدت ملی است. اصلا فراکسیون ترک نداریم ، چه معنایی دارد هر قومی برای خودش یک فراکسیون  داشته باشد؟ این فراکسیون چه دردی از کشور را درمان می‌کند، اینکه ممکن است باعث لطمه به وحدت ملی ما شود.حمدی افزود:مگر مجلس قومیتی است؟ما همگی یک ملت هستیم و باید مسئولین جلوی ایجاد فراکسیون های قومی که نفس وجودشان ضد منافع ملی است را بگیرندو به ‌نظرم این فراکسیون ها یک حرکت به اصطلاح زیر پوستی است که در این فراکسیون ها من هیچ خیر و صلاحی نمی‌بینم  و آن را یک  حرکت ضد ملی می‌دانم.

 

مسئولین مانع تفرقه افکنی شوند

 

وی گفت: ما یک ملت واحد هستیم و همه اقوام ایرانی در ساختن ایران تلاش کردند و این قوم گرایی بی معناست و نباید  آذربایجانی را در مقابل  فارس و ترک را در مقابل کرد قرار داده و بخواهیم از احساسات قومی برای ورود به مجلس استفاده کنیم. ما همگی یک ملت هستیم و باید مسئولین جلوی ایجاد فراکسیون های قومی که نفس وجودشان ضد منافع ملی است را بگیرند و  به‌نظرم  این فراکسیون ها یک حرکت به اصطلاح زیر پوستی است که در این فراکسیون ها من هیچ خیر و صلاحی نمی‌بینم  و آن را یک  حرکت ضد ملی می‌دانم.

 

کارن خانلری: تشکیل فراکسیون ترک زبانان غیر قابل درک است

 

"کارن خانلری" نماینده مردم ارامنه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پایگاه خبری دیده بان ایران، افزود: هدف از تاسیس چنین فراکسیونی را نمی توان درک کرد چرا که ما تعداد کمی ترک در کشور داریم و بقیه افراد آذری زبان هستند.

وی با بیان اینکه واقعا نمی دانم چرا فراکسیونی در این سطح تاسیس شده است، گفت: امیدوارم حداقل واژه و نام این فراکسیون را تغییر دهند تا کمی قابل درک باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • علی قاضی

    سلام و احترام، تا جایی که من میدانم تا کنون چنین ننگی در تاریخ ایران نمونه ندارد. میشود به قاطعیت گفت ننگین ترین امری است که از سوی نهاد رسمی و اداری کشور رخ داده است.
    حتی ترکمنچای و گلستان به چنین ننگيني نبوده چرا که آن عهدنامه ها تحت فشار خارجی و دسیسه بیگانگان بوده و اینکه از سوی ارکان داخلی و به میل و اراده چنین تقسیم بندی ننگین و اهريمنى صورت بگیرد نداشتیم.
    حتی قاجارهای ترکتبار هم هرگز چنین انشقاق ننگ آوری صورت ندادند و اساسا آنها وطن پرست و ایران دوست ولی عمدتا سست عنصر بودند.
    بهرروي نمیدانم با چه زبان و واژگانی باید این حرکت پلید و شیطانی را توصیف کرد که حق مطلب ادا شود.
    باید یکپارچه و نیرومند در برابرش ایستاد ...

  • ناشناس

    متاسفانه با وجود اینکه منطقه شمال غرب پر از زیرساختها و کارخانه جات بزرگ دولتی هست و دولت هیچ کم کاری نسبت به سایر مناطق در این منطقه انجام نداده اما بعضی ها همیشه طلبکار و شاکی هستند در حالی که منطقه جنوب شرق کشور با اکثریت فارس زبان از محروم ترین نقاط ایران هست . بنظرم حالا که این اتفاق از سوی نمایندگان به اصطلاح ترک زبان افتاده سایر نمایندگان هم باید یک فراکسیون واحد به نام فراکسیون غیر ترک زبانان تشکیل بدهند تا بیشتر از این حق مردم غیر ترک زبان ضایع نشه. لطفا شما هم به سهم خودتان پیگیر این موضوع باشید.

  • قنبر شهرکی

    امیدوارم سایر قومیتها هم فراکسیون خودشان را تشکیل بدهند و متحدا جلوی اینها بایستند.

  • تبریزلی

    مشکلتون با ترکها چیه!؟ میشه بگین!؟

  • ناشناس

    لعنت بر هرچی نژادپرسته مثل تو. مرتیکه بی شعور

ارسال نظر