کد خبر: 53685
A

موادی از قانون انتخابات مجلس اصلاح شد

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون مجلس را تشریح کرد.

موادی از قانون انتخابات مجلس اصلاح شد

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون مجلس را تشریح کرد.

به گزارش دیده بان ایران؛ اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس در این کمیسیون،گفت: طرح مذکور در 8 ماده تدوین شده که در جلسه اخیر، اعضای کمیسیون کلیات آن را تصویب کردند.

وی در تشریح برخی مواد این طرح، اظهار داشت: در این طرح محدوده جغرافیایی هر استان مشخص شده که حوزه انتخاباتی محسوب می‌شود.همچنین براساس این طرح نامزدهای انتخابات مجلس باید متولد و یا 5 سال سابقه سکونت در آن شهرستان و یا سابقه نمایندگی در آن حوزه را داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس در تشریح دیگر مواد طرح مذکور تصریح کرد: رأی‌دهندگان در هر استان می‌توانند برای هر یک از حوزه‌های انتخابیه موجود در استان از بین نامزدهای مربوط به آن حوزه انتخابیه، به‌ میزان کرسی‌های موجود نماینده و یا نمایندگان مدنظر خود را انتخاب کنند.

سلیمی در تشریح ماده 4 این طرح عنوان کرد: نامزدها باید حداقل 20 درصد از آرای صحیح مأخوذه در حوزه انتخابیه مد نظر را کسب کرده باشند و کسانی که بالاترین رأی را در استان داشته باشند، می‌توانند نماینده استان در آن حوزه محسوب شوند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس اضافه کرد: در صورتی که حد نصاب برای یک یا چند کرسی به‌دست نیاید، نامزد یا نامزدهایی که بیشترین رأی را نسبت به نامزدهای آن حوزه انتخابیه در سطح استان کسب کرده باشند، به‌عنوان نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه به مجلس راه می‌یابند.

سلیمی در تشریح زمان فعالیتهای انتخاباتی در این طرح گفت: مدت فعالیت تبلیغات انتخابات برای مجلس از 15 روز تا 24 ساعت قبل از اخذ رأی ادامه می‌یابد.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس تصریح کرد: قرار است تا در جلسات بعدی کمیسیون، جزئیات طرح مذکور بررسی و به‌ رأی اعضا گذاشته شود./تسنیم

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر