کد خبر: 54019
A
در گفت و گو دیده بان ایران تشریح شد؛

نعمت احمدی در واکنش به هجمه ها علیه ظریف: پولشویی توسط افرادی انجام می شود که قدرت بسیار زیادی دارند و نمی توان به آنها نزدیک شد

نعمت احمدی، حقوقدان، با اشاره به ادعای آقای امیرآبادی مبنی بر این که وجود پولشویی در ایران تهمت بستن به نظام جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: بنده با نظر آقای امیر آبادی موافق نیستم چرا که در صداقت و درستی آقای ظریف شک و شبهه ای وجود ندارد. از طرفی آقای ظریف با توجه به موقعیتی که دارد به راحتی افرادی را که اقدام به پولشویی می کنند را می شناسند.

نعمت احمدی در واکنش به هجمه ها علیه ظریف: پولشویی توسط افرادی انجام می شود که قدرت بسیار زیادی دارند و نمی توان به آنها نزدیک شد

دیده بان ایران: دو روز پیش، وزیر خارجه کشورمان در خصوص فضاسازی هایی که علیه لوایح FATF در کشور به راه افتاده به خبرآنلاین گفت که اعتقاد دارم خیلی از این نگرانی ها صادقانه است؛ یعنی دوستان ما نگرانی صادقانه دارند. اما فکر می‌کنم پشت برخی از این نگرانی ها منافع اقتصادی است.

محمد جواد ظریف همچنین اظهار کرد: بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی ها از پولشویی منفعت می‌برند.

 

او در مورد اینکه آیا فکتی برای این ادعا دارد یا خیر گفت: اگر کُدی هم در این باره داشته باشم امکانش را ندارم که علنی کنم؛ ولی کدهای زیادی در مورد میزان پولشویی در کشور وجود دارد.

وزیر خارجه کشورمان گفت: من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم؛ اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند.

 

این بخش از اظهارات وزیر امورخارجه کشورمان کافی بود تا بلافاصله رسانه های تندروی جناح مقابل توپ خانه های آماده به شلیک خودشان را به سمت محمد جواد ظریف تنظیم کنند وفرمان آتش را صادر نمایند. در این بین روزنامه کیهان نخستین رسانه ای بود که صبح امروز نسبت به این اظهارات ظریف واکنش نشان داد و در مطلبی به قلم حسین شریعتمداری نوشت: جناب ظریف به خوبی می‌دانند مخالفان FATF دقیقا با چه چیزی مخالف هستند، اما جنابشان به این دلیل که دستشان از استنادات کارشناسی و فنی خالیست، تعمدا این مسئله فنی را به یک دعوای سیاسی تقلیل داده و به اتهام ‌زنی علیه منتقدان پرداخته‌ اند.

احمد امیرآبادی، نماینده قم و عضو هیأت‌رئیسه مجلس، هم اظهارات ظریف مبنی بر وجود پولشویی گسترده در ایران را تهمتی بزرگ به نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد که این اظهارات، کاملا به معنای بازی در زمین دشمن است.

بیژن نوباوه عضو جبهه پایداری مجلس نهم اما پا را در رابطه به واکنش به اظهارات وزیر امورخارجه فراتر گذاشته و ضمن انتقاد شدید از ظریف به خبرگزاری فارس وعده داد که دهه های آینده دهه محاکمه امضا کنندگان FATF  و برجام خواهد بود.

 

نعمت احمدی: دلیلی وجود ندارد که رئیس دیپلماسی کشور در مورد این اظهارنظر خود پاسخگو باشد

 

اما نعمت احمدی، حقوق دان و استاد دانشگاه تهران، در خصوص واکنش های منفی از سوی روزنامه کیهان و امیرآبادی و سایر اصولگرایان به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: آقای ظریف اظهارنظری کردند که تمامی افراد جامعه از آن باخبر هستند و دلیلی وجود ندارد که رئیس دیپلماسی کشور در مورد اظهارنظر خود پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: پولشویی بیشتر توسط جریانات و گروهایی که بر اقتصاد و وزارتخانه ها مسلط هستند رخ می دهد. مخالفت ها و واکنش های تند در باره اظهارات آقای ظریف نیز مبنی بر واقعیت داشتن اظهارات و گفته های او است.

 

این حقوقدان با اشاره به ادعای آقای امیرآبادی مبنی بر این که وجود پولشویی در ایران تهمت به نظام جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: بنده با نظر آقای امیر آبادی موافق نیستم چرا که در صداقت و درستی آقای ظریف شک و شبهه ای وجود ندارد. از طرفی آقای ظریف با عضویتی که در دولت نهاد های غیر دولتی دارد به راحتی افرادی را که اقدام به پولشویی می کنند را می شناسند.

 

احمدی در پایان درپاسخ به این سوال که چه ممنوعیتی برای معرفی افراد خاطی که اقدام به پولشویی می  کنند وجود دارد، گفت: بیشتر این افراد قدرت زیادی دارند و نمی توان به آنان نزدیک شد ازهمین رو آقای ظریف نیز نام بردن این افراد امتناع کردند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر