کد خبر: 54474
A

سنگ بزرگ استیضاح ظریف

بهتر بود آقای ظریف در سخنان خود قدری با حساسیت بیشتر و دقت مضاعفی به این موضوع می‌پرداخت و از جملات حساب ‌شده‌تری بهره می‌گرفت.

سنگ بزرگ استیضاح ظریف

به گزارش دیده بان ایران؛ حشمت‌الله  فلاحت پیشه در روزنامه ایران نوشت: از قدیم گفته‌اند «سنگ بزرگ نشانه نزدن است.» همین استدلال دقیقاً برای طرح استیضاح آقای دکتر ظریف هم صادق است. چنین استیضاحی آنقدر نشدنی و محال به نظر می‌رسد که قطعاً مطرح کردن آن چیزی جز یک ژست تبلیغاتی و نمایشی نمی‌تواند باشد. از منظر موضوعی که دوستان مخالف دولت بر روی آن دست گذاشته و تأکید دارند یعنی مسأله پولشویی و سخنان وزیر خارجه درباره آن، ارقام و آمارهای رسمی می‌توانند به صراحت ادعای آقای ظریف را ثابت کنند و از این منظر نمی‌توان امیدی برای قدم‌هایی هر چند کوچک برای این استیضاح داشت.
نگارنده خود معتقد است که بهتر بود آقای ظریف در سخنان خود قدری با حساسیت بیشتر و دقت مضاعفی به این موضوع می‌پرداخت و از جملات حساب ‌شده‌تری بهره می‌گرفت. با وجود این اصل حرف او چندان قابل رد و تردید نیست. پدیده‌های قاچاق، فرار مالیاتی، انواع کلاهبرداری‌ها و تبادلات مسأله‌دار مالی دیگر عیان‌تر از آن هستند که بتوان در اصل وجود آنها تردید کرد. از سال‌ها پیش نیز تنها تردید موجود در این زمینه درباره عدد دقیق این دست آسیب‌ها بوده و تقریباً هیچ صاحب‌نظر، ناظر اقتصادی و جریان سیاسی نه در اصل آن و نه حتی در اینکه گستردگی این پدیده‌ها در کشور زیاد است، شکی ندارد. بنابراین از این منظر به نظر می‌رسد طرح استیضاح آقای ظریف از همین ابتدا شکست خورده و ناموفق باشد.
اما از منظر صف‌بندی‌های سیاسی هم موضوع واضح‌تر از این است و نمی‌توان هیچ شانسی برای موفقیت اینچنین طرحی متصور بود؛ آقای ظریف تاکنون در مجالس نهم و دهم مجموعاً بیش از 10 بار در معرض کارت زرد نمایندگان قرار گرفته و در هیچ کدام از این دفعات حتی کارت زرد هم نگرفته است. حتی در مجلس نهم که ترکیب سیاسی آن به شکل واضحی نسبت به مجلس دهم متمایل به مخالفان دولت بود نیز هیچ گاه تلاش‌ها برای دادن کارت زرد به وزیر خارجه موفق نبود. شرایط کشور از یک سو و ترکیب سیاسی مجلس هم از سوی دیگر هیچ گونه شانسی برای چنین طرحی باقی نمی‌گذارد و باید گفت که استیضاح آقای ظریف چیزی بیشتر از یک جلب توجه سیاسی نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر