کد خبر: 54475
A

اظهارات عجیب حاجی دلیگانی: دلم می‌خواهد ظریف را استیضاح کنم

نماینده شاهین شهر: ما شفافیت می‌خواهیم نه اینکه آقای ظریف همین طور بیاید چیزی بگوید و برود.

اظهارات عجیب حاجی دلیگانی: دلم می‌خواهد ظریف را استیضاح کنم

به گزارش  پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ حسینعلی حاجی دلیگانی نمایندهٔ دورهٔ نهم و دهم مجلس عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ شاهین‌شهر، میمه و برخوار در استان اصفهان نخستین نماینده ای بود که موضوع استیضاح محمد جواد ظریف را مطرح کرد. وی در گفت و گو با  ایران بار دیگر گفته است که تمام توانش را جهت استیضاح وزیر امور خارجه بکار خواهد گرفت که مشروح آن در پی می آید: 

استیضاح آقای ظریف که شما مطرح کردید، چقدر جدی است؟ چقدر حامی در مجلس دارد؟


تعداد امضاها معلوم نیست هنوز. شاید فقط خودم باشم، شاید عده زیادی بیایند و امضا کنند. واقعاً هنوز معلوم نیست. تازه شروع کرده‌ایم ببینیم چه می‌شود.


پیش‌بینی شما چیست؟ آقای ظریف حتی از مجلس کارت زرد هم تا الان نگرفته.


ما وظیفه خودمان را انجام می‌دهیم. نتیجه فرع آن است. ما باید تکلیف‌مان را انجام دهیم و بس. یکسری حرف‌هایی زده ایشان که برای کشور هزینه دارد. حالا ما نمی‌گوییم پشت صحنه آن چیزهایی هست. اما ایشان حق ندارد درباره منافع ملی کشور اینگونه صحبت کند. ایشان حق ندارد در شورای معاونین جلسه بگذارد و بگوید حالا بد هم نیست که ائتلاف عربستان یک‌جورهایی در یمن بتواند جا پایی پیدا کند.


درباره این ادعایی که مطرح کردید، چقدر مطمئن هستید و سند شما چیست؟ حالا...


خب این هم مثل حرف آقای ظریف که شما از ایشان سند می‌خواهید. حرفی زدید که باید سندیت داشته باشد. یعنی آقای ظریف حرفی زد مبنی بر حمایت از تقویت موقعیت عربستان در یمن؟ نه.


خب چیست؟ این ادعای کمی نیست. حالا بعداً می‌گویم.


درباره بحث پولشویی؛ شما کسی بودید که وقتی دولت گفت قاچاق به 12 و نیم میلیارد رسیده، گفتید این آمار غلط است و حجم واقعی دو برابر این است. خب اسم‌شان را بدهند که کی هستند اینها.


این را دیگر شما خودتان گفتید، چرا خودتان آن موقع اسم ندادید؟ بحث من با بحث آقای ظریف متفاوت است.


تفاوتش چیست؟ تفاوتش این است که ایشان می‌گوید آنهایی که از رد شدن CFT دفاع می‌کنند، مرتکب پولشویی می‌شوند. ایشان رسماً و مستقیماً اتهام زده‌اند.


آقای ظریف اولش گفت قسمت عمده مخالفان نیت خیر دارند. این را قبول دارید که گفتند؟ خب شاید گفته باشد.


خیلی خب؛ بعدش هم گفتند آنهایی که پولشویی می‌کنند، احتمال دارد نفوذ هم در بین جریان‌ها و رسانه‌ها کرده باشند. ببینید، ایشان به هر حال گفته‌اند که افرادی در این کشور مرتکب پولشویی می‌شوند و مشغول این کار هستند. ما هم حرف بدی نمی‌زنیم، می‌گوییم اسم اینها را بگو. خیلی سخت نیست.


گزاره آقای ظریف که برخی پولشویی می‌کنند را قبول دارید یا خیر؟ که چی؟ من نیامدم ادعا کنم اما ایشان آمده ادعا کرده و الان باید اسم افرادی که پولشویی می‌کنند را بگوید.


شما می‌گویید قاچاق دو برابر آمار دولت است، چرا خودتان اسم آن بخش اضافی را نمی‌گویید؟ نه، من حجم آن را گفتم که 12 و نیم میلیارد دلار نیست و 25 میلیارد دلار است. الان هم این را می‌گویم و بابت همین هم به آقای روحانی کارت زرد دادیم. اما آقای ظریف چیز دیگری می‌گوید. او می‌گوید که افرادی هستند که این قاچاق را انجام می‌دهند و ما اسم این افراد را می‌خواهیم.


آقای حاجی دلیگانی؛ همان  حجم اضافی قاچاق که شما خودتان بر آن اصرار دارید توسط درختان که انجام نمی‌شود. خب مشخصاً افرادی این کار را می‌کنند. خب باشد، قبول. آقای ظریف اسم‌شان را بیاورند. کار سختی نیست.


شما که قبلاً مدعی بودید حجم قاچاق دو برابر است با همین استدلال باید اسم می‌دادید، مگر اینکه بپذیریم از نظر شما آن حجم اضافی توسط انسان قاچاق نمی‌شده و مثلاً از آسمان خودش می‌آمده. نه چرا شما متوجه نمی‌شوید؟ بحث ما روی حجم بود. من می‌گویم اینقدر است، یک نفر می‌تواند بگویند اینقدر نیست و آنقدر است. ما که سر این بحث نداریم. ما خودمان هم قبلاً گفته‌ایم که به مرکز مبارزه با قاچاق نمره مردودی می‌دهیم. اینها جای خودش را دارد. الان آقای ظریف حرفی زده که ما می‌گوییم ثابت کن.


عدد و رقم‌های رسمی تجارت سیاه در ایران این را اثبات نمی‌کند؟ مثلاً 14 و نیم هزار میلیارد دلار فرار مالیاتی از نظر شما اگر پولشویی نیست، پس چیست؟

همه این آمارها درست. شما مخالف این هستید که آقای ظریف اسم کسانی که می‌گوید پولشویی می‌کنند را بگوید؟ ما می‌گوییم اگر به حرفت ایمان داری بیا اسم بگو و مبهم حرف نزن. کسانی که مخالف شفافیت هستند از این سؤال ما ناراحت می‌شوند. ما شفافیت می‌خواهیم نه اینکه آقای ظریف همین طور بیاید چیزی بگوید و برود.


خب چرا همین را سؤال نکردید و می‌خواهید استیضاح کنید؟

چون دلم می‌خواهد استیضاح کنم. چون از آن مراحل گذشته. من سه بار سؤال کردم در مجلس که چرا گزارش به مردم ندادی، گزارش به مجلس ندادی. در نهایت هم جواب درستی نداد. حالا ما در مرحله آخر هستیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر