کد خبر: 54512
A

انصاری راد: بسیاری از نهادهایی که بدون گزارش کار بودجه می گیرند، کارهای اقتصادی می‌کنند و دچار اختلال در سیستم مالی هستند

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت الاسلام حسین انصاری راد روحانی اصلاح طلب و رئیس کمیسیون اصل نود در مجلس ششم درمورد سواستفاده های مالی در کشور گفت: من از زمانی که در مجلس ششم بودم بارها تکرار کردم که درآمدهای کشور مشخص وعدد آن معلوم است. اینکه چقدر نفت فروختیم و چقدر ارز گرفتیم. مالیات ها هم مشخص است که چه میزانی بوده و چه میزان درآمد عاید کشور شده و چه کسانی مالیات داده اند و چه گروه هایی نداده اند. این مجموعه درآمدها طی سال هایی که از عمر انقلاب گذشته است مشخص بوده است.

انصاری راد: بسیاری از نهادهایی که بدون گزارش کار بودجه می گیرند، کارهای اقتصادی می‌کنند و دچار اختلال در سیستم مالی هستند

به گزارش دیده بان ایران؛ این نماینده سابق مجلس گفت:  در دوران سازندگی در حدود 143 میلیارد دلار درآمد ارزی کشور بوده و در دوران اصلاحات این رقم به 173 میلیارد می رسد و طی سال‌هایی که اقای احمدی نژاد ریاست دولت های نهم و دهم را عهده دار است به یک باره درآمدهای ارزی کشور درحدود700 میلیارد دلار  می رسد. در دوره آقای روحانی هم مشخص است که درآمد های ارزی و مالیاتی و گمرکی چقدر بوده است . و ورودی و خروجی براساس اعداد و ارقام مشخص است .

وی خاطر نشان کرد: اما باید یک گروه اقتصاددان دقیق، مستقل و مورد حمایت بزرگان مملکت جمع شوند و دقیقا مجموعه درآمدهای ارزی و ریالی کشور را طی این ادوار مشخص کنند و بعد بررسی کنند که این رقم ها کجا صرف شده و چه کارهایی با آن صورت گرفته است. چه کسانی بودجه گرفته اند و آنهایی که گرفته اند آیا در ایران و یا خارج از کشور خرج کرده اند . آیا این درآمدها را در طریق صلاح و عمران مملکت خرج کرده اند و یا برای کلاهبرداری و سو استفاده های مختلف برای رسیدن به قدرت و تبلیغات کذایی مصرف شده است.

انصاری راد تصریح کرد: این ها چیزهایی است که اگر یک گروه مورد اعتماد و مورد حمایت مسئولین عالی مقام کشور وارد کار شوند روشن می شود که چه کسی برده و چه کسی خورده و از کجا آمده و به کجا رفته است.

این نماینده اصلاح طلب ادوار مجلس معتقد است مسائل اقتصادی همچون مسائل سیاسی و اجتماعی نیست که دارای تفسیر و تعبیر باشد، چرا که در مسائل سیاسی حرف و گفتمان های مختلف وجود دارد و سلیقه گرایی رخ می دهد و هرکس به زعم خود بالا و پایین مسائل را می نگرد و نتیجه میگیرد. اما وقتی پای دلار و ریال و یورو و... میان می آید ما با اعداد و ارقام سروکار خواهیم داشت. اینها واقعیت هایی بیرونی است و اندازه دارد و قابل محاسبه هستند. لذا ما نیاز به یک سیستم محاسبه گر داریم تا تکلیف این درآمدها مشخص شود .

حجت الاالسلام انصاری راد در مورد طرح چنین مباحثی در مجلس شورای اسلامی گفت: من درمجلس بارها در مورد بودجه همین حرف را زدم و گفتم نمی توان مسائل اقتصادی را سلیقه ای گذراند. باید مشخص شود یک دلار و یا یک ریال این مملکت کجا رفته و چه جوری خرج شده است.

نماینده سابق مجلس افزود: اگر تصمیم به مشخص شدن این مسیر و شفاف سازی مسائل مالی درکشور باشد، تمام مسائل ابهام انگیز امروز همچون پولشویی و قاچاق و کلاهبرداری و فسادهای مالی مشخص خواهد شد. مشکل ما این است که شفافیت در سیستم مالی نیست .  مشخص خواهد شد چه کسانی پاکیزه زندگی می کنند و چه کسانی خدمت کرده اندو چه کسانی خیانت کرده اند و بیت المال را صرف خود و امیال سیاسی و اقتصادی کرده اند.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم درمورد پولشویی و منفعتی که از آن نصیب برخی افراد و گروه ها می شود گفت: بسیاری از نهادهایی که بدون گزارش کار بودجه می گیرند و فعالیتشان نا مرتبط با اقتصاد است، امروز کارهای اقتصادی می کنند و بعضا دچار اختلال در سیستم مالی هستند.

نماینده دوره های اول، پنجم و ششم مجلس ادامه داد: دراین باره دومثال خیلی واضح عرض می کنم در اسفند1389 کمیسیون اقتصادی مجلس یک گزارشی دارد به خود مجلس که در آن گزارش آمده هفت میلیون و دویست و شصت و دوهزارو  چهارصد و هشتاد پرونده معوقه بانکی وجود دارد که در بین انها 9 نفر هرکدام 1500 میلیارد تومان دریافت نموده اند که هفت نفر از انها از دادن بدهی خود امتناع می کنند.

در این جلسه نمایندگان اعتراض می کنند که اسمی از اشخاص به میان نیامده و در گزارش هیچ اشاره ای به  عوامل نفوذ که تمام ابزار قدرت مالی را در اختیار دارند، نشده است.  یعنی کسانی که حساب های دولت را صاف نکرده اند و یا وام گرفته اند و پس نداده اند. این ها چه کسانی هستند که نباید اسم و رسم آنها ناگفته و پنهان باقی بماند؟!

مورد دیگری از زبان آقای خاوری عرض می کنم که درحال حاضر به کانادا رفته و از پرونده آن مطلع هستید. ایشان در زمانی که در راس کار بودند و در بانک ملی مشغول بودند اعلام کرد که عده ای از بانک ملی وام گرفته اند که در یک فقره از انها یک نفر به تنهایی  چندین میلیارد وام گرفته و پنج هزار کارگر دارد اما هیچکدام حساب پس نمی دهند و بدهی خود را پرداخت نمی کنند ماهم نمی توانیم از آنها بگیریم. قوه قضاییه هم اقدام جدی که با قاطعیت این بدهی ها را تضمین کند انجام نمی دهند .

این حرف های آقای خاوری است که الان فراری و تحت تعقیب است. این مسائل و فسادها دردوران آقای احمدی نژاد بسیار زیاد شد و تا به امروز هم ادامه پیدا کرده است.

چون در دولت های نهم و دهم در آمدهای نفتی کشور به طرز تاریخی و غیرقابل تکرار افزایش یافت و در آخر مراحل دولت نیز همه دارایی های ما صفر شد و آمار اشتغال منفی شد و هفت قطعنامه در سازمان ملل بر علیه ایران تصویب شد، آخر یک شخص و نهادی بگوید چه کسی مقصر این جریان هاست و چرا مسببان این وضعیت را مشخص نمی کنند.

حجت الاسلام انصاری راد برون رفت از این مسیر را شفاف سازی سیستم و نظام مالی دانست و گفت: هرراهکار و راه حلی که موجب مشخص شدن خرج کرد و دسترسی افراد به حساب های مالی گردد، برای کشور مناسب است . حال اگر این راهکارها با امنیت کشور تضاد داشته باشد امری جداست. در غیر اینصورت نباید با هرگونه محاسبه گری و شفاف سازی سیستم مالی کشور مخالفت داشت./عصرایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر