کد خبر: 54517
A
در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح شد؛

احمد بخشایشی: مجلس دهم "جنم" استیضاح وزیر امور خارجه را ندارد/ ظریف باید نوع پولشویی که در کشور صورت می گیرد را بازگو می کرد/ منظور از خط قرمزی که نمی توان نزدیک شد، برخی نهادها هستند

احمد بخشایش اردستانی نماینده سابق مجلس و تحلیلگر امور سیاسی در رابطه با اظهارات ظریف درباره پولشویی و انتقادات وارده به او گفت: هدف تمامی منتقدان آقای ظریف نیز این است که به ایشان بفهمانند که این قبیل مسائل باید بین مسئولان و بازگو شود تا راهکاری جدی و اساسی برای آن ارائه شود. اظهارات آقای ظریف اگر مبنی بر وجود پولشویی در حوزه ورود و خروج کالا و قاچاق باشد منطقی و صحیح است اما آقای ظریف به صورت کلی درباره پولشویی اظهار نظر کردند که همین مسئله باعث شد تا تمامی دستگاه ها، نهاد ها و مسئولان موضوع وجود پولشویی رایج در کشور که توسط وزیر امورخارجه مطرح شد را به خود نسبت دهند.

احمد بخشایشی: مجلس دهم "جنم" استیضاح وزیر امور خارجه را ندارد/ ظریف باید نوع پولشویی که در کشور صورت می گیرد را بازگو می کرد/ منظور از خط قرمزی که نمی توان نزدیک شد، برخی نهادها هستند

دیده بان ایران: پس از گذشته 10 روز از اظهارات ظریف درباره پولشویی، حواشی و انتقادات روانه به سمت وزیر امورخارجه کشورمان تمام نشده است. این درحالی است  روز گذشته حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم، اظهار داشت که طرح استیضاح وزیر امورخارجه کشور به دلیل اظهارات غیرشفافی که در خصوص پولشویی داشته، در مجلس توسط خود او کلید خورده است.

بلافاصله پس از ادعای حاجی دلیگانی روز گذشته  اصغر یوسف نژاد  ، عضو هیئت رئیسه مجلس، موضوع استیضاح ظریف را تکذیب کرد و گفت که درخواستی برای استیضاح وزیر امور خارجه تقدیم هیئت رئیسه مجلس نشده است.

 

این در حالی است که حشمت‌الله  فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملیمجلس دهم،  در سرمقاله ای در چاپ امروز روزنامه ایران نوشت :  بهتر بود آقای ظریف در سخنان خود قدری با حساسیت بیشتر و دقت مضاعفی به این موضوع می‌پرداخت و از جملات حساب ‌شده‌ تری بهره می‌گرفت.

وی همچنین اذعان داشت به نظر می‌رسد طرح استیضاح آقای ظریف از همین ابتدا شکست خورده و ناموفق باشد. آقای ظریف تاکنون در مجالس نهم و دهم مجموعاً بیش از 10 بار در معرض کارت زرد نمایندگان قرار گرفته و در هیچ کدام از این دفعات حتی کارت زرد هم نگرفته است.

 

بخشایشی: مجلس دهم "جنم" استیضاح وزیر امور خارجه را ندارد

 

 

احمد بخشایشی نیز در گفت و گو با خبرنگار دیده بان ایران در رابطه با استیضاح ظریف می گوید:مجلس دهم جنم استیضاح وزیر امور خارجه را ندارد. در حقیقت ادعای استیضاح ظریف تنها به دلیل گوشزد کردن وی و دادن التیماتوم است.  

 

 

هدف منتقدان اظهارات ظریف این است که به ایشان بفهمانند که این قبیل مسائل باید بین مسئولان و بازگو شود

 

نماینده اسبق مردم اردستان در مجلس افزود: مقامات و تصمیم سازان و تصمیم گیران چه در موقعیت قوه مجریه، چه در قوه قضائیه و یا مقننه باید خطاها و ایرادات یکدیگر را پوشش دهند. هدف تمامی منتقدان آقای ظریف نیز این است که به ایشان بفهمانند که این قبیل مسائل باید بین مسئولان و بازگو شود تا راهکاری جدی و اساسی برای آن ارائه شود.  

تمامی دستگاه ها، نهاد ها و مسئولان موضوع وجود پولشویی رایج در کشور   را به خود نسبت دهند

 

وی ادامه داد: اظهارات آقای ظریف اگر مبنی بر وجود پولشویی در حوزه ورود و خروج کالا و قاچاق باشد منطقی و صحیح است اما آقای ظریف به صورت کلی درباره پولشویی اظهار نظر کردند که همین مسئله باعث شد تا تمامی دستگاه ها، نهاد ها و مسئولان موضوع وجود پولشویی رایج در کشور که توسط وزیر امورخارجه مطرح شد را به خود نسبت دهند.

 

ظریف باید نوع پولشویی که در کشور صورت می گیرد را بازگو می کرد

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس نهم همچنین خاطرنشان کرد: در همه دولت ها و کشورهای جهان پولشویی وجود دارد. در واقع وجود دادگاه ها و دادسراها در سراسر جهان دال بر وجود پولشویی در کشورها است بنابراین بهتر بود آقای ظریف این موضوع را با مسئولان در میان گذاشته و اقدام به رسانه ای کردن آن نمی کرد و یا در صورت بازگو کردن آن نوع پولشویی موجود در کشور را بیان می کرد و به عنوان مثال اظهار می داشت که پولشویی در ارز وجود دارد یا در صادرات و واردا و یاغیره.

 

آقای ظریف به همراه همکاران خود در سایر وزارتخانه ها باید با پولشویی مقابله کند

 

بخشایشی همچنین اضافه کرد: همین عدم رعایت این موضوع باعث شد تا تمامی دستگاه ها و افراد پولشویی و اظهارات ظریف را به خود بگیرند. البته گفتنی است مسئول مقابله با پولشویی رایج در کشور دولت است پس اگر پولشویی در کشور وجود دارد آقای ظریف به همراه همکاران خود در سایر وزارتخانه ها باید با آن مقابله کند.

 

منظور از خط قرمزی که نمی توان نزدیک شد، برخی نهادها هستند

 

این تحلیلگر امور سیاسی در مورد اظهار نظر برخی از کارشناسان مبنی بر این که پولشویی جزء خط قرمزهای موجود در کشور است و دولت نمی تواند به آن نزدیک شود، تصریح کرد: بنده این اظهار نظر را قبول ندارم چراکه خط قرمز کشور فرهنگ دینی است. منظور از نظریه کارشناسان و دولتمردان در مورد خط قرمز نیز دلالت بر پولشویی در برخی از نهادهای کشوری است که دولت با این نظریه سعی دارد به دیگران بفهماند نمی تواند به این نهادها نزدیک شود.

 

ظریف به حسب دلخوری از نپیوستن به CFT  اقدام به بازگو کردن وجود پولشویی در کشور کرده است

 

وی همچنین در پایان  خاطرنشان کرد: آقای ظریف به دلیل دلخوری هایی که از عدم تصویب CFT  داشتند اقدام به بازگو کردن اظهارات خود درباره پولشویی نمودند. با توجه به وجود تحریم های ثانویه در ایران، پولشویی برای دور زدن همین تحریم ها از عوامل اصلی و اساسی است(به عنوان مثال فروش نفت به بخش خصوصی). گفتنی است پییوستن به CFT  به عنوان یکی از لوایح  FATF  بسیار مطلوب است اما در شرایط فعلی با توجه به وجود تحریم ها در ایران پیوستن به این لایحه به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر