کد خبر: 5466
A

انتقاد روزنامه وقایع‌اتفاقیه از مصادره «انقلابی‌گری» از سوی برخی اصول‌گرایان

«انقلابی‌گری»، «یاران انقلاب» و «انقلابی‌ها» واژه‌هایی است که این روزها دستمایه برخی جریان‌های سیاسی شده است تا از رهگذر آنها رقیب خود را کنار بگذارند، فارغ از آنکه در میانه آن، برخی واژگان بار سیاسی خود را از دست می‌دهند و از سوی دیگر، دوقطبی‌ها و دودستگی‌های کاذبی در جامعه ایجاد می‌شود که بسیاری از بزرگان کشور، آن را آفت این روزهای کشور می‌دانند.

انتقاد روزنامه وقایع‌اتفاقیه از مصادره «انقلابی‌گری» از سوی برخی اصول‌گرایان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: چه آنکه برخی از دلسوزان کشور و مبارزان روزهای نخست انقلاب، حالا با چنین کلیدواژه‌هایی کنار گذاشته شده‌اند و نورسیدگان قطار انقلاب، خود را تنها وارثان انقلابی می‌دانند که انقلابیون بزرگ تار و پود آن را پیوند زده‌اند تا حکومتی به دست مردم و برای مردم، جایگزین نظامی شاهنشاهی و وابسته شود. نوانقلابی‌ها این روزها فقط خود و هم‌مسلکان خود را منسوب به انقلاب می‌دانند تا بر موج چنین واژه‌هایی، ماهی جناحی خود را صید کنند، بی‌دلیل نیست که جلسه رأی اعتماد به وزرای دولت هم خالی از چنین ادبیاتی نبود، اگرچه حسن روحانی نیز در روز رأی اعتماد به سه وزیر دولتش، گریز تند و منتقدانه‌ای به استعمال و گسترش این ادبیات زد و گفت: عده‌ای انقلابی‌نما مسائل کشور را نمی‌فهمند درحالی‌که همه دنیا به این اعتراف می‌کنند که ایران بهترین و امن‌ترین کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی است.

بااین‌حال، عده‌ای سعی می‌کنند واژه «انقلابی» را دستمایه قرار دهند و مخالفت خود با دولت را به قیمت هزینه‌کردن از نیروهای انقلاب کلید بزنند. یکی از آنها برای آنکه - بحق یا ناحق - بخواهد صحبت‌های رئیس‌جمهوری را به چالش بکشد، می‌گوید: «آقای رئیس‌جمهوری انقلابی‌ها نفهم نیستند.» تا هر که با او هم‌نظر است، انقلابی لقب گیرد و هرکس در جناح مقابل قرار دارد، احتمالا ضدانقلاب یا در خوشبینانه‌ترین حالت، مخالف انقلاب تلقی شود.

از دل چنین شرایطی، دوگانه و دو‌قطبی‌های مورد نظر همان جریان زاده می‌شوند که می‌توانند از دل شکاف‌های کاذب، بهره‌برداری‌های همان نورسیدگان را به دنبال داشته باشند. در این میان، ماحصل دوقطبی‌های کاذب سیاسی در جامعه، تضاد ارزشی در جامعه و به‌حاشیه‌رفتن تفکر انقلابی اصیل و منزوی‌شدن انقلابیون خواهد شد.

عده‌ای دیگر هم واژه انقلابی را تنها برای یک جریان خاص مصادره می‌کنند تا در چنین فرایندی بخشی از انقلابیون را به راحتی حذف کنند. حمیدرضا ترقی، عضو حزب مؤتلفه اسلامی،‌ چندی پیش برای آنکه آرایش انتخاباتی اصولگرایان در سال آینده را تشریح کند، گفته بود: «زمینه‌های وحدت اصول‌گرایان و نیروهای انقلابی برای انتخابات سال ۹۶ در حال شکل‌گیری است.» حمیدرضا ترقی با اشاره به راهبُرد وحدت در بین اصول‌گرایان در انتخابات  ادامه داده بود: اعتقاد به وحدت و انسجام در بین نیروهای مؤمن به انقلاب یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در حال حاضر مطرح است. این بحث یک موضوع اجتناب‌ناپذیر و ضرورتی حتمی است. چنین ادبیاتی از سوی برخی جریان‌ها، گویی خواسته یا ناخواسته در تلاش برای نادیده گرفتن بخش مهمی از نیروهای انقلابی است؛ نیروهایی که سال‌ها در صف اول مبارزه‌های انقلابی حضور داشتند و  حالا نگاهشان به اداره کشور، با شیوه مدیریت اصولگرایان متفاوت است.

 ایجاد دودستگی در راستای منافع ضدانقلاب است
کاظم اکرمی که از سال‌های قبل از انقلاب در مبارزات حضور داشت و عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی را هم بعد از انقلاب و وزارت آموزش‌وپرورش دولت دفاع مقدس را در کارنامه خود دارد، به «وقایع‌اتفاقیه» می‌گوید: «در جریان رأی اعتماد به وزرا، بحثی از سوی برخی نمایندگان در مورد انقلابی‌بودن مطرح شد اما به نظر من که سال‌های جوانی خودم را در زندان‌های شاه سپری کردم، باید بگویم که انقلابی‌ها چند ویژگی دارند، یکی اینکه سابقه مبارزه قبل از انقلاب یا حضور در دفاع مقدس بعد از انقلاب را دارند. دوم، تفکر مردمی و سوم، تفکر اخلاقی از دیگر ویژگی‌های انقلابی‌هاست. اکرمی اضافه می‌کند: از دیگر ویژگی‌های یک انقلابی، داشتن اندیشه اصلاحی است، یک فرد انقلابی وضع موجود را نه کاملا خوب می‌داند و نه کاملا دارای مشکل. ازسوی‌دیگر، یک فرد انقلابی به‌دنبال وحدت ملی است و از دودستگی و تفرقه‌افکنی دوری می‌کند. به گفته این عضو مجلس خبرگان قانون اساسی، فرد انقلابی به‌دنبال حل مشکلات مردم است و مردم را از روی صداقت، دوست دارد و در مسئولیتی که بر عهده‌اش قرار می‌گیرد از رانت‌ها و سوءاستفاده‌ها دوری می‌کند. در یک کلمه، یک فرد انقلابی همه تلاشش این است که مردم از مسلمانی و انقلاب بیزار نشوند. او با بیان اینکه توجه به مردم و برخاستن حکومت از دل مردم از ویژگی‌های اصلی تفکر انقلابی‌ است، می‌گوید: ما می‌بینیم عده‌ای که اساسا در انقلاب شرکت نداشتند و فقط در سال‌های اخیر مسئولیت‌هایی به‌دست‌آورده‌اند، می‌خواهند با این ادبیات دودستگی ایجاد کرده و برای خودشان جایگاهی پیدا کنند. این وزیر دولت میرحسین موسوی اضافه می‌کند: اتفاقا کسانی که در انقلاب یا در زندان‌های صدام بودند همین حالا هم به آن ویژگی‌های انقلاب پایبند هستند و حالا هم از سابقه‌شان هیچ سوءاستفاده‌ای نمی‌کنند.  کاظمی درباره تأثیر برخی نورسیدگان به انقلاب می‌گوید: امروز هنوز در جامعه ما کسانی که از آغاز نهضت امام(ره) بودند و با آن همراهی کردند و ایستادند، هزینه دادند و هنوز هم در آن مسیر حرکت می‌کنند، حضور دارند و همه تلاششان این است که شرایط کشور از همه جهت بهتر شود. او با تأکید بر اینکه ادبیات حاکم بر برخی جریان‌های سیاسی و سوءاستفاده از واژه انقلابی باعث ایجاد دوقطبی می‌شود، می‌گوید: هرکس که دودستگی‌ها را تشدید کند، در جهت ضدانقلاب است و هر کسی که به وحدت مردم بیندیشد، مشخصه‌های انقلاب را داراست. 
انقلابی، حافظ اخلاق و راستی است
بااین‌حال، موتور سوءاستفاده از واژه «انقلابی» برای مقاصد جناحی همچنان روشن است و یاران انقلاب را نشانه می‌گیرد. محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس دهم و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم چند ماه قبل به این مسئله اشاره کرده و گفته بود: «اگر بین یاران انقلاب فاصله بیفتد و وحدت و همدلی‌ای که در ابتدای انقلاب حاکم بود، کمرنگ شود، فرصت برای شیطنت‌های دشمنان نظام فراهم می‌شود.» حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، هم روز گذشته در پاسخ به چنین سوءاستفاده‌‌هایی گفت: به‌عنوان کسی که تمام نوجوانی، جوانی و عمر خود را برای انقلاب صرف کردم، برایم قابل تحمل نیست که فردی دم از انقلاب بزند اما دروغ بگوید و تهمت بزند. به گفته روحانی، هرجا اخلاق نباشد، انقلاب نیز وجود ندارد و هر فردی که راستی، اخلاق و امانت را حفظ می‌کند، انقلابی است. هر فردی که کوتاه‌ترین راه را برای عزت و توسعه ایران و تثبیت منافع ملی، انتخاب کند، انقلابی است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر