کد خبر: 54741
A

فلاحت‌پیشه: موج گرانی های اخیر عملا هزینه احداث منازل مسکونی در مناطق زلزله زده را دو برابر کرده است/ بلایای طبیعی در ایران در طول یک سال گذشته افزایش پیدا کرده

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به افزایش بلایای طبیعی در ایران در طول یک سال اخیر و تقارن آن با تشدید تحریم‌ها انتظار می‌رود مجامع بین‌المللی از دولت ترامپ درخواست تعدیل تحریم‌های نفتی ایران جهت بازسازی مناطق زلزله‌زده و آسیب‌دیده را مطرح کنند.

فلاحت‌پیشه: موج گرانی های اخیر عملا هزینه احداث منازل مسکونی در مناطق زلزله زده را دو برابر کرده است/ بلایای طبیعی در ایران در طول یک سال گذشته افزایش پیدا کرده

به گزارش دیده بان ایران؛ حشمت الله فلاحت پیشه با اشاره به زلزله شب گذشته (یکشنبه‌) در کرمانشاه، اظهار کرد: زلزله شب گذشته با قدرت ۶.۴ ریشتر بسیاری از زیر ساخت ها و اماکن مسکونی که در زلزله سال گذشته مقاومت کردند را با مشکل مواجه کرد. البته پیش‌بینی می‌شد که این اماکن در مقابل زلزله بالای ۶ ریشتر آسیب پذیر باشند. به طوری که چند زلزله بالای ۶ ریشتر و ده‌ها زلزله بالای ۵ ریشتر زندگی را برای مردم دچار مشکل کرده است.

وی یادآور شد: البته بلایای طبیعی در ایران در طول یک سال گذشته افزایش پیدا کرده است که در این شرایط بودجه دولت برای مقابله با آن به طور کامل تخصیص پیدا نمی‌کند، البته دولت تمامی تلاشش را به کار برده است و کمک‌های مردمی هم خوب بوده است.

نماینده اسلام آباد غرب افزود: در چنین شرایطی تحریم ها بیشترین فشار را بر بازسازی مناطق آسیب دیده بر جای گذاشته است به طوری که اکنون ۱۰ هزار واحد مسکونی در کرمانشاه آسیب دیده و هنوز بازسازی نشده است. ویرانی‌های کرمان یا برخی دیگر از استان‌ها به دلیل آسیب ناشی از سیل یا زلزله هم باقی‌ مانده است که اینها همه به خاطر فقر بودجه است. این باعث شده که امسال هم مردم زلزله زده کرمانشاه زمستان را در کانکس سپری کنند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در این شرایط از مجامع بین‌المللی و محافل حقوق بشر و سیاستمداران منصف در آمریکا انتظار می‌رود که درخواستی را به طور جدی از دولت ترامپ مطرح کنند مبنی بر این که بخشی از تحریم های نفتی ایران تعدیل شده و صرف کمک به بازسازی مناطق آسیب دیده از سوانح طبیعی به خصوص زلزله زده شود.

وی افزود: اگر این اتفاق رخ ندهد، علاوه بر موج محکومیت جدی علیه آمریکا آن بخش از محافل حقوق بشری که مسائل کوچک در ایران را عمده مطرح می‌کنند هم با محکومیت مواجه می شوند. آنها اکنون در آزمون جدی قرار دارند.

فلاحت پیشه توضیح داد: در حال‌ حاضر تعداد زیادی از زنان و کودکان مناطق زلزله زده دومین زمستان را در سرما و کانکس سپری کنند که زلزله شب گذشته مشکلات را دو چندان کرد. آمریکایی‌ها که ادعای تحریم هوشمندانه را مطرح می‌کنند باید توجه داشته باشند که این تحریم‌ها جنبه انسانی دارد پس باید به دولت ترامپ فشار وارد شود تا بخشی از تحریم ها به خصوص درباره فروش نفت تعدیل شود تا بتوان وضعیت مناطق زلزله زده را سامان داد.

رییس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه، یادآور شد: موج گرانی های اخیر عملا هزینه احداث منازل مسکونی را دو برابر کرده است ما در گذشته در طی جلساتی به این نتیجه‌ رسیدیم که رقم کمک بلاعوض و وام کم سود می‌تواند حدود ۸۰ درصد هزینه ساخت منازل تخریب شده را بدهد، اما با گرانی های اخیر خیلی از منازل مسکونی کامل نشده است چون هزینه‌ها دو برابر شده است.

وی ادامه‌ داد: انتظار ما از مجامع حقوق بشر فشار به آمریکا برای دادن معافیت‌هایی جهت فروش نفت با هدف بازسازی مناطق آسیب دیده و زلزله زده است. هر چند ما این شناخت را از دولت آمریکا داریم که در زلزله سال گذشته کرمانشاه حتی برای ارسال کمک های ایرانیان خارج از کشور هم مخالفت کرد، ولی باز هم به محافل حقوق بشر و سیاستمداران منصف آمریکا پیشنهاد می‌دهیم که به وظیفه خود عمل کنند./ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر