کد خبر: 54889
A

حاجی دلیگانی: «تشویش اذهان عمومی» اصلی‌ترین محور استیضاح ظریف است

یک نماینده عضو فراکسیون ولایی مجلس گفت: امضاها برای استیضاح وزیر خارجه به حد لازم جمع‌آوری شده و یازده محور هم دارد. اصلی‌ترین محور آن هم مطالبی است که ما آن را به عنوان تشویش اذهان عموم می‌دانیم.

حاجی دلیگانی: «تشویش اذهان عمومی» اصلی‌ترین محور استیضاح ظریف است

به گزارش دیده بان ایران؛ حسینعلی حاجی دلیگانی درباره لایحه بودجه و لزوم توجه دولت به مطالبات اقشاری که دست به اعتراض و اعتصاب می‌زنند، گفت:‌ دولت برای اداره کشور منابعی را در اختیار دارد و خرج و دخل کشور را خود دولت تنظیم می‌کند. دولت برای هر سال در ۱۵ آذرماه سال قبل سندی را به اسم لایحه بودجه تنظیم می‌کند که در یک طرف آن درآمد‌های دولت و در طرف دیگر ‌هم هزینه‌های دولت پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد:‌ دولت پس از تنظیم لایحه بودجه آن را به مجلس تقدیم می‌کند و می‌گوید اجازه دهید که منِ دولت این درآمد‌ها و این هزینه‌ها را داشته باشم، مجلس هم آن را بعد از بررسی به شورای نگهبان و در صورت عدم مغایرت با شرع و قانون اساسی به دولت ارجاع می‌دهد و این لایحه تبدیل به قانون می‌شود و دولت موظف است آن را اجرا کند.

این نماینده اصولگرای مجلس اظهار کرد: در تنظیم لایحه بودجه اگر دولت به هر بخشی مثل تامین اجتماعی و کارگران و... بدهی دارد، باید جهت رفع بدهی در لایحه خود لحاظ کند تا از محل‌های قابل پیش‌بینی این بدهی‌ها را پرداخت کند.

وی با اشاره به بدهی دولت به تامین اجتماعی گفت: برای تعیین میزان این بدهی اعداد و ارقام مختلفی از ۸۰ هزار میلیارد تومان تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بیان می‌شود اما این طلب یک واقعیت است. این بدهی‌ها به دلیل تعهداتی است که دولت آن‌ها را پذیرفته اما هزینه آن را پرداخت نکرده است و مخصوصا در دولت‌های نهم و دهم این اتفاق افتاده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد:‌ ما در قانون برنامه ذکر کردیم که دولت باید هرساله درصدی از این بدهی‌ها را پرداخت کند تا اینکه تا زمان پایان برنامه ششم توسعه این بدهی تمام شود از طرف دیگر با پیگیری‌هایی که انجام دادیم و کمیته خاصی که تشکیل شد و همچنین در نشستی که مرحوم نوربخش و ربیعی و رئیس سازمان مدیریت هم حضور داشتند به این نتیجه رسیدیم که این مبالغ را از کدام منابع پرداخت کنند.

نماینده مردم شاهین‌شهر با بیان اینکه سهم سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۶ هم پرداخت نشده‌ بود، یادآور شد: به همین دلیل در سال ۹۷ بنا شد دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل‌هایی که در تبصره بودجه مشخص شده در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار بدهد و علی‌رغم اینکه هشت ماه از سال گذشته هنوز اجرایی نشده است.

این عضو فراکسیون ولایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «دولت به دلیل تحریم‌ها گاها با محدودیت منابع مواجه می‌شود و در این صورت راه‌حل برآورد خواست مردم چیست؟» تاکید کرد: کشور اینقدر منابع دارد که فقط باید برنامه فعالانه برای رفع تحریم‌ها تنظیم و اجرا کند. هرچند که دولت مدعی است برنامه برای بخشی از زمینه‌ها تنظیم کرده است اما باید اجرایی کند چراکه راهکار حل مشکل وجود دارد.

وی درباره اعتماد عمومی جامعه گفت:‌ بنده میزان اعتماد عمومی را سنجش نکرده‌ام اما به هر میزانی که با مردم صاف و صادقانه صحبت شود به همان میزان اعتماد بالا می‌رود. به هر میزانی که فرد با مردم صادقانه و شفاف برخورد می‌کند به همان میزان اعتماد مردم به مسئولان بیشتر می‌شود. الان به نظر می‌رسد که هر سه قوه در این جهت دارند توجه پیدا می‌کنند.

حاجی دلیگانی درباره استیضاح وزیر امور خارجه گفت:‌ امضاها برای استیضاح وزیر خارجه به حد لازم جمع‌آوری شده و یازده محور هم دارد. اصلی‌ترین محور آن هم مطالبی است که ما آن را به عنوان تشویش اذهان عموم می‌دانیم که ایشان بیان کردند، پولشویی‌هایی چندصد میلیاردی و هزاران میلیاردی اتفاق می‌افتد همچنین گفته‌اند که بخشی از این پول‌ها صرف جاهایی می‌شود که از مخالفان ‌CFT حمایت می‌کنند.

این نماینده اصولگرا با بیان اینکه ما یک هفته پیش به ظریف تذکر دادیم، گفت: ما بیان کردیم که شما اسامی را بگویید و اگر اسامی را نام نبرید ما هم به جهت اهمیتی که این بحث برای کشور دارد مجبوریم استیضاح را رقم بزنیم ولی چون اسمی نرسید و فرصت آن یک هفته تمام شد و ما استیضاح را کلید زدیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد:‌ البته در عین‌ حال بجز بحث مربوط به پولشویی که آقای ظریف  به آن اشاره داشتند نکات دیگری هم ازجمله ضعف و غیرفعالانه برخورد کردن در دیپلماسی اقتصادی‌، حتی این بحث که ما در این شرایط که هند و چین دو کشوری هستند که مبادلات تجاری قابل قبولی را با ما داشتند و مدت‌هاست که سفیر نداریم و ضعف‌هایی که در دیگر کشورها در باب عدم دیپلماسی و عدم بهره‌برداری از فرصتی که در منطقه در اختیار ما هست این ها از محورهای استیضاح است.

این عضو فراکسیون ولایی در پاسخ به این سوال که خود شما فکر می‌کنید پولشویی در کشور اتفاق می‌افتد یا نه گفت: هر جرمی ازجمله پولشویی ممکن است در کشور اتفاق بیافتد ولی اگر آمدیم اتهامی را به نظام و سیستم یا به گروهی از افراد منتسب کردیم هم باید مدرک داشته باشیم و هم اسم بیاوریم.

حاجی دلیگانی در پاسخ به این سوال که اگر ما در کشور پولشویی نداریم چرا در مجلس قانون مبارزه با پولشویی به تصویب رسید؟ گفت: ما نمی‌گوییم نیست. ولی می‌گوییم این را که شما ادعا کنید که افرادی را می‌دانید ولی اسم نمی‌آورید خب به مجلس و دستگاه قضایی بگویید. بعد می‌گویند این‌ها هزینه‌هایی را کردند برای آن کسانی که مخالف CFT بوده‌اند خب این‌ها را بگویند. ادعایی است که ما هم حق‌مان است که بدانیم چون ما هم به خاطر منافع کشور مخالف CFT بودیم و این هم حق ما هست که بدانیم چه کسانی بودند و درکجا هزینه شده است. /ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر