کد خبر: 54902
A
مهدی مطهرنیا در گفت و گو با دیده بان ایران؛

اظهارات صالحی؛ پیغام ایران به قدرت های بزرگ بود/ خروج ایران از برجام، یعنی تشدید اعمال فشار از سوی آمریکا

مهدی مطهر نیا استاد دانشگاه و کارشناس امور بین الملل در پاسخ به این که خروج از برجام به نفع ایران است یا به ضرر آن بیان کرد: بنده معتقدم خروج ایران از برجام در واقع راهی را برای فضاسازی و تشدید اعمال فشارها از سوی آمریکا خواهد بود فلذا اگر برجام برای ایران هیچ نفعی نداشته باشد، خروج ایران از برجام به منزله یک ضرر بسیار بزرگ خواهد بود. این ضرر بزرگ در واقع ایجاد فضای مناسب در جهت اجماع بین المللی بر علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی ایلات متحده آمریکاخواهد بود. با خروج ایران از برجام در نهایت می توان گفت که ایران از نظر جبری در برجام گرفتار خواهد شد.

اظهارات صالحی؛ پیغام ایران به قدرت های بزرگ بود/ خروج ایران از برجام، یعنی تشدید اعمال فشار از سوی آمریکا

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: روز گذشته علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در آستانه دیدارش با فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد: در صورتی که نتوانیم نفت خود را بفروشیم و از مزایای تراکنش مالی بهره‌مند شویم، فکر نمی‌کنم که ماندن در برجام دیگر برای ما مفید باشد.

وی همچنین گفت: در صورتی که ایران شاهد مزایای اقتصادی برجام نباشد، می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد را از سر بگیرد.

 

گفتنی است چند روز پیش، امیرخجسته، نماینده مردم همدان در مجلس دهم در صفحه شخصی خود در توئیتر خبر از طرحی در مجلس داده است که بر اساس آن نمایندگان مجلس دولت را ملزم می کنند تا از برجام خارج شود.

این در حالی است که امیر خجسته دلیل تهیه طرح را خروج آمریکا از برجام و عدم همراهی اروپایی ها با ایران  عنوان کرده است.

 

کارشناس امور بین الملل: اظهارات صالحی گوید بیشتر تولید گزاره های دیگر بازماندگان تعهد برجام از منظر بین المللی است

مهدی مطهرنیا، استاد دانشگاه و تحلیلگر امور بین الملل، در رابطه با همین موضوع و اظهارات علی اکبر صالحی به خبرنگار دیده بان ایران گفت: آنچه که دکتر صالحی می گوید بیشتر تولید گزاره های دیگر بازماندگان تعهد برجام از منظر بین المللی به ویژه پیامی به کشورهای اروپایی است. امروز اروپا و دو قدرت شرقی(چین و روسیه) آرام آرام در حال پیوستن سریع تر به تحریم های ایران از منظر عملیاتی نسبت به دور قبل تحریم های آمریکا بر علیه ایران در پیش از برجام هستند. برجام دارای یک موضوعیت معنادار بین المللی است و آن هم حضور قدرت های بزرگ جهان به علاوه آمریکا در تعهدنامه ژنو و سپس طرح جامع اقدام مشترک موسوم به برجام است.

 

ایران باید با زبانی سخن بگوید که پیامش به دیگر اعضای برجام برسد

 

وی ادامه داد: در حال حاضر آمریکا از برجام خارج شده است و اگرچه کشورهای عضو برجام یعنی 5 قدرت بزرگ جهانی از برجام خارج نشده اند اما کوشش های عملی برای حفظ برجام از سوی آن ها به گونه ای که ریسک رودررویی با یالات متحده آمریکا را برای آن ها به دنبال داشته باشد را عملیاتی نمی کند فلذا ایران است که در این نکته و در این زمان ایران باید با زبانی سخن بگوید که بتواند پیام خود را به دیگر اعضای برجام انتقال دهد.

 

اظهارات صالحی پیامی آشکار و به نوعی رمز گزاری شده از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران به قدرت های شرقی و غربی در حوزه برجام بود

 

مطهرنیا همچنین افزود: بهترین شخص برای ارائه این پیام به اروپائیان دکتر صالحی بود چراکه او رئیس سازمان انرژی هسته ای است. از سوی دیگر باید گفت که دکتر صالحی عنصر نظامی نیست بلکه او یک عنصر بلند قامت در سازمان انرژی هسته ای است. اظهارات دکتر صالحی پیامی آشکار و به نوعی رمز گزاری شده از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران را برای قدرت های شرقی و غربی در حوزه برجام ابلاغ می کند و از این جهت کاربرد خواهد داشت.

 

خروج ایران از برجام به منزله یک ضرر بسیار بزرگ جبری خواهد بود

 

این کارشناس امور بین الملل در پاسخ به این که خروج از برجام به نفع ایران است یا به ضرر آن بیان کرد: بنده معتقدم خروج ایران از برجام در واقع راهی را برای فضاسازی و تشدید اعمال فشارها از سوی آمریکا خواهد بود فلذا اگر برجام برای ایران هیچ نفعی نداشته باشد، خروج ایران از برجام به منزله یک ضرر بسیار بزرگ خواهد بود. این ضرر بزرگ در واقع ایجاد فضای مناسب در جهت اجماع بین المللی بر علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی ایالات متحده آمریکاخواهد بود. با خروج ایران از برجام در نهایت می توان گفت که ایران از نظر جبری در برجام گرفتار خواهد شد.

 

مطهرنیا در خصوص اظهارات امیر خجسته مبنی بر ارائه طرحی جهت خروج از برجام تصریح کرد: نمایندگان مجلس بر اساس سپهر اندیشه خود، رفتار و کنش های سیاسی از خود نشان می دهند. نماینده ای که این اظهار نظر را دارد در واقع از ابتدا مخالف انعقاد قرارداد برجام بوده است پس روشن است که اکنون این اظهار نظر را داشته باشد. البته باید از این نماینده مجلس پرسید که آیا با با خروج ایران از برجام می توان بستر بهبود و اصلاح وضع وجود را فراهم کرد؟ پاسخ این سوال را پیشتر نیز عرض کردم خروج ایران از برجام به معنای ایجاد فضای مناسب در جهت اجماع بین المللی بر علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی ایلات متحده آمریکاخواهد بود.

 

فضای فشار های بین المللی بر ایران را از طریق استفاده از برجام کاهش داد

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: گفتنی است اگر برجام به ضرر منافع و منابع ایران باشد حتی لحظه برای خروج از آن را نباید از دست داد اما اگر ماندن در آن به نفع نظام باشد باید با سکوت و صبوری به بندهای برجام عمل کرد و در عین حال فضای فشار های بین المللی بر ایران را از طریق استفاده از برجام کاهش داد.

 

اروپا تحت تاثیر قدرت سیاسی و اقتصادی آمریکا قرار گرفته است

 

این استاد دانشگاه درباره این که چرا در حال حاضر اروپا اقدام به وقت کشی کرده است بیان کرد: اروپا وقت کشی نمی کند. در واقع اروپا در فضا و سپهری است که تحت تاثیر قدرت سیاسی و اقتصادی آمریکا قرار گرفته است. از طرفی اروپاییان نمی توانند منافع اقتصادی خود را که در گرو قدرت اقتصادی واشنگتن است را نادیده بگیرند به همین جهت می بینیم که بانک های قدرتمندی مثل بانک چین و یا آلمان در واقع فشار سیاسی آمریکا مجبور هستند در صورت اعلامه آمریکا جریمه خود را به آن ها پرداخت کنند تا بتوانند حیات اقتصادی خود را در این سیستم جهانی ادامه دهند. اینجا سخن این است که آیا دولت های اروپایی می توانند باتوجه به اراده ایالت های آمریکا برای تحریم ایران این سیستم های بانکی را شارژ کرده و در برابر آمریکا مقاومت کنند. در نهایت باید فت که ظاهرا آمریکائیان اعمال اراده خود را بیشتر بر اقتصاد جهان دارا هستند.

 

تنها راه نجات برجام  بردن آن به آی.سی.یو مذاکره است

 

مطهرنیا در پایان در خصوص آینده برجام گفت: برجام در آی. سی. یو خواهد ماند تا ایران تصمیم برزگ  خود را بگیرد یا یک "نه" بزرگ به جهان بیرون و ایالات متحده آمریکا بگوید و یا "بله" بزرگ در باب مذاکرات کمیسیون پزشکی ویژه برای خروج برجام از آی.سی.یو داشته باشد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر