کد خبر: 5494
A

مروری بر روزنامه های یکشنبه شانزدهم آبان ماه

روزنامه های امروز سخنان دیروز روحانی در نمایشگاه مطبوعات را با دو رویکرد حمایتی و انتقادی در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع انتخابات امریکا و همچنین ماجرای گم شدن 200 هزار بشکه نفت نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

مروری بر روزنامه های یکشنبه شانزدهم آبان ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های امروز سخنان دیروز روحانی در نمایشگاه مطبوعات را با دو رویکرد حمایتی و انتقادی در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع انتخابات امریکا و همچنین ماجرای گم شدن 200 هزار بشکه نفت نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

روزنامه کیهان در انتقاد شدید به اظهارات دیروز رئیس جمهور در گزارشی با عنوان«کارنامه چهل ماهه دولت/ انشاء 20، حساب...!؟ » نوشت:« بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات که در محل مصلای تهران برگزار شده است، صبح دیروز با حضور و سخنرانی رئیس‌جمهور افتتاح شد. اما این مراسم و به ویژه سخنرانی رئیس‌جمهور، بیش از هر چیز به میتینگ تبلیغاتی و انتخاباتی یک نامزد ریاست جمهوری شباهت داشته نه به سخنان کسی که باید پاسخگو باشد! می‌توان با فهرست کردن عبارات این سخنرانی و ده‌ها سخنرانی مشابه رئیس‌جمهور محترم در طول چهل ماهه گذشته، به این نتیجه رسید که نمره انشا دولت بیست است اما با نگاهی به معیشت مردم و وضع بیکاری و رکود و ... نمره حساب دولت فاصله معنا‌داری با نمره‌اش پیدا می‌کند! شاید بهتر باشد این نمره را در کارنامه دولت، ثبت نکنیم و جای آن خالی بماند، هرچند مردم، قضاوت می‌کنند. »

 دو واکنش متفاوت به سخنان مطبوعاتی رئیس جمهور/ 200 هزار بشکه نفت گمشده کجاست؟!
 

اما روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان« اصول رسانه‌‌ای روحانی » به چهار اصل روحانی اشاره می کند.چهار اصل رسانه از دیدگاه روحانی به شرح زیر است:

«آزادی رسانه»

جای رسیدگی به بسیاری از تخلفات رسانه‌ها دادگاه نیست

«امنیت رسانه»

اگر اصحاب رسانه امنیت نداشته باشند چگونه امنیت بیافرینند؟

«انحصار رسانه‌ای»

رانت اطلاعاتی بلای بزرگ در کشور ما است

«رسانه‌‌های مجازی»

ما چه‌کاره‌ایم بگوییم فضای مجازی می‌خواهیم یا نه

پیمان مقدم نیز در ستون طنز روزنامه ایران در مطلبی با عنوان « مشکل همان صدتاست جناب روحانی!» نوشت:« جناب روحانی جانِ عزیز! شما شاید یادتان نمی‌آید اما ما یادمان هست که دوستان چقدر زحمت کشیده‌اند برای تصویب، توشیح و برقراری این تحریم ها. چقدر سخنان هجو و هزل و لغو بر زبان راندند تا طرف را مجاب کنند که تحریم‌ها را چرب‌تر و پر ملاط‌‌تر کند. چقدر زحمت کشیدند و دور دنیا را چرخیدند و انشا خواندند و پای کاغذپاره و قطعنامه دان و مواضع سوخته اجانب را وسط کشیدند. خب شما چه دانی که چه نعمت در تحریم است! تحریم حلال مشکلات دوستان بود. تمام ناکارآمدی‌ها و ندانم کاری‌ها و مفاسد و عوارض تصمیم‌های ضرب الاجلی‌شان را انداختند گردن تحریم و سوختند و کندند و بردند و رفتند. حالا هم در فکر این هستند که اگر دری به تخته خورد و بار دیگر هاله نور دور سر خود دیدند بدون تحریم‌ها باید چه کار کنند. مشکل‌شان اتفاقاً با همان صدتاست جناب روحانی....»

سردرگمی وزارت نفت برای نشست اوپک

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان« 200 هزار بشکه نفت گمشده کجاست؟! » نوشت:« وزارت نفت با چالش جدی برای تأمین 200 هزار بشکه مواجه است، آنها نشانه این رقم را می‌گیرند ولی هیچ‌گاه در طول این چند سال سراغش نرفتند و برای احیای آن تقریباً هیچ کاری نکردند. 200 هزار بشکه مفقوده همان بشکه‌هایی است که از ظرفیت تولید نفت در دریا کاسته شده است.

هم اکنون میزان تولید نفت فلات قاره کمتر از 410 هزار بشکه در روز است در حالی که این شرکت در سال 1386 بیش از 724 هزار بشکه نفت تولید می‌کرد و پایه آن در سال‌های بعد به 600 هزار بشکه رسید. حالا هرچه تلاش می‌شود برای بازگشت 200 هزار بشکه موفقیت‌آمیز نیست زیرا برای رسیدن به این هدف باید تعمیر چاه‌ها و تعمیر تأسیسات صورت می‌گرفت ولی در عمل اتفاق خاصی رخ نداد.

سعید حافظی مدیرعامل سابق این شرکت در گزارشی که برای وزیر نفت ارسال کرد خواستار تزریق منابع مالی به این شرکت جهت بازگشت به روزهای اوج فلات قاره شد ولی به دلیل اهمیت شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب و بی‌پولی سهمش از منابع مالی بسیار اندک بود. همین موضوع منجر به سقوط بزرگ‌تر تولید این شرکت شد و حالا در حال کاهش است. هرچند مسئولان و کارکنان این شرکت با تلاش زیادی سعی در نگهداشت تولید دارند ولی در صورت عدم‌تزریق منابع مالی نه تنها 200 هزار بشکه احیا نمی‌شود بلکه میزان تولید فعلی هم به روند کاهشی خود ادامه خواهد داد. »

نظر رهبر انقلاب درباره اقدامات شورای اجتماعی

روزنامه همدلی گزارش اول امروز خود را با عنوان« روایت وزیر کشور از جلسه سران نظام» به نظر رهبر انقلاب درباره اقدامات شورای اجتماعی اختصاص داده است و نوشته:« وزیر کشور با اشاره برگزاری چهارمین نشست شورای اجتماعی کشور در محضر رهبر معظم انقلاب گفت: معظم له در این نشست ضمن بیان اشکالات و ایده‌ها، در مجموع از اقدامات صورت گرفته در این شورا ابراز خرسندی کردند.

عبدالرضا رحمانی فضلی این مطلب را عصر شنبه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه نشست اعضای شورای اجتماعی کشور با رهبر معظم انقلاب چه دستاوردی به دنبال داشت؟ بیان کرد.وی افزود: جلسه چهارم شورای اجتماعی کشور با رهبر معظم انقلاب به لطف و پیگیری و حمایت و تشویق‌های ایشان و نظارت دقیق دفتر معظم‌له بر اقدامات این شورا، دهم آبان طبق برنامه‌ریزی قبلی برگزار شد و سران قوا در آن جلسه گزارشی از حوزه عملکردی ارایه کردند.وزیر کشور یادآور شد: بنده نیز به عنوان جانشین شورای اجتماعی کشور گزارشی از روند کار 6 ماه ارایه کردم که این گزارش شامل نقاط قوت و ضعف‌ها و اشکالات کار بود.

رحمانی فضلی اظهارداشت: همچنین هفت دستگاه اجرایی در این نشست گزارش کار خود را ارایه دادند و در نهایت رهبر معظم انقلاب از بحث‌ها یک جمع بندی داشتند که در مجموع ایشان از اقدامات صورت گرفته ابراز خرسندی کردند و اشکالات و ایده‌های خود را در خصوص نحوه اجرای بهتر بیان فرمودند.وی ادامه داد: مقرر شد پس از 6 ماه در محضر رهبر معظم انقلاب جلسه‌ای داشته باشیم و در آن جلسه در حوزه اقدام و عمل گزارشی ارایه دهیم.وزیر کشور یادآور شد: ایرادی که رهبر معظم انقلاب از گزارش‌های ارایه شده گرفتند این بود که فرمودند فقط باید خروجی‌ها و نتایج گزارش شود و ما تلاش خواهیم کرد در 6 ماه آینده فقط نتایج و خروجی‌های ملموس و اثرگذار را تقدیم کنیم.رحمانی فضلی افزود: همه دستگاه‌ها از انگیزه لازم و هماهنگی و همکاری بسیار مناسب برخوردارند و با توجه به تغییر ساختار و تامین منابع مالی و تجربه کار جمعی که در این یک سال داشتیم قطعا در 6 ماه آینده می‌توانیم کارنامه مثبتی ارایه دهیم.این جلسه که چندی پیش با حضور ٢٣ عضو شورای اجتماعی کشور با رهبری برگزار شد و درباره آخرین وضعیت آسیب‌های اجتماعی در کشور گزارش‌هایی اراده شد.»

روزنامه شهروند نیز با استفاده از کاریکاتور زیر به اوضاع انتخاباتی امریکا واکنش نشان داده است.

دو واکنش متفاوت به سخنان مطبوعاتی رئیس جمهور/ 200 هزار بشکه نفت گمشده کجاست؟! 

منبع: تابناک

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر