کد خبر: 55141
A

کدام افراد از قانون منع به کارگیری بازنشستگان مستثنی شدند

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به تشریح جزییات قانون منع به کارگیری بازنشستگان پرداخت.


کدام افراد از قانون منع به کارگیری بازنشستگان مستثنی شدند

به گزارش دیده بان ایران؛ غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در تشریح قانون منع به کارگیری بازنشستگان اظهار داشت: بعد ازاصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان فضای اضطراب و استرسی برای ایثارگران و جانبازان به وجود آمد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه قانون منع به کارگیری بازنشستگان سال 95 تصویب شد و اخیرا مجلس آن را اصلاح کرده است، بیان داشت: برابر قانون  نهادها حق ندارند جانبازی را  قبل از 35 سال خدمت یا قبل از 65 سال سن بازنشسته کنند، همه جانبازان بر مناصب خود می مانند، فقط اگر در جایگاه مقامات قرار بگیرند باید 55 درصد و به بالا جانبازی داشته باشند.

نماینده مردم رشت در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: هیچ دستگاهی نه جانباز و نه آزاده را نمی تواند به استناد اصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان تسویه حساب کند. بلکه فقط این افراد تنها نمی توانند در جایگاه مقام بمانند.

وی تاکید کرد: تمام جانبازان  به استناد ماده 103 قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره های ذیل آن می توانند بر سرکار خود بمانند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دو جور بازنشسته داریم، توضیح داد: بازنشسته را مجدد به کار نمی گیرند این موضوع ابهامی ندارد و همه این افراد باید تسویه حساب کنند. با این حال یک نوع بازنشسته داریم که به همان کار قبلیشان اعاده می شوند مثلا یک نفر از ارتش بازنشسته می شود و در وزارت کشور شروع به کار می کنند این افراد باید بروند اما یکی از اداره  ورزش بازنشسته شود و طبق قانون اعاده در همان محل به کار می شود.

جعفرزاده ایمن آبادی با تاکید براینکه درامور عمومی اصل بر بازنشستگی است  گفت: مگر اینکه قانونگذار اجازه داده باشد یعنی وقتی گفته می شود بازنشسته  به کار گرفته نشود باید به آن تمکین شود مگر آنکه قانون اجازه داده باشد.

تشریح قوانین اعاده به کار بازنشستگان

وی توضیح داد: برای اعاده به کار سه قانون داریم ماده 91 قانون استخدام کل کشور است که اصل 45 مصوب آن می گوید بازنشستگان را می توان برای مقامات و مدیران شرکت ها به کار گرفت که این ماده طبق تبصره5 ماده واحده قانون منع به کارگیری بانشستگان منسوخ شد پس دیگر نمی توان بازنشسته را برای مقامات به کار گرفت.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنابراین دومین مورد نیز سال 73 منتفی شد استنادی که ما برای جانبازان و آزادگان می کنیم بر می گردد به بند (چ) و (ز) ماده 87 قانون برنامه  ششم توسعه  کل کشور، که اجازه می دهد جانباز و آزاده تا 35 سال خدمت و 65 سال سن سر کار بماند چون این قانون در اسفند 95 تصویب شد و قانون منع به کارگیری بازنشستگان اردیبهشت 95 تصویب شده است قانون برنامه ارجحیت دارد، پس دو بند ماده 87 قانون برنامه ششم به قوت خود باقی مانده است.این نماینده مجلس ادامه داد: قانون به تعدیل نیروی انسانی تاکید دارد بنابراین بازنشسته برای کلیه مشاغل با مجوز هیات وزیران به کار گرفته می شود، در سال 66 قانون منع به کارگیری بازنشستگان آمد  اما سال 73 قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل حال اعاده به خدمت نیز شد.

کدام افراد از قانون منع به کارگیری بازنشستگان مستثنا شدند

وی بیان داشت: بنابراین جانباز و آزاده اگر در مقامی نباشد هیچکس حق ندارد آنها را بازنشسته کنند اما اگر در جایگاه مقام باشند درصد از کار افتادگی آنها باید 55 درصد و بالاتر باشد.

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه 6 گروه از قانون منع گیری بازنشستگان استثنا هستند، گفت: مقامات موضوع بند الف ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری، روسای سه قوه، معاون اول رییس جمهور، نواب رییس مجلس، اعضای شواری نگهبان، وزرا،نمایندگان مجلس و معاونین رییس جمهور مستثنی هستند همچنین  3 گروه دیگر از جمله  جانبازان 55 درصد و بالا تر، نیروهای دستگاه های امنیتی 1 درصد به شرط به کارگیری در وزارت خودشان و نیروهای مسلح با مجوز فرمانده کل قوا استثنا شدند و می توان کماکان از نیروهای بازنشسته این گروه ها استفاده کرد.

شرط به کارگیری مجدد افراد بازنشسته

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: آخرین نکته که در تبصره  2 قانون منع به کارگیری بازنشستگان می گوید این است که دستگاه های اجرایی در صورت ضرورت از خدمات بازنشستگان معادل یک سوم ساعت کاری موظفی که  معادل 61 ساعت در ماه است می توانند از این نیروها استفاده کنند اما به این  افراد نمی توانند پست و مقام دهند./ خانه ملت

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر