کد خبر: 5528
A

بازخوانی سخنان جنجالی شیخ جعفر شجونی

روزنامه شرق به بهانه درگذشت حجت‌الاسلام جعفر شجونی بخشی از سخنان جنجالی وی را منتشر کرده است.

بازخوانی سخنان جنجالی شیخ جعفر شجونی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، در ادامه بخش‌هایی از این گزارش آمده است؛

شیخ جعفر شجونی در ٨٤سالگی درگذشت؛ روحانی‌ای که بیشتر بابت لحن تند و تیز و گاه ادبیات غیرمتعارفش در نقد مخالفان سیاسی‌اش یعنی اصلاح‌طلبان، شناخته‌ شده و مشهور بود. خودش در گفت‌وگوی جالبی که با رضا رشیدپور در برنامه «دید در شب» داشت، بارها از واژه آخوند استفاده کرده بود، به‌ویژه آنجا که داستان برخوردش با یک خانم معترض را تعریف می‌کند: «پارسال از دفترم سمت ماشینم می‌رفتم، یک خانمی به من گیر داد، گفت شما آخوندها چرا از این مملکت نمی‌روید ما از شر شما راحت بشویم. گفتم خانم کجا برویم؟ کم‌کم مردم جلو ما جمع شدند. دیدم جواب حلی به او بدهم طول می‌کشد. جواب نقضی دادم، گفتم خانم ما کلی در این مملکت خدمت کردیم، گفت چه خدمتی؟ گفتم تو متولد شدی، ما آخوندها به گوشت نماز و اقامه خواندیم. وقتی هم شوهر می‌کردی، ما خطبه عقدت را خواندیم، بگذار بقیه خدماتمان را هم انجام بدهیم و بعد برویم. گفت چه خدمتی؟ گفتم نماز میت تو را بخوانیم و برویم!».

ماجرای ساواک و عکس‌ها
ساواک برای گیرانداختن مخالفان سیاسی‌اش روش‌های گوناگونی داشت. پرویز ثابتی، مقام امنیتی سابق، در کتاب خاطراتش «در دامگه حادثه» به این ماجراها اشاره کرده است. ثابتی به نام شجونی و مرحوم فلسفی هم اشاره کرده بود و رضا رشیدپور در همان گفت‌وگو اصرار می‌کند که شجونی دراین‌باره توضیح دهد. پاسخ شجونی این بود: «عرض کنم که این برنامه را ساواک برای چند نفر از وعاظ مشهور تهران انجام داد. برای مرحوم فلسفی، حجازی، بنده و به اعتراف خودشان برای ٣٠٠ نفر از وعاظ معروف. یک نفر آقای تهامی بود، معاون ساواک تهران و یکی هم آقای کمالی بود که بعدها چندین‌بار من را بردند و بدترین شکنجه‌ها را انجام دادند.
ما رفتیم، نشستیم، شروع کردند صحبت کردن که ساواک چنین است و چنان است. شما آخوندها فکر کردید می‌توانید شاه را برکنار کنید؟ تو می‌روی منبر، باید با ما همکاری کنی... دیدم دونفری یک چمدان به چه بزرگی را دارند می‌آورند. چمدان را وارونه کردند روی میز. روی میز پر شد از عکس بنده با یک خانم، من دیوانه شدم، رفتم مستقیم خانه آقای فلسفی. گفتم شما پدر مایی، رئیس جامعه وعاظی. نگفت برای من هم درست کردند. فلسفی پا شد و راه رفت و گفت هر کسی که فیلم‌برداری کرده، غلط کرده.

یه‌ذره حالم جا آمد، بیرون آمدم و یک آقایی من را سوار کرد. مرحوم شیخ جواد مناقبی بود. به من گفت: شجونی عکس فلسفی‌ رو دیدی؟ گفتم: نه، دست انداخت عکسو برداشت. دیدم عکسش با همون خانومیه که با من عکسش بود... مگه آخوند کیه؟ فرزند همین آدم‌های معمولیه. زن می‌گیره، صیغه می‌کند. آن چیزی که به فلسفی نسبت دادند، گفتند واقعیت دارد». وقتی هم رشیدپور اصرار می‌کند که بالاخره آن عکس‌ها درباره او واقعیت داشته یا مونتاژ بوده، می‌گوید: «ان‌شاءالله آن هم مونتاژ است».

مؤسسه نشر آثار حجت‌الاسلام محمدتقی فلسفی، بعدا به ادعای شجونی در برنامه «دید در شب» پاسخ داد و نوشت: «جای بسی تأسف است، خطیبی که در صف مقدم اقدامات روحانیت علیه رژیم شاه قرار داشت و امام‌خمینی(ره) او را «زبان گویای اسلام» نامید، برای دفاع از امام در مقابل ایادی رژیم شاه مورد این هجمه ناجوانمردانه ساواک در سال١٣٥٠ قرار گرفت و تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ممنوع‌المنبر شد، در برنامه «دید در شب» سوم دی‌ماه ٩٤ آن هم میهمان برنامه در برابر دیدگان نسلی که به اقتضای سن‌وسال، دور از حوادث و مبارزات دشوار آن دوران علیه رژیم شاه و عواقب آن بوده است، این‌گونه برخلاف واقع و حقیقت، با مرحوم فلسفی برخورد کرده و این ادعا را به صورتی موهوم و بی‌ربط بیان می‌کند».

او در همان مصاحبه به رشیدپور درباره میزان نقدینگی‌اش می‌گوید که نقدینگی ندارد ولی به یمن تورم همه پول‌دار شده‌اند: «تا حالا اندازه ٢٥ هزار تومن به جمهوری اسلامی ناخنک نزدم. تورم همه را پول‌دار کرده، ملک آدم گران می‌شود. هفت سال قبل انقلاب دومیلیون‌و‌نیم خانه خریدم، الان دوونیم میلیارد می‌ارزد. من از نظر نقدینگی خیلی فقیرم. به خدا قسم به ١٠ میلیون نمی‌رسد. کلی هم مدیونم. همین الان بدهکارم. دفتر ازدواج و طلاق دارم که آن هم درآمدی ندارد و آن را گذاشتم برای فروش که به زخم کارم بزنم».

او و سیاست
شیخ‌جعفر شجونی،اصولگرایی بود که علیه اصلاح‌طلبان زیاد حرف می‌زد. یک بار گفته بود: «ما در جوانی آتش‌پاره بودیم. بعد ساکت شدیم. بعد دیدیم چهار نفر مثل کروبی و موسوی و خاتمی پیدا شدند، به غیرت و شرف مردانگی‌ام برخورد، راه افتادم!».

سال‌های دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، از حامیان پروپاقرص رئیس دولت مهرورز بود». ادامه مواجهه‌اش با احمدی‌نژاد ولی یکی به نعل و یکی به میخ‌زدن بود. بهمن سال ٩٣، درباره احتمال ورود احمدی‌نژاد به رقابت‌های مجلس دهم، گفت: «با وجود حمایت‌هایی که اصولگرایان از احمدی‌نژاد کردند، او در امانت خیانت کرد و دیدیم که چندی است فسادهای دولت او در حال برملاشدن است. برای همین کارهاست که آقایان علم‌الهدی و حدادعادل، احمدی‌نژاد را دیگر از اصولگرایان ندانستند. اما به‌هرحال ما باید از او حمایت کنیم».
فروردین همان سال اما به «سلام نو» گفته بود: «الان دیگر احمدی‌نژاد مرده و دیگر پی کارش رفته است».

با روحانی و هاشمی هم زاویه داشت. در جامعه روحانیت مبارز از رهبران طیف منتقدان هاشمی و مخالف حضور او در فهرست جامعه روحانیت در انتخابات مجلس خبرگان بود. در واکنش به اظهارنظرهای هاشمی درباره رابطه با آمریکا خطاب به او گفت: «امام که اگر بود، دهنت را خرد می‌کرد. مگر حضرت امام نفرمود که رابطه ما با آمریکا رابطه گرگ و میش است؟».

او با طرح نام روحانی به عنوان نامزد جامعه روحانیت و اصولگرایان برای انتخابات ٩٦ هم مخالف بود و گفته بود: «قحط‌الرجال نیست که با این همه اتفاق‌‌هایی که آقای حسن روحانی ایجاد کرده است، از ایشان حمایت کنیم». یا این عبارت که «آدم‌های اصولگرا را که موش نخورده است». در همان برنامه «دید در شب» هم گفت: «بشکند دست ملت اگر دوباره به او رأی بدهند».

شجونی عبری هم می‌دانست. در برنامه «دید در شب» وقتی درباره ظریف و برجام از او سؤال می‌شود، می‌گوید: «در ماجرای برجام خیالم راحته چون رهبری هوشمندی هست، یک داوری است که سوت را داده‌اند دست او»، بعد هم در ادامه لازم می‌بیند که از انجیل و تورات مثال بیاورد. از حفظ متن بلندی از تورات به زبان عبری می‌خواند و می‌گوید: «مقداری کم و زیاد زبان عبری بلدم».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر