کد خبر: 55295
A
سید جلال ساداتیان در گفت و گو دیده بان ایران؛

در متن برجام هیچ ممنوعیتی برای آزمایشات اتمی ایران وجود ندارد/ خروج ایران از برجام ، مطابق میل آمریکا و اسرائیل عمل کردن است/ وقتی آمریکا از برجام خارج شده چطور به بندهای آن استناد می کند؟

سفیر سابق ایران در انگلستان درخصوص ادعای مایک پمپئو مبنی بر انجام تازه ترین آزمایشات هسته در ایران تصریح کرد: در متن برجام هیچ ممنوعیتی برای آزمایشات اتمی ایران وجود ندارد. اگر مجوز صریحی دراین باره به ایران داده نشده است ممنوعیتی هم برای آن وجود ندارد. هر چند مقامات کشورمان تا به این لحظه صحت و سقم این خبر را تایید نکرده اند. از طرفی آمریکا انجام این قبیل آزمایشات را برای ایران تحریک آمیز تلقی می کند که این ادعا کاملاٌ بیجا و غلط است.

در متن برجام هیچ ممنوعیتی برای آزمایشات اتمی ایران وجود ندارد/ خروج ایران از برجام ، مطابق میل آمریکا و اسرائیل عمل کردن است/ وقتی آمریکا از برجام خارج شده چطور به بندهای آن استناد می کند؟

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: مایک پمپئو دو روز پیش، ایران را به آزمایش موشک‌ بالستیک متهم کرد. وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای در این خصوص ادعا کرد: ایران به تازگی موشک بالستیکی با بُرد متوسط را آزمایش کرده است که قادر به حمل چند کلاهک است. بُرد این موشک به گونه ای است که امکان هدف قراردادن بخش هائی از اروپا و سراسر خاورمیانه را ممکن می سازد!

پمپئودر ادامه گفت: این آزمایش قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (موسوم به قطعنامه تأئید برجام) را نقض می کند!

از طرفی  بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشور، در واکنش به ادعای مایک پمپئو که آزمایش های موشکی ایران را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانسته اظهار داشت: برنامه موشکی ایران ماهیت دفاعی دارد و بر اساس نیازهای کشور طراحی می شود.

وی تاکید کرد: هیچ قطعنامه ای در شورای امنیت برنامه موشکی و یا آزمایش های موشکی ایران را ممنوع نکرده است.

این درحالی است که ساعاتی پیش، فرانسه و بریتانیا برای بررسی موضوع ادعایی آزمایش موشکی ایران، خواستار تشکیل نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد شده‌اند.

 

کارشناس مسائل خاورمیانه: در متن برجام هیچ ممنوعیتی برای آزمایشات اتمی ایران وجود ندارد

 

در همین رابطه سید جلال ساداتیان ، کارشناس مسائل خاورمیانه و سفیر سابق ایران در انگلستان، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: در متن برجام هیچ ممنوعیتی برای آزمایشات اتمی ایران وجود ندارد. اگر مجوز صریحی دراین باره به ایران داده نشده است ممنوعیتی هم  برای آن وجود ندارد. هر چند مقامات کشورمان تا به این لحظه صحت و سقم این خبر را تایید نکرده اند. از طرفی آمریکا انجام این قبیل آزمایشات را برای ایران تحریک آمیز تلقی می کند که این ادعا کاملاٌ بیجا و غلط است.

 

 

آمریکا به سبب خروج خود از برجام نمی تواند به بندهای آن استناد کند

 

وی ادامه داد: از سویی دیگر باید گفت که پمپئو چطور می تواند از عهدنامه 2231سخن بگوید در صورتی که دولت آمریکا از برجام و تعهداتش خارج شده است بنابراین آنها نمی توانند به استناد برجام از اقدامات ایران شکایت و اظهار گلایه کنند.

 

آمریکا با توسل به بریتانیا و فرانسه قصد خروج از حصار انزوای خود را دارد

 

نماینده مردم همدان در مجلس چهارم با اشاره به خواستار شدن بریتانیا و فرانسه از سازمان ملل به جهت بررسی ادعای  پمپئو بیان کرد: آمریکا با آگاهی از این موضوع عدم استناد به معاهدات برجام به دلیل خروج از آن از متهدان برجام یعنی فرانسه و انگلیس استفاده کرده است. در واقع این موضوع می تواند بیانگر انجام "زد و بند " آمریکا با فرانسه و انگلستان باشد.  نکته قابل توجه در این باره این است که آمریکا با توسل به این کشورها با حربه های متفاوت خود از جمله این موضوع، قصد خروج از حصار انزوای خود و همراهی یاران قدیمی خود را دارد.

 

مطرح کردن بحث آزمایشات هسته ای ایران جهت ملتهب کردن جو جهانی علیه ایران است

 

ساداتیان همچنین خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت این است که آمریکا تاکنون نتوانسته است به اهداف بلند بالای خود درباره ایران دست پیدا کند. در درجه نخست آمریکا قصد داشت تا صادرات نفت ایران را به صفر برساند که خوشبختانه تیرآنان به سنگ خورد و موفق نشدند (حداقل به مدت 6 ماه) به همین دلیل آمریکا به جهت این که جو جهانی را برعلیه ایران ملتهب کند، اقدام به مطرح کردن آزمایش هسته ای ایران و سوق دادن کشورهای فرانسه و انگلستان جهت بررسی این اقدام ایران در شورای امنیت ملی سازمان ملل کرده است.  

 

در رابطه با این موضوع تنها شورای امنیت سازمان ملل می تواند اظهار نظر کند

این استاد دانشگاه در خصوص اظهارات سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان مبنی براینکه آزمایشات هسته ایران جنبه دفاعی داشته است، تصریح کرد: به ضرس قاطع می توان گفت که آزمایشات هسته ای ایران هیچ ربطی به آمریکا ندارد حال می تواند جنبه دفاعی داشته باشد یا می تواند نداشته باشد. در رابطه با این موضوع تنها شورای امنیت سازمان ملل می تواند اظهار نظر کند.

 

خروج ایران از برجام ، مطابق نظرآمریکا و اسرائیل عمل کردن است

وی در پایان درباره ادعای برخی از نمایندگان تندرو مبنی بر خروج سریع ایران از برجام اظهار کرد: خروج ایران از برجام برعلیه کشور و منافع ملی است. به عبارتی دیگر خروج ایران از برجام یعنی مطابق نظرآمریکا و اسرائیل عمل کردن و تشدید فشارهای متفاوت از سوی سایر کشورهای جهان بر ایران.

                                                        

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر