کد خبر: 55343
A
رئیس جمهور در اجلاس سراسری نماز:

نماز برای این نیست که سر اسلام و خدا بخواهیم منتی بگذاریم

رئیس جمهوری گفت: نماز افتخار بشریت و انسان است و خداوند انسان را به این فریضه دعوت کرده است.

 نماز برای این نیست که سر اسلام و خدا بخواهیم منتی بگذاریم

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز در تالار امیرکبیر دانشگاه سمنان افزود: به تعبیری خداوند برای نماز از انسان دعوت کرده و آن را از ما خواسته است.
وی درباره ویژگی های نماز، تاکید کرد: نماز عبادتی است که از وقت شناسی و نام رحمان و رحیم خداوند آغاز می شود.
رئیس جمهوری بیان کرد: شاید بشود همه دین را در دو کلمه پرستش و نیایش خلاصه کرد، پرستش جوهر اسلام، باطن و حقیقت دین است و نیایش صورت زیبای پرستش است.
وی با اشاره به اینکه نماز یک عبادت صرف یا یک فرع دین مانند دیگر فروع دین نیست، خاطر نشان کرد: نماز همه چهره اسلام است، صورت اسلام نماز است.
روحانی با اشاره به کلام امام علی (ع) (لکل شی ء وجه و وجه دینکم الصلاة)، افزود: جوهر دین ایمان به خدا و اعتقاد به حق و عمل به دستورات الهی است، اما پرچم دین نماز است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه کشورها را با پرچم می شناسند، ادامه داد: دین بدون نماز قابل شناخته شدن نیست، نماز همان اصل عبودیت در کنار توحید است.
روحانی اضافه کرد: عبودیت بی توحید معنا ندارد و توحید بی عبودیت ما را به سرمنزل مقصود نمی رساند.
رئیس جمهوری تاکید کرد: تعبیرهای قرآن مجید نه نسبت به نماز در اسلام، در همه ادیان الهی تعبیرهایی ویژه است.
وی به اشاره های مختلف نماز در زندگی برخی چهره ها در قرآن کریم اشاره کرد و افزود: بیش از 135 نوبت در قرآن نام حضرت موسی (ع) آمده است، آن جا که خداوند با حضرت موسی (ع) سخن می گوید، اولین دستور این است که نماز را به پا دارد.
رئیس جمهوری تاکید کرد: دیدار خداوند با حضرت موسی کلیم افتخار حضرت موسی (ع) اوست و این از خود قرآن هم پیداست که خداوند لطف خاصی به حضرت موسی داشته است ابتدا اشاره به نماز است.
روحانی اضافه کرد: آن کودک هم که سخن می گوید و طهارت مادر و حقانیت خود را به جهانیان اعلام می کند می گوید به من امر به نماز شده است.
رئیس جمهوری افزود: وقتی حضرت ابراهیم(ع) هاجر را می گذارد و کودکش اسماعیل را در بیابان بی آب و علف و خشک رها می کند، آنجا هم از نماز یاد می شود.
وی ابراز داشت: مساله نماز مساله اسلام نیست، حقیقت دین است که در واقع اتصال به خداوند است، چهره درخشان دین اتصال به خداوند است.
روحانی ادامه داد: نماز برای این نیست که سر اسلام و خدا بخواهیم منتی بگذاریم، حیات، سکون و آرامش ما در کنار نماز به وجود می آید.
وی یادآور شد: امام صادق (ع) درباره امام علی (ع) فرموده است امیرالمونین (ع) هر کجا به مشکل برمی خوردند دو رکعت می خوانند.
رئیس جمهوری بیان کرد: امیرالمومنین (ع) با آن مقام و آن تربیتی که برگرفته از اشرف مخلوقات عالم پیامبراعظم(ص) بود، در برابر مشکلات نماز اقامه می کردند.
روحانی بیان کرد: در شرح حال حضرت صدیقه کبری آمده است، وقتی امیرالمونین (ع) با پیکر بی جان حضرت فاطمه (ع) مواجه شدند، در آن سختی حضرت دو رکعت نماز اقامه کردند.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه یکی از توفیق های حجت الاسلام محسن قرائتی این است که معانی را به زبان ساده بیان و قابل فهم می کند، تاکید کرد: اجلاس سراسری نماز نشست مبارک و معطری است به عطر والاترین عمل یک مومن و مسلمان که آن عطر نماز است.
در حال تکمیل ....

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر