کد خبر: 55542
A

حاشیه‌ های سردار عبدالهی/ مخالفان ایران از نبود گردش آزاد اطلاعات در کشور استفاده بهینه می‌کنند

خبر یا شایعه، تشخیص این دو از یکدیگر بسیار سخت شده‌است. از یک طرف گسترش شبکه‌های اجتماعی و قدرت یافتن فضای‌مجازی و از طرف دیگر ضعف و ناتوانی مسئولان در رقابت با این فضا، کهولت در پاسخگویی، بی‌کیفیت بودن میادین رقابتی، بی‌اعتمادی مردم نسبت به تریبون‌های رسمی و هزاران دلیل دیگر مسبب به وجود آمدن این وضعیت است که بی‌شک فیلتر‌کردن و اقدامات سلبی، کارآیی لازم را در برابر این رویه ندارد. در همین حال، در چند روز گذشته برخی که بی‌شک با نظام دشمنی دارند، ادعایی را منتشر کردند که سبب واکنش نشان دادن سپاه پاسداران شد.

حاشیه‌ های سردار عبدالهی/ مخالفان ایران از نبود گردش آزاد اطلاعات در کشور استفاده بهینه می‌کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ روزنامه قانون نوشت: در فضای‌مجازی برخی مدعی شده بودند که سردار عبادا... عبدالهی، فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیای سپاه در دوبی بازداشت شده‌است. آن‌ها مدعی شده‌اند که به گفته یک منبع موثق درقرارگاه سازندگی خاتم سپاه،روزشنبه ۱۰آذر پلیس دوبی سردار سرتیپ پاسدار عبادا... عبدالهی، فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم سپاه را به همراه فرد دیگری بازداشت کرده‌است. در میان این ادعاها آمده‌بود که روزشنبه ساعت هشت شب گشت پلیس دوبی به یک خودرو لندکروزسربی رنگ با سه سرنشین مشکوک می‌شود. گشت پلیس پس از یک تعقیب و گریز نیم ساعته، موفق به متوقف کردن این خودرو می‌شود وراننده خودرو با استفاده از تاریکی هوا متواری می‌شود. پلیس در بازرسی از خودرو متوقف شده، حدود ۱۰۰میلیون دلار به‌صورت اسکناس و مقادیر معتنابهی شمش طلا کشف می‌کند. دوسرنشین دستگیر شده به ایستگاه پلیس البرشا( AL – BARSHA )منتقل می‌شوند. در احراز هویت و بازجویی از نفرات دستگیر شده، اسامی باز داشت شدگان عبادا... عبدالهی و افشاری اعلام می‌شود. راننده خودرو که یک فرد بومی است، هنوز متواری است. آن‌ها مدعی شده بودند که فرد بازداشتی که همراه سردارعبدالهی است از نزدیکان یکی از مقامات ارشد امنیتی است.

تبیین یک رابطه

خبرگزاری تسنیم درباره ادعاهایی که اندکی بعد با واکنش سپاه پاسداران روبه‌رو شد، نوشت که در پی انتشار برخی شایعات و فضاسازی‌های رسانه‌های معاند در خصوص فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)، سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه گفت که پس از انجام تغییرات مدیریتی در مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) ،با تدبیر سرلشکر جعفری، سردار سرتیپ پاسدار عبادا... عبدالهی در سمت مشاور فرمانده کل در امور سازندگی در حال انتقال تجارب ارزنده در مسیر سازندگی است. سردار شریف با تاکید بر اینکه فضا سازی و عملیات روانی و رسانه‌ای دشمن با هدف تخریب چهره سپاه و خدمتگزاران انقلاب و نظام، تضعیف روحیه مردم و القای ناامیدی و یأس در آنان صورت می‌پذیرد،گفت که ‌این‌گونه فضاسازی‌ها محکوم به شکست و تلاشی نخ نما شده بوده و تاثیری بر عزم و اراده راسخ فرماندهان و آحاد پاسداران انقلاب اسلامی در روند امنیت آفرینی و خدمت رسانی به هموطنان عزیز به ویژه در عرصه سازندگی و محرومیت زدایی ندارد. سخنگوی سپاه تصریح کرد: سردار عبدالهی از مدیران با تجربه ،کارکشته ،جهادی و انقلابی سپاه است که خدمات و اقدامات برجسته و مهمی را در عرصه سازندگی و خدمت رسانی به مردم داشته و همچنان نیز از این تجربیات ارزنده در ارتقای روحیه و خودباوری در نسل جدید به ویژه در مراکز علمی و دانشگاهی استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال روز گذشته، سردار عبدالهی در مراسمی به مناسبت روز دانشجو که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، در جمع دانشجویان به تشریح نقش اهمیت و جایگاه مدیریت جهادی در برون رفت از مشکلات پرداخت.

اشاره رمضان شریف به سخنرانی عبادا... عبدالهی، در نشست با دانشجویان دانشگاه علم‌وصنعت به مناسبت روز دانشجو بود. به گفته رسانه‌های نزدیک به نهادهای حاکمیتی این فرمانده ارشد سپاه در نشست فوق به تشریح اهمیت و جایگاه مدیریت جهادی و نقش آن در برون رفت از چالش‌ها ومشکلات پرداخت. وی با تبریک روز دانشجو، ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان در شرایط تحریم را تجلی ما می‌توانیم و نمادی از تلاش و مجاهدت خستگی ناپذیر فرزندان ملت توصیف و تصریح کرد: ساخت این پالایشگاه با بالاترین استانداردهای ملی و جهانی و نیز بسیاری از پروژه‌های بزرگ راهبردی در کشور نشان داد که توکل به خدا، مدیریت و روحیه جهادی و باور ظرفیت‌ها و استعدادهای بومی، نه تنها اهداف پلید و راهبردهای خصمانه دشمنان در اعمال تحریم های ظالمانه علیه نظام و ملت ایران را خنثی می‌کند، بلکه متضمن توسعه، پیشرفت و بالندگی کشور در عرصه های گوناگون خواهد بود. فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) با تاکید بر لزوم الگوپذیری از دوران دفاع مقدس به عنوان نماد بارز به‌کارگیری مدیریت جهادی و تفکر و روحیه بسیجی،اظهار کرد: همان‌گونه که ملت ایران با مقاومت و جانفشانی، عزت، اقتدار و عظمتی مثال‌زدنی را در دوران هشت سال دفاع‌مقدس فراروی همگان قرار داد، امروز نیز توجه و عمل به تدابیر مقام معظم رهبری وحدت و همدلی و ایستادگی برابر توطئه‌ها و تحریم‌های دشمنان که آخرین حربه آنان به شمار می رود ، ما را در برون‌رفت از مشکلات اقتصادی یاری خواهد کرد. سردار عبدالهی دستاوردهای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)در عرصه سازندگی، عمران و آبادانی کشور را حاصل مدیریت جهادی، نگاه به درون و باور جوانان کارآمد ایران اسلامی دانست و تاکید کرد: با وجود ظرفیت عظیم نسل جوان پرشور، انقلابی، مستعد و متخصص در کشور ، می‌توانیم در زمینه‌های مختلف به خودکفایی برسیم. وی دانشجویان را خط مقدم و پشتوانه ملت ایران براى ناکام سازى دشمن در عرصه جنگ اقتصادى و تحریم‌هاى ظالمانه دشمنان انقلاب و نظام اسلامى خواند و خطاب به آنان تصریح کرد:آینده کشور به برکت وجود شما جوانان درخشان‌تر و افتخارآمیزتر خواهد بود. همچنین در این نشست صمیمی دانشجویان به ارائه دیدگاه‌ها، نظرات و پرسش‌های خود در فضایی صمیمی پرداختند. سردار عبدالهی پس از این نشست با رییس دانشگاه علم و صنعت دیدار و گفت‌وگو کرد. این بخشی از خبری بود که رسانه‌ای به نام تسنیم منتشر کرد.

حاشیه‌‌های زنجیره‌ای

اما این تنها حاشیه‌ای نیست که درباره عبادا...عبدالهی به وجود می‌آید، خاطرمان هست که در یکی از دیدارهای تیم ملی ایران با حریفانش در جام جهانی 2018 تصویری از چند تماشاگر ایرانی به سرعت دست به دست شد و واکنش های فراوانی در شبکه های اجتماعی به همراه داشت. برخی کاربران شبکه اجتماعی نیز با انتشار این تصویر، صاحب عکس را پسر سردار عبدالهی، فرمانده وقت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیای سپاه پاسداران معرفی کردند که به همراه همسرش راهی روسیه شده‌اند و تصاویر مغایر با موازین اسلامی از آن‌ها منتشر شده است. در همان زمان، فارس یکی دیگر از رسانه‌های نزدیک به نهادهای حاکمیتی در گزارشی نوشت که پسرک جنجالی فرزند سردار عبدالهی نیست و تصاویر دیگری از (فن آیدی) این تماشاگران وجود دارد که به وضوح نشان می دهد نام صاحب عکس فردی به نام میلاد سوهان‌ فروشان‌ مقدم است و نمی‌تواند فرزند عبادا... عبدالهی، فرمانده قرارگاه خاتم باشد. فارس نوشته بود که رسانه‌های ضدانقلاب هر از چندگاهی برای ایجاد حس بی اعتمادی نسبت به سپاه پاسداران شایعاتی را درباره فرماندهان ارشد سپاه مطرح می‌کنند و شایعه فوق هم در زمانی مطرح شده است که امروز فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان به همت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) افتتاح شد.

تشریح یک دشمنی

در همان زمان سایت مشرق نیز یکی دیگر از رسانه‌های همسو با فارس و تسنیم در گزارشی نوشت که برای ناظران آگاه تا حدی عجیب بود که چرا از بین این همه چهره‌های شناخته شده‌تر سپاه، سردار عبدالهی، مرد پرتلاش ولی کم جلوه‌ عرصه سازندگی کشور، هدف این جریان‌سازی رسانه‌ای قرار گرفته است. البته صفحه اینستاگرام سردار عبدالهی در پاسخ به این شایعات، اطلاعیه‌ای صادر کرد و انتساب چنین عکسی را به اعضای خانواده ایشان تکذیب کرد و البته چنین دروغ شاخداری نیاز به تکذیب رسمی هم نداشت. مشرق ادامه داد که راز این خباثت ضدانقلاب تنها به فاصله دو سه روز مشخص شد. روز پنج‌شنبه (هفتم تیر) فاز دوم پالایشگاه عظیم میعانات گازی ستاره خلیج فارس توسط رییس جمهور افتتاح شد. حجم کاری ای که در افتتاح دو فاز این پالایشگاه انجام گرفته، اعجاب‌آور و حیرت‌انگیز است. در اهمیت این پالایشگاه همین بس که بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی و بزرگ‌ترین پالایشگاه تولید بنزین یورو ۵ در «جهان» است که تمامی این پالایشگاه (از مصالح، امکانات، تجهیزات، طراحی، ساخت و بهره‌برداری) به صورت داخلی و توسط متخصصان و جهادگران عرصه تولید کشور انجام گرفته است. پالایشگاهی که در پایان تکمیل فاز سوم، با تولید ۳۶ میلیون لیتر بنزین، یکی از قطب‌های تولید بنزین باکیفیت در دنیا خواهد بود (و البته همین حالا هم هست). همین حالا هم این پالایشگاه، در شرایط تحریم‌های ناجوانمردانه، کشور را در زمینه بنزین خودکفا کرده و یکی از ابزارهای استراتژیک تحریم را از دست دشمنان ایران بیرون آورده است. اما ربط افتتاح این پالایشگاه به داستان کذایی «پسر» سردار عبدالهی در روسیه چیست؟ این سایت ادامه می‌دهد که مجری این طرح عظیم و غرورآفرین ملی(که لازم است ابعاد مختلف آن بیشتر برای مردم تشریح شود)، قرارگاه خاتم‌الانبیای(ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که فرماندهی آن بر عهده سردار عبادا...عبدالهی است. این سرباز پرافتخار وطن که در تمام هشت سال دفاع مقدس در خط مقدم جبهه‌ها حضور داشت، دست کم ۱۷ سال است که در خط مقدم سازندگی کشور قرار دارد. به ناگهان، در آستانه افتتاح یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای قرارگاه تحت فرماندهی او، داستان‌سازی‌های دشمنان ایران علیه وی و خانواده‌اش مطرح می‌شود. این البته نشان از آن دارد که اتاق فکر خوراک دهنده به اصطلاح کانال‌ها و صفحات لیدر در فضای مجازی، متصل به کجاست. همان‌هایی که سپاه را در خط اول دفاع از کشور و همزمان خدمت‌رسانی و سازندگی برنمی تابند و به خوبی از ظرفیت‌های سپاه در مقابله با تحریم‌های ناجوانمردانه و رشد علمی و فنی کشور آگاهند. البته سپاه پاسداران و نیروهای آن سابقه‌ای به قدمت عمر انقلاب اسلامی در مواجهه با تبلیغات مسموم و سیاه ضدانقلاب وابسته دارند.

از همان بدو تشکیل، هم سپاه و هم سایر نهادهای مولود انقلاب، هدف هجمه تبلیغاتی با محوریت گروهک‌های ضدانقلاب(به ویژه منافقان) با هدایت سرویس‌های جاسوسی غربی و منطقه‌ای بوده‌اند و به این هجمه‌ها خوی گرفته اند. بی‌شک در این نوع شایعه‌سازی‌های جدید هم دست جریان جنایتکار نفاق در میان است که این روزها با حمایت مزدبگیران خود در کاخ سفید (از سنخ بولتون و جولیانی) توهمات جدید پخت و پز می کنند، غافل از اینکه بویی که می‌آید، بوی کباب نیست. در چنین شرایطی، لزوم روشنگری‌ها و مقابله تبلیغاتی با سناریوی جدید دشمن که همانا ایجاد تشدید حس بدبینی و سوءظن نسبت به نهادها و چهره‌هایی است که نقطه اتکای کشور در شرایط تحریمی هستند، بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. معرفی هر چه بیشتر دستاوردهای راهبردی نهادهای انقلابی در حوزه تولید و اقتصاد، از جمله پروژه عظیم ستاره خلیج فارس، پادزهر لجن‌پراکنی‌های رسانه ای است تا برخی از اقشاری که تحت تاثیر این فضاسازی‌ها قرار می‌گیرند، به خوبی خائن را از خادم تشخیص دهند. بی شک کسانی که برای اقدامات ناجوانمردانه و خبیثانه ترامپ (که با هدف تنگ کردن معیشت بر ملت ایران اتخاذ می‌شود) هورا می‌کشند و برای دشمنان بی نقاب و عیان کشور، مدیحه می‌سرایند، خائنان بلاتردید به کشور هستند. وگرنه سردار عبدالهی و عبدالهی‌ها، که با تمام کمبودها، نامهربانی‌ها و تبلیغات مسموم، در گرمای سوزان جنوب و سرمای خردکننده‌ غرب کشور به خدمت‌رسانی اشتغال دارند، مصداق خادمان صبور کشور هستند.

شایبات یک پرونده

شاید این هجمه‌هایی که صورت می‌گیرد برگرفته از اطلاعات ناقصی و پراکنده‌ای است که این جماعت از اعلام حکم عیسی‌شریفی، قائم‌مقام محمدباقرقالیباف داشته و به نوعی سعی دارند که این ماجرا را به روابط قرارگاه‌خاتم و شهرداری تهران مرتبط کنند زیرا چندی پیش در اواخر آبان در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه، خبرنگاری در خصوص آخرین وضعیت پرونده عیسی شریفی سوال می‌کند که وی نیز می‌گوید: دقیق نمی‌دانم پرونده در چه مرحله‌ای است، پرونده به دادگاه نظامی رفته اما فکر می کنم هنوز حکم اجرا نشده است. از طرف دیگر نیز زیر سوال بردن‌های متداول عبدالهی می‌تواند برگرفته از رویدادهای خاص دیگری باشد. برای مثال بعد از انتشار ناگهانی عکسی از پسری که گفته می‌شد فرزند سردار است، رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه در مورد پرونده فساد در شهرداری تهران بحث‌های زیادی مطرح است که یکی از نمونه‌های آن بحث املاک نجومی بود، تصریح کرد: قوه قضاییه اعلام کرده که به همه ابعاد این پرونده رسیدگی کرده و با مسببان آن برخورد شده است و به نظر می‌رسد این پرونده مختومه شده است. وی با بیان اینکه با شروع به کار شورای شهر پنجم بحث مبارزه با فساد داغ شد و آقای نجفی شهردار سابق تهران با کمک حراست و بازرسی شهرداری بر مبنای اخبار و اطلاعات‌شان، فعالیت‌هایی را آغاز کردند، گفت: این فعالیت‌ها منجر به ارسال چند نامه به قوه قضاییه شد اما این نامه‌ها شکایت نبود بلکه گزارش بود اما دقت داشته باشید در برخی از فسادها دادستان به عنوان مدعی‌العموم وقتی خبری را ببیند وارد می‌شود و گاهی دیده‌اید که مدعی‌العموم حتی دستور رسیدگی به مصاحبه‌ها را نیز می‌دهدو به نظر می رسد آقای نجفی نامه‌ها را به قوه قضاییه به عنوان یک مستند ارسال کرده تا منجر به تغییر قضایی و پرونده شود. هاشمی با بیان اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است که حدود ۱۰ الی ۱۲ نامه از سوی شهرداری تهران به قوه قضاییه ارسال شده است اما اطلاعات مکتوب به شورا در این خصوص داده نشد،چرا که بی‌شک معتقد بودند باید به نتیجه برسد، گفت: همچنین بحثی در مورد فساد در شهرداری مطرح شد که منجر به دستگیری قائم‌‌مقام شهردار اسبق شد که بحث بین شهرداری و هلدینگ یاس که یکی از کارگزاری‌های وابسته به برخی نهادهاست، بود. وی با بیان اینکه این پرونده بنا به دستور مقام معظم رهبری از سوی سرلشکر باقری، رییس ستاد کل در حال پیگیری است، گفت: تا آنجایی که خبر دارم گروهی در نیروهای مسلح و دادسرای نظامی قوه قضاییه مشغول به بررسی ابعاد این پرونده هستند که به نتایجی نیز رسیدند؛ به گونه‌ای که منجر به دستگیری حدود پنج نفر شد که برخی با وثیقه آزاد و برخی هنوز در زندان هستند. هاشمی با بیان اینکه موضوع فساد به یک قراردادی میان شهرداری و یاس باز می‌گردد که مربوط به ۱۰‌هزار میلیارد تومان تبادلات مالی بود که باید به انواع مختلف در اقتصاد شهری فعال می‌شد، تصریح کرد: حالا این قرارداد منجر به ایجاد یک پرونده فساد شده که در حال رسیدگی است و از آنجا که رسیدگی از بالا در حال انجام است ما منتظر رسیدگی هستیم اما آنچه برای ما مهم است اینکه موضوع طلب شهرداری از یاس پیگیری شود. هرچند که قرارداد هلدینگ یاس با بنیادتعاون سپاه بسته شده بود ولی انتقادهایی را به همراه داشت. در همین راستا روزنامه اعتماد بعد از اظهارات هاشمی در گزارشی نوشت که سال ٩٣ خبرانعقاد تفاهمنامه ای ٢٠ هزار میلیارد تومانی بین شهرداری تهران و بنیاد تعاون سپاه پاسداران با عنوان هلدینگ یاس، موجی از انتقادها را به سمت شهردار وقت تهران سرازیر کرد؛ چرا که براساس این قرار داد، فعالیت های عمرانی شهر تهران تا سقف ٢٠ هزار میلیارد تومان به «یاس» واگذار شده بود. منتقدان براین باور بودند که واگذاری انحصاری پروژه های عمرانی شهر به نهادی خاص، با وجود امکانات و بودجه های کلانی که دارد، باعث خواهد شد تا سایر پیمانکاران از گردونه رقابت خارج شوند. غلامرضا انصاری، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر چهارم همان روزها در پاسخ به این سوال که به پیشنهاد چه افراد و ارگانی این قرارداد به امضا رسیده است، گفته بود: «زمانی که قرارداد افشا شد، هیچ کس در شورا از این قرارداد خبر نداشت. همه اظهار بی اطلاعی می‌کردند. شهرداری برای این توافقنامه نه تنها از شورا مصوبه ای نداشت بلکه حتی شورا را مورد مشورت قرار نداد. به هر حال این تفاهمنامه که شکل قرارداد دارد، هم در بخش تهاتر و هم در بخش قیمت تمام شده پروژه مشکل قانونی دارد. اگر رقابت وجود داشته باشد هم در کیفیت و هم در کمیت قابلیت کنترل وجود دارد. زمانی که این انحصار به وجود می‌آید، مورد مشابهی نیست که بتوان مقایسه کرد که آیا قیمت تمام شده قیمت واقعی است یا نه و قیمت تمام شده بیشتر یا کمتر از هزینه پرداخت شده است یا خیر. این خبر گرچه در روزهای ابتدایی انتشار آن با سکوت شهرداری و بایکوت خبری آن روبه‌رو شد ولی در نهایت محمد باقر قالیباف، شهردار وقت تهران را وادار به واکنش کرد. وی پس از انتشار خبر عقد این تفاهمنامه در واکنش به این تفاهمنامه یا قرارداد در جمع خبرنگاران گفت: این تفاهمنامه است، نه قرار داد. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم پروژه‌های زیادی را در تهران داریم که انجام آن‌ها از عهده پیمانکاران خصوصی برنمی آید. تفاهمنامه ما در این زمینه است. یک موضوع دیگری نیز که برخی می‌توانند از آن سوءاستفاده کنند ،موضوع جابه‌جایی عبدالهی است که ناگهان در مهر سال جاری کنارگذاشته و فردی کمتر شناخته شده جایگزین وی شد.

شفافیت‌ ترس ندارد

شایعات همواره در میان غبار قوت می‌گیرند و پنهان‌کاری‌هایی که گاهی در دستورکار قرار می‌گیرد، می‌تواند فضا را برای معاندان باز کند. بی‌شک موضوع گردش آزاد اطلاعات می‌تواند مسئولان را یاری دهد تا در میان جنگ‌های نامنظم مجازی که صورت می‌گیرد بازی را در برخی اوقات واگذار نکنند و بیشتر به جای آن‌که پدافند کنند در این میدان فرمان آفند را صادر کنند؛ اتفاقی که بی‌شک می‌تواند اقتدار جمهوری‌اسلامی را نیز افزایش دهد و اعتماد مردم به برخی مسائل را نیز ترمیم کند و این رویه ترس ندارد و هزینه‌ای که برای این موضوع می‌شود به مراتب کمتر از پاتک‌هایی که برخی برای مقابله با هوش‌های سیاه پرداخت‌می‌کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر