کد خبر: 55697
A

بیانیه جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان به مناسبت روز جهانی حقوق بشر + متن

جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان به مناسبت دهم دسامبر روز جهانی حقوق بشر، بیانیه ای صادر کرد

بیانیه جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان به مناسبت روز جهانی حقوق بشر + متن
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان به مناسبت دهم دسامبر روز جهانی حقوق بشر، بیانیه ای را به شرح زیر منتشر کرد :
و لقد کرمنا بنی آدم

در هفتادمین سالگرد صدور اعلامیه جهانی حقوق بشر،جمعیت "حمایت از حقوق بشر زنان" به عنوان یک تشکل سیاسی-اجتماعی و  بر آمده از  دو آرمان "حقوق انسان "و "حقوق زنان"، امروز حقوق زنان را فصلی از حقوق همه ی انسان ها، بلکه در موقعیت کنونی مهمترین مصداق حقوق بشر می شناسد و این دو آرمان را همپا و همتای یکدیگر در دستور کار خود دارد . 

 
حقوق بشر آرمان اول ماست : تجربه ای برآمده از انباشت تجارب بشر که  پس از گذر از دو جنگ خانمان سوز جهانی؛ با تصویب  منشور سازمان ملل متحد به عنوان برآیند آمال و آرزوهای مشترک مردم جهان، بر پیشبرد و تشویق احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی برای همگان سندی جهان شمول فراهم ساخت . پس از تصویب منشور ملل متحد و با توجه به این آمال و آرزوهای مشترک جهانی در دهم دسامبر ۱۹۴۸ میلادی، اعلامیه جهانی حقوق بشر با تکیه بر اصولی چون: جهان شمولی، غیر قابل سلب بودن، تفکیک نا پذیری و منع تبعیض در مجمع عمومی ملل متحد تصویب شد.

 

سالروز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر بهانه ای برای بازخوانی این سند مهم حقوقی به عنوان یکی از مهم ترین اسناد هویتی سازمان ملل متحد است تا علاوه بر تبیین مضاعف اهمیت آن در حوزه حقوق جهانی بشر، معیار  و ملاکی  برای ارزیابی کارنامه کشورهای جهان در رعایت از حقوق بشر باشد.
جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان عمیقا بر این باور است اگرچه اعلامیه جهانی حقوق بشر یک میراث فراجغرافیایی و چند فرهنگی است که از مغرب زمین برخاسته است، اما ما در  میراث فرهنگ و  تمدن ایرانی - اسلامی خود شاهد ادبیات و تاریخی گرانسنگ از ارزشهای حقوق بشری هستیم که نشانه های آن در آیات، احادیث، ادبیات و عرفان ما فراوان است: از منشور  کورش و بنیان های حقوق بشری آن در پیش از اسلام تا متون اسلامی به خصوص قرآن حکیم که در آیه ۷۰ سوره اسرا آن بر کرامت ذاتی انسان ها تاکید کرده است : 

"وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً"

"و محققا ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم و آنها را (بر مرکب) در برّ و بحر سوار کردیم و از هر غذای لذیذ و پاکیزه آنها را روزی دادیم و آنها را بر بسیاری از مخلوقات خود برتری و فضیلت کامل بخشیدیم."

در ادب فارسی نیز شعر معروف شاعر پرآوازه ایران زمین، سعدی (علیه الرحمه) که بر تارک لوح دل هر ایرانی نقش بسته است :
بنی آدم اعضای یک پیکرند
 که در آفرینش ز یک گوهرند
 
چو عضوی به درد آورد روزگار
 دگر عضوها را نماند قرار

 

 با همین منطق است که دومین آرمان و ارزش راهبردی ما در " جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان"  آغاز می شود و آن«حقوق انسانی زنان است». در تمام متون و اسناد کهن  و نوین ما که اصالت دارد، کرامت انسان به عنوان اصل اولیه و جزیی از ماهیت فطری انسان پذیرفته شده است و رویکردی بدون تبعیض، همراه با حمایت و حقوقی برابر برای ابنا بشر که مورد اتفاق اندیشه های جهانی، اسلامی و ایرانی است مورد تاکید واقع شده است و درست از اینجاست که مبنا و مبانی حرکت حزبی ما شکل می گیرد.
 اهداف اعلامیه جهانی حقوق بشر مشتمل بر تاکید مستمر بر صلح جهانی، دفاع مداوم از کرامت انسانی، فارغ از جنس، نژاد، رنگ و ثروت در سراسر جهان می باشد و در مقدمه آن به صراحت آمده است که شناسایی حیثیت و کرامت ذاتی تمام اعضای خانواده بشری و حقوق برابر و سلب ناپذیر زنان در کنار مردان، اساس آزادی، عدالت و صلح در جهان است. ما معتقدیم حقوق بشر حقوق همه ی انسان ها است؛ بدون توجه به رنگ، نژاد، زبان، دین، عقیده  و جنسیت ...

 

ما برای اصلاحات جامعه محور تلاش می کنیم و از شاخص های حقوق بشر با معیارهایی چون مشارکت مدنی سیاسی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی زنان صیانت و بر آن نظارت می کنیم . به افق گشایی و بهبود فرآیند قانون گذاری برای زنان می اندیشیم و بر تبعیض مثبت به سود زنان برای جبران عقب ماندگی های  تاریخی تاکید داریم .مشارکت ما در قدرت نه برای یک برنامه ی سیاسی یا ایدئولوژیک، که مشارکتی دموکراتیک برای پیشبرد یک آرمان اجتماعی به نام حقوق زنان به مثابه حقوق بشر است  و این ارزش را در اهداف و برنامه های همه احزاب دیگر می جوییم و به آنان در ائتلافهای سیاسی و انتخاباتی می پیوندیم . معیار و خط قرمز ما احترام، حمایت و تحقق حقوق انسانی زنان، در هر زمان و مکان است.

 

جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان در هفتادمین سالگرد تصویب این اعلامیه بار دیگر بر ضرورت توجه و پافشاری و همبستگی همگان در راه دستیابی به حقوق چهارگانه « صلح طلبی»، «برخورداری از محیط زیست سالم»،«توسعه پایدار» و «پاسداری از میراث مشترک بشری» اصرار دارد .

 

ما بر این باوریم که نسل های مختلف  حقوق  بشر از جمله:حقوق مدنی و‌ سیاسی / حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و /  حقوق همبستگی
متعلق به تمام زنان و مردان در هر نسلی است، بنابراین محرومیت از این حقوق را نه فقط برای زنان، بلکه برای هیچ  طیف سنی و جنسی، از جمله: کودکان، جوانان و سالمندان را برنمی تابیم.
تلاش برای پاسداری از حقوق زنان و کودکان در کنار صیانت از سایر ابعاد حقوق بشر می باید فصل مشترک و اولویت برتر همه دولت ها و فعالان جامعه مدنی و کوشندگان این حوزه در سراسر جهان، به ویژه سرزمین ما باشد و این راهبرد محوری ما زنان و مردان مدافع حقوق بشر و حقوق زنان است؛ زنانی که از حقوق انسان ها حمایت می کنند و مردانی که از حقوق زنان دفاع می کنند و انسانهایی که بدون توجه به جنسیت به حقوق نوع بشر احترام ‌می گذارند...
 آرمان ما، راهبرد ما، برنامه ما و در یک کلام شعار ما این است و جز این نیست و دفاع از آن منحصر به هیچ جنسیتی نیست: 
«همه حقوق بشر برای همه»
پس متحد باد همه زنان و مردان در دفاع از حقوق انسان و حقوق زنان، از هر فرد و در هر کجا.

 

" جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان " 
آذر ماه ۱۳۹۷

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر