کد خبر: 55698
A

پایداری یک نفر علیه مجلس/ احمد شیرزاد: اظهارات کریمی قدوسی قابل پیگیری قضائی است

در حالیکه «محمود صادقی» نماینده برجسته مجلس به دلیل اظهارنظرش درباره وجود فساد در شورای نگهبان از سوی این شورا با شکایت روبرو می‌شود اما نماینده‌ای دیگر که برای خود مصونیت آهنین متصور است، نیمه از نمایندگان مردم را به راحتی به فروپاشی نظام متهم می‌کند و آب هم از آب تکان نمی‌خورد؟

پایداری یک نفر علیه مجلس/ احمد شیرزاد: اظهارات کریمی قدوسی قابل پیگیری قضائی است

به گزارش دیده بان ایران؛ روزنامه همدلی نوشت: پارلمان در هر کشوری نماد مردمسالاری و پایگاه مردمی است و قدمتی بیش از صد سال در تاریخ سیاسی معاصر ایران دارد.
هرچند این رکن وزین و رکین دموکراسی در ایران همیشه مورد توجه جریان اقتدارگرا بوده اما در بیشتر دوره‌ها توانسته از ظرفیت‌های قانونی خود استفاده کند و در این میان نمایندگانی داشته که با الزام و احترام به جایگاه انتخابی و قانونی از خود تنها، «خوشنامی» باقی گذاشته‌اند و البته ره‌ یافتگانی هم بوده‌اند که درست برعکس همکاران صدیق خود عمل کرده‌اند.
روزاروز، به نقل از کریمی قدوسی نماینده اصولگرا و غالبا، «دلواپس» مشهد نوشته: «نیمی از کسانی که با رای مردم نماینده مجلس شده‌اند، دنبال فروپاشی جمهوری اسلامی‌اند». ادعایی که فارغ از بار حقوقی گران آن برای گوینده، اذهان را به سمت و سوهای دیگری نیز می‌برد.
نخستین توجه به «نظارت استصوابی» معطوف می‌شود یعنی جایی که فیلترینگ نماینده‌ها توسط هم‌فکران همین کریمی قدوسی، اعمال می‌شود.
به این معنا که اگر گفته نماینده مشهد را مبنا قرار دهیم این پرسش مطرح می‌شود، پس چطور نیمی از نمایندگان پارلمان که امروز به فروپاشاندن نظام متهم شده‌اند از سد نظارت استصوابی با اینهمه سخت‌گیری‌هایش، رد شده‌اند؟
اما، موضوع، کمی غامض‌تر و زیرپوستی‌تر به نظر می‌رسد و نشان از این دارد که عده‌ای در تلاشند تا مجلس را از دورن بزنند و در فاصله یک سال و اندی مانده تا انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ۱۳۹۸، راه را جهت غیرخودی‌ها برای رسیدن به مجلس، ناهموارتر کنند تا خود و هم‌فکرانشان در مجلس بعدی، ببرند و بدوزند و یکدست‌تر از همیشه باشند.
در حالیکه «محمود صادقی» نماینده برجسته مجلس به دلیل اظهارنظرش درباره وجود فساد در شورای نگهبان از سوی این شورا با شکایت روبرو می‌شود اما نماینده‌ای دیگر که برای خود مصونیت آهنین متصور است، نیمه از نمایندگان مردم را به راحتی به فروپاشی نظام متهم می‌کند و آب هم از آب تکان نمی‌خورد؟
بر معدود نمایندگان واقعی مردم در مجلس است که در برابر چنین اتهامی، موضعی سخت بگیرند و اجازه ندهند تا یکی از قوای حاکمه‌ی کشور که اتفاقا مهمترین قوه در نظام جمهوری اسلامی است، اینگونه مورد هجمه و تهمت قرار گیرد.
به دنبال فروپاشی نظام
به گزراش اعتماد آنلاین، سیدجواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و نزدیک به جبهه پایداری و جریان موسوم به «تندور» در متنی که در توییتر شخصی خود منتشر کرد مدعی شد که نیمی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را کسانی تشکیل دادند که به دنبال فروپاشی نظام هستند.
 این نماینده مجلس در این پیام توییتری تاکید کرد: « سران فتنه در پی فروپاشی نظام بودند و امروز 50 درصد نمایندگان مجلس شورای اسلامی پشت تریبون مجلس می‌روند و از سران فتنه دفاع می‌کنند».
‌مطامع سیاسی و افراطی‌گری بی رویه
«داریوش قنبری» نماینده سابق مجلس شورای اسلام و فعال اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «همدلی» در خصوص ادعای اخیر کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس، گفت: ‌« بدون شک در مجلس نگاهی افراطی و سیاسی وجود دارد و کسی نمی‌تواند نگاه جناحی و افراطی که در مجلس وجود دارد را انکار کند. اگر به سابقه اضهارات و موضع‌گیری‎های این تندروها در مجلس رجوع کنید به یک ادبیات مشترک و یک هدف مشترک دست پیدا خواهید کرد. یکی از وجوهات مشخص آنها تخریب‌دیگران است که از آن هم دست نمی‌کشند». 
معاون پارلمانی شهردار تهران در ادامه سخنان خود افزود: « آنچه که به این نوع نمایندگان بسط ید داده است کسوت نماینده بودن است، آنها به جای اینکه از این عنوان برای احقاق حق مردم و استان انتخابی خود استفاده کنند، تمام آن را در راستای مطامع سیاسی خود هزینه می‌کنند».
اما احمد شیرزاد استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب از موضعی دیگر ادعای کریمی قدوسی را بررسی می‌کند، او در گفت‌وگو با «همدلی» گفت: « متهم کردن برخی از نمایندگان به اینکه در پی فروپاشی نظام هستند، خود قابل پیگیری قضائی است. آنجایی که دستگاه قضا از وزیر امور خارجه که در مورد یکی از بدیهی ترین پدیده‎ها در کشور یعنی پولشویی سخن می‌گوید، طلب مستندات می‌کند، بهتر است دستگاه قضا در اینجا نیز و به احترام همه مردمانی که به نمایندگانی که قدوسی به آنها تهمت زده است، مستندات این سخنان را از این نماینده تندرو مجلس درخواست کند، و اگر مستندات ادعای کریمی قدوسی مستدل نباشد، باید مطابق قانون برخورد شود. متاسفانه کینه جناح تندروی مجلس همانطور که قبلا گفته‌ام یک جناح باخته است و از همه جالب‌تر این جناح باخته، اخلاق باخت ندارد. همیشه از این موضع یا به دولت یا به نمایندگان حامی دولت تاخته اند و هر روز به آنها یا وزرای انتخابی آنها انگ و برچسب زده اند». 
این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان گفت: « به نظر من بهتر است دستگاه قضا نسبت به ادعای این نماینده مجلس، واکنش نشان دهد و هرچه سریعتر مستندات سخنان او را اخذ کنند». 
ابوالفضل سروش:‌ صلاحیت قدوسی بررسی شود
سخنان کریمی قدوسی با واکنش‌هایی همراه بود که در این راستا یکی از اعضای شورای مرکزی فراکسیون امید نسبت به ادعای قدوسی در صفحه توئیتر خود واکنش نشان داد. ابوالفضل سروش، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادعای اخیر کریمی‌قدوسی مبنی بر اینکه ۵۰ درصد مجلس به دنبال فروپاشی نظام است را خلاف منافع ملی و توهین به شعور مردم دانست و از شورای نگهبان خواستار دقت بیشتر در بررسی صلاحیت چنین افرادی شد. این نماینده مجلس در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: «ادعای اخیر کریمی قدوسی علیه نمایندگان مجلس خلاف منافع ملی و توهین به شعور مردم است. امیدوارم شورای نگهبان صلاحیت امثال کریمی قدوسی را که حضور و مواضع‌شان مصالح انقلاب، نظام، مردم و وحدت ملی را به خطر می اندازد را با دقت بیشتری بررسی کند».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر