کد خبر: 55713
A

نماینده مجلس: طرح استانی شدن انتخابات باعث شرکت افراد خبره می شود

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح استانی شدن انتخابات باعث شرکت افراد فرهیخته و خبره و تخصصی شدن وظایف نمایندگی می شود.

نماینده مجلس: طرح استانی شدن انتخابات باعث شرکت افراد خبره می شود

به گزارش دیده بان ایران؛ «قاسم میرزایی نکو» در همین رابطه افزود: براساس طرح استانی شدن انتخابات نمایندگان به وظیفه اصلی نمایندگی خود که حسن نظارت بر قانون و قانونگذاری است، عمل می کنند.
وی یادآور شد: هم اکنون بررسی یک بند از این طرح در کمیسیون شوراها باقی مانده که پس از تصویب آن به هیات رییسه ارجاع می دهیم تا در مجلس بررسی شود.
وی با بیان این که مطمئن هستیم طرح استانی شدن انتخابات در مجلس رای می آورد، خاطرنشان کرد: به احتمال زیاد این طرح دو هفته آینده در دستور کار مجلس قرار می گیرد. 
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس همچنین با تشریح سابقه این طرح گفت: کارگروه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس طرحی برای استانی شدن انتخابات را در دست بررسی داشت که پس از آن کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی فوریت طرحی را در مجلس ارایه کرد که رای خوبی آورد.
وی خاطرنشان کرد: پس از آن ما این دو طرح را ادغام کردیم و جلساتی را با کارشناسان شورای نگهبان و مرکز پژوهش های مجلس برگزار کردیم.
نماینده مردم دماوند در مجلس همچنین گفت: در گذشته چندین بار طرح استانی شدن انتخابات به شورای نگهبان رفته بود ولی این شورا پاسخی درباره آن نداد، یا شرطی خاصی در مورد آن گذاشت ولی بعد از برگزاری جلساتی که ما با کارشناسان شورای نگهبان داشتیم و ملاحظات آنها را در این طرح لحاظ کردیم شورای نگهبان موافقت خود را با این طرح اعلام کرد.
میرزایی نکو با بیان این که ما نظر رییس مجلس و روسای فراکسیون های مجلس را اخذ کردیم ، یادآور شد: علی لاریجانی از این طرح استقبال کرد، کاظم جلالی رییس فراکسیون مستقلین و محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید نیز موافقت خود را اعلام کردند و ما از نمایندگان شنیده ایم که حمید حاجی بابایی رییس فراکسیون ولایی نیز موافق این طرح هستند.
وی با تاکید بر این که محاسن این طرح از معایب آن بیشتر است، گفت: برخی می گویند براساس معایب این طرح ممکن است مشارکت در انتخابات کم شود، ولی ما می گوییم که می توان این موضوع را اصلاح کرد.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس که از موافقان این طرح است همچنین اظهار داشت: از محاسن این طرح این است که به نوعی تقلب در انتخابات کمتر می شود چراکه در گذشته افراد به صورت قوم و قبیله ای رای می دادند یا این طایفه و آن طایفه ای در انتخابات شرکت می کردند.
میرزایی نکو یادآور شد: با تصویب این طرح کارشناسان و افراد زبده و فرهیخته بیشتر در انتخابات شرکت می کنند.
وی تصریح کرد: با تصویب این طرح نماینده مجلس برخی فعالیت ها را به بخشدار و شهردار واگذار می کند و می توانند به فعالیت های نظارتی بیشتر بپردازد.
به گزارش ایرنا، 121 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای طرحی یک فوریتی درمورد «استانی شدن انتخابات مجلس» خواستار اصلاحاتی در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب (هفتم آذرماه 78) شدند. 
نمایندگان امضاء کننده این طرح پیشنهاد کردند ماده 8 قانون به شرح زیر اصلاح شود: «از هر حوزه انتخابیه موجود در استان نامزد یا نامزدهایی که حداقل 20 درصد آرای صحیح مأخوذه حوزه انتخابیه تبصره ذیل ماده 1 این قانون را کسب کرده و بالاترین رأی را در کل استان به دست آورده اند، نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه محسوب می‌شوند.» 
در این طرح آمده است: «در صورتی که حدنصاب در این ماده، برای یک یا چند کرسی بدست نیاید نامزد یا نامزدهایی که بیشترین رأی را نسبت به سایر نامزدهای آن حوزه انتخابیه در سطح استان کسب کرده باشند به عنوان نماینده یا نمایندگان آن استان از آن حوزه انتخابیه به مجلس راه می‌یابند.» 
در این طرح با اشاره به ماده 10 قانون، - که به شرایط زمانی و مکانی برای رای دهندگان می پردازد- پیشنهاد شده است که ماده ای نیز با این مضمون که « رأی دهندگان در هر استان می‌توانند برای هر یک از حوزه‌های انتخابیه در استان در بین نامزدهای مربوط به همان حوزه انتخابیه به میزان تعداد کرسی‌های موجود نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب نمایند» الحاق شود. 
امضاء کنندگان این طرح در مقدمه آن، «استانی شدن انتخابات مجلس» را دغدغه بسیاری از مسئولان نظام عنوان کرده و دلایل توجیهی خود را چنین بیان کرده اند:«باوجود این که مجلس شورای اسلامی قوانین متعددی در زمینه برگزاری انتخابات مجلس منعقد کرده ، ولی در دو دهه اخیر با اصلاحات بیشماری مواجه شده که این مهم نشان از این دارد که قوانین مربوط می‌تواند دارای ایراداتی باشد و اصلاح آن می‌تواند زمینه حضور مردم در عرصه انتخابات را پررنگ تر کند.»/ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر