کد خبر: 55740
A

بهرام قاسمی: تفلیس گزارش مستدل و قانع‌کننده‌ای در مورد برخورد با شهروندان ایرانی ارائه نکرده است/ ایرانیان فعلا از سفر به گرجستان خودداری کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: توصیه می‌کنم هم‌وطنان‌مان تا روشن شدن مواضع و دلایل دولت گرجستان برای وجود این نوع مشکلات در مرزها که باعث ضرر و زیان و همچنین آزار ایرانیان عازم به این کشور شده است، در صورت عدم نیاز و عدم اجبار در شرایط فعلی از رفتن به گرجستان خودداری کنند.

بهرام قاسمی: تفلیس گزارش مستدل و قانع‌کننده‌ای در مورد برخورد با شهروندان ایرانی ارائه نکرده است/ ایرانیان فعلا از سفر به گرجستان خودداری کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ بهرام قاسمی درخصوص اتفاقات جدید رخ داده طی هفته‌های اخیر برای شهروندان ایرانی در مبادی ورودی به این کشور و همچنین دیپورت حدود ۲۰۰ نفر از شهروندان ایرانی گفت: روابط ایران و گرجستان، روابط خوبی است. از مدت‌ها پیش هم برای ورود شهروندانی ایرانی به گرجستان، داشتن ویزا دیگر ضرورتی نداشت و ما شاهد لغو روادید میان دو کشور بودیم.

گرجستان گزارش مستدل و قانع‌کننده‌ای در مورد برخورد با شهروندان ایرانی ارائه نکرده است

وی با بیان اینکه طی دوران اخیر به ویژه هفته‌های گذشته شاهد برخی نابسامانی‌ها در مرزهای هوایی و زمینی برای ورود ایرانیان به گرجستان بوده‌ایم، اظهار داشت: هنوز به طور دقیق دلایل بروز این مشکلات برای ما روشن نیست و دولت گرجستان هم تا این لحظه، گزارش مستدل و قانع‌کننده‌ای در مورد این رفتارها با شهروندان ایرانی ارائه نکرده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان به حضور سفیر گرجستان در وزارت امور خارجه طی روزهای پایانی هفته گذشته اشاره و تصریح کرد: بخش کنسولی وزارت امور خارجه در این دیدار، موکدا از سفیر گرجستان خواست هرچه زودتر مراتب نارضایتی و گلایه‌مندی جمهوری اسلامی ایران را به تفلیس منتقل کرده و گزارش دقیق و جامعی درخصوص این موضوع به تهران ارائه دهد.

سیاست ایران حمایت و دفاع از حقوق تمامی شهروندان ایرانی در اقصی نقاط عالم است

قاسمی ادامه داد: امروز و فردا نیز سفیر گرجستان توسط دیگر بخش‌های ذیربط دعوت و با وی درخصوص مسائل پیش آمده صحبت می‌شود تا موضوع به صورت جدی‌تر مورد پیگیری قرار گیرد. 

وی با تاکید بر اینکه آنچه روشن و شفاف است، سیاست ایران نسبت به حمایت و دفاع از حقوق تمامی شهروندان ایرانی در اقصی نقاط عالم بوده و است،‌ خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه با جدیت تمام - به عنوان یک وظیفه ذاتی - خود را موظف می‌داند از راه‌های مختلف، برخی از مشکلات پیش آمده برای تعدادی از ایرانیان در مرزهای گرجستان را مورد پیگیری قرار دهد.

ماموریت سفارت ایران در تفلیس برای پیگیری اتفاقات رخ داده در گرجستان

سخنگوی وزارت امور خارجه به ماموریت سفارت ایران در تفلیس برای پیگیری این موضوع اشاره کرد و ابراز داشت: سفارت ایران در تفلیس ماموریت داشته و دارد که مسائل پیش آمده را مورد پیگیری قرار دهد و سفارت ایران نیز طی ملاقات‌ با مقامات گرجستانی و دیگر بخش‌های ذیربط، گزارش این اتفاقات را به تهران منتقل می‌کند.

قاسمی درخصوص علل اتفاقات رخ داده بیان کرد: ما گزارش‌های مختلفی را درباره ریشه این مشکلات و اتفاقات رخ داده دریافت کرده‌ایم. ریشه اتفاقات رخ داده می‌تواند به دلایل مختلفی بستگی داشته و هر کدام نیز علل خاص خود را داشته باشند. مثلا یک دلیل می‌تواند این باشد که ما با تعداد اندک‌شماری از افراد مواجه هستیم که متاسفانه با خود قرص‌های روان‌گردان و مواد مخدر همراه دارند که ورود این افراد به گرجستان ممنوع است و با این افراد نیز برخورد می‌شود. این حق طبیعی گرجستان است براساس مقررات داخلی خود با این افراد برخورد کند.

دیپورت‌شدگان متحمل خسارت‌های مادی شده‌اند

وی افزود: از سوی دیگر، شاهد هستیم افرادی ناسالم و نابلد - که اکثریت آنها انگیزه‌های سودجویانه دارند - تعدادی از شهروندان را تحت عناوینی همچون تور گردشگری با دریافت هزینه‌هایی، عازم گرجستان می‌‌کنند که به دلیل نقص یا عدم همراه داشتن مدارک کافی و لازم، این شهروندان امکان ورود به گرجستان را پیدا نمی‌کنند یا آنکه مدیر گروه و کانون، سوابق درستی در گرجستان ندارند و به همین خاطر، افراد همراه نیز برای ورود با مشکل روبه‌رو می‌شوند. البته این دو گروه، شامل افراد اندکی می‌شوند که در مبادی ورودی گرجستان دچار مشکل می‌شوند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه یک سوبرداشت، بی‌نظمی و عدم آشنایی به قوانین توسط نیروهای مرزی گرجستان وجود دارد که بدون ارائه دلایل متقن، از ورود ایرانیانی که مدارک لازم را به همراه داشته‌اند، طی هفته‌های گذشته جلوگیری کرده‌اند، یادآور شد: ما احساس می‌کنیم شهروندان ایرانی که دارای مدارک لازم بوده‌اند و از ورود آنها جلوگیری شده است، مورد کم‌توجهی قرار گرفته‌‌اند، در مبادی ورودی گرجستان دیپورت شده‌ و متحمل خسارت‌های مادی شده‌اند.

به رفتار گرجستان اعتراض داریم

قاسمی اضافه کرد: ما این علت را پررنگ‌تر از دلایل دیگر می‌بینیم و شدیدا به این رفتار دولت گرجستان نسبت به ایرانیانی که در این کشور شاغل یا دانشجو بوده، به صورت مکرر میان ایران و گرجستان رفت و آمد داشتند و حال از ورود به گرجستان محروم شده‌اند، اعتراض داریم و معتقدیم این رفتار هیچ گونه توجیهی ندارد و به همین خاطر، منتظر دریافت گزارش رسمی گرجستان از این اتفاقات هستیم.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه به صورت جدی این موضوع را در دستورکار دارد، عنوان کرد: در این باره، به زودی اطلاع‌رسانی‌های لازم را خواهیم کرد و بیشتر در مورد دلایل این نوع گزارش‌ها صحبت خواهیم کرد.

ایرانیان فعلا از سفر به گرجستان خودداری کنند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خطاب به شهروندان کشورمان گفت: من توصیه می‌کنم هم‌وطنان‌مان تا روشن شدن مواضع و دلایل دولت گرجستان برای وجود این نوع مشکلات در مرزها که باعث ضرر و زیان و همچنین آزار ایرانیان عازم به این کشور شده است، در صورت عدم نیاز و عدم اجبار در شرایط فعلی از رفتن به گرجستان خودداری کنند و بعد از دریافت ادله و ارزیابی‌های دولت گرجستان به ما و توقف روند موجود، در شرایط و وضعیت بهتری به این کشور سفر کنند. /ایسنا

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر