کد خبر: 55830
A

مسعود نیلی خطاب به آشنا: فایل صوتی جلسه دلار 4200 تومانی را منتشر کنید

پس از روایت حسام‌الدین آشنا در مورد جلسه دلار 4200 تومانی، مسعود نیلی خواستار انتشار فایل صوتی آن شد.

مسعود نیلی خطاب به آشنا: فایل صوتی جلسه دلار 4200 تومانی را منتشر کنید

به گزارش دیده بان ایران؛ مسعود نیلی خواستار انتشار فایل صوتی جلسه‌ای شد که در آن تصمیم گرفته شد دلار با نرخ 4200 تومان عرضه شده و مابقی نرخ‌ها قاچاق اعلام شود.

وی با اشاره به اینکه اکثر مطالبی که تاکنون از آن جلسه نقل شده نادرست بوده است، افزود: چقدر خوب بود اگر فایل صوتی این جلسه با توجه به اهمیت اظهارنظرها و اینکه بعید است نکته محرمانه‌ای داشته باشد انتشار عمومی پیدا می‌کرد. به اعتقاد دکتر نیلی، این باعث می‌شد که برداشتهای نادرست تصحیح شود.

پیشتر حسام‌الدین آشنا در آخرین شماره ماهنامه اندیشه پویا درمورد جلسه دلار 4200 نقل کرد: رئیس جمهور اعلام کرد که می‌خواهیم در یک جلسه، در مورد وضعیت نرخ ارز که بالا می رود بحث کنیم قبل از آن جلسه آقای جهانگیری جلسات متعددی برگزار کرده بودند و آن جلسه تنهایی اساساً به درخواست آقای جهانگیری تشکیل شد.

آقای جهانگیری در آن جلسه گزارشی از جلسات قبلی خودشان با تیم اقتصادی دولت و بیرون دولت ارائه کردند که خلاصه اش این سه نکته بود: یک، ما دیگر امکان این را که دلار را روی 3500 تومان نگهداریم، نداریم دو، چاره‌ای نیست جز این که به سمت تک نرخی کردن ارز برویم. سه. غیر از این نرخ، هر دلاری را که هست باید قاچاق تلقی کنیم. آقای روحانی در آن جلسه، به تک تک اعضای آن جلسه نگاه کرد و پرسید: این جمع بندی همه شماست؟ گفتند: بله. ایشان در آن جلسه گفتند من با این جمع بندی صد درصد مخالف هستم، اما اگر همه شما موافق هستید و این را تنها راه نجات کشور می‌دانید، من به مثابه «اکل میته» با این پیشنهاد موافقت می‌کنم.

او ادامه داد: آقای نیلی هم در آن جلسه بود، آقای نهاوندیان هم بود.ایشان در تصمیم 4200 تومانی بودند. اصلا آن جماعت از جلسه خودشان آمدند و در این جلسه نشستند. البته نمایندگی آن جمع را آقای جهانگیری انجام داد و جمع بندی کل را ایشان گفت. افراد فرصت داشتند در آن جلسه حرف بزنند و حرف زدند.

می‌توانستند مخالفت کنند، ولی نکردند؛ بنابراین این پیشنهاد سه گانه بدون هیچ مخالفی تصویب شد. فقط یک مخالف داشت و آن رئیس جمهور بود، دلیل رئیس جمهور برای مخالفت هم این بود که ما هر وقت گفتیم تک نرخی، بازار ثانویه‌ای درست شد که قیمت را آن بازار تعیین می‌کرد و این دفعه اول نیست که این کار را می‌کنیم، بنابراین این طرح شکست می‌خورد. بحث بعدی بر سر این بود که این ارز تک نرخی چه نرخی باشد؟ آقایان گفتند در جلسه کوچک تری درباره موضوع نرخ گذاری بحث کنیم، آقای رئیس جمهور گفت این را دیگر قبول نمی‌کنم. همین جا بحث کنید، همه آقایانی که بودند، باشند و همه بحث بکنید و حرف بزنید برخی مقاومت کردند که می‌خواهیم در یک جلسه بسته حرف بزنیم که آقای روحانی هم مقاومت کرد و بحث باز شد.

آشنا افزود: تقریبا بالای پانزده نفر بودند. یک نفر عدد 5500 تومان را پیشنهاد کرد و یک نفر دیگر 4500 تومان را آقای روحانی فرمودند ما مطابق مصوبه مجلس دلار را تا 4100 هم می‌توانیم افزایش دهیم. یعنی در بودجه برای 3900 تومان به ما مجوز عادی دادند و تا 4100 را هم اجازه داریم که بالا ببریم. من تا 4100 را موافق هستم، چون خلاف قانون هم عمل نکرده ایم. پس اختلاف سر 4100 و 4500 بود. چون پیشنهاد 5500 تومان را هیچ کس غیر از کسی که ارائه کرد قبول نکرد.(فــردا) نظر آقای رئیس جمهور، بیشتر روی 3900 تومان بود. اما بین 4100 و 4500 عدد 4200 تومان در آن جلسه مورد توافق قرار گرفت./ تسنیم

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر