کد خبر: 55864
A

صدر: برخی مخالفان داخلی برجام ممکن است نفوذی باشند /به احتمال قوی FATF در مجمع تصویب می شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این موضوع که برخی مخالفان برجام ممکن است نفوذی باشند در جهت تامین منافع آمریکا، اعلام کرد: البته خوشبینانه ترین برداشت این است که این افراد آگاهی ندارند. این افراد گمان می کنند که اگر برجام نبود منافع جمهوری اسلامی تأمین می شد در حالی که اگر دوران احمدی نژاد را به یاد بیاورند که وضعیت کشور به کجا رسید و صدور نفت کاهش پیدا کرده بود و در حال رسیدن به صفر بود.

 صدر: برخی مخالفان داخلی برجام ممکن است نفوذی باشند /به احتمال قوی FATF در مجمع تصویب می شود

به گزارش دیده بان ایران، محمد صدر با اشاره به خروج ترامپ از برجام و سرنوشت آن، گفت: ترامپ با عملکرد خود یعنی خروج از برجام در واقع قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد و اتهامی که به ایران می زند را درست خودش مرتکب شد و باعث گردید منافع جدی که برجام برای جمهوری اسلامی ایران داشت تا مقدار بسیاری متوقف شود منتها این مساله نباید اینگونه مطرح شود که برجام استفاده ای نداشته است در حالی که بسیار اقدام جدی،  درست و در چارچوب منافع جمهوری اسلامی بوده و واقعاً منافع ایران را تأمین می کرد منتها تأکید می کنم عملکردی که ترامپ داشت، به برجام ضربه زد.

 

صدر با بیان اینکه اروپا در حفظ برجام جدی است، تصریح کرد البته اروپا فقط به خاطر ایران از برجام حمایت نمی کند بلکه آنها برجام را یک توافقنامه اروپایی می دانند به عبارت دیگر اروپا برجام را نتیجه یک نقش فعال بین المللی اروپا می داند. واقعیت این است که همیشه در مسایل مهم بین المللی اروپا دنباله رو آمریکا بوده، اما برجام جایی است که برای خودش شخصیت قائل است حتی در جلسات برجام خانم موگرینی در صدر جلسه می نشست و وزرای خارجه کشورهای مهم دنیا به نوعی زیر دست او بودند.

 

وی افزود: خود این قضیه برای اروپا هم یک اعتبار است و طبیعتاً به شکست کشیده شدن آن یک بی اعتباری برای اروپاست، لذا اروپا غیر از اینکه می داند ایران فعلاً به تعهدات خود پایبند است، می خواهد ثابت کند که همانطور که ایران پایبند هست، آنها هم پایبند هستند و در ارتباط با موقعیت خودشان و موقعیت بین المللی و امنیتی حساسیت دارند بنابراین از نظر سیاسی و گفتاری بسیار جدی هستند و این جدیت را بیان می کنند.

 

اروپا به دنبال یک راه حل ساده برای برجام است

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به این پرسش که طرف اروپایی چقدر توانایی دارد جلوی اقدامات خرابکارانه ترامپ مخصوصاً در مسایل اقتصادی را بگیرد، اظهارکرد: اقتصاد اروپا دولتی نیست، در کشورهای اروپایی تمام اقتصاد کشور در اختیار بخش خصوصی و شرکت هاست و این شرکت ها در فعالیت های خود گوش به حرف دولتشان نمی دهند. این شرکت ها معمولاً شرکت های چند ملیتی هستند و معمولاً سهام داران آنها آمریکایی هستند.

 

صدر ادامه داد: این شرکت ها ارتباط اقتصادی و تجاری با آمریکا دارند که حجم آن هم بسیار بالاست و همانطور که گفته شده حاضر نیستند به خاطر منافع کمتری که ممکن است از رابطه با ایران ببرند، منافع ارتباط با آمریکا را از دست بدهند لذا هنوز مشکلاتی برای اروپایی ها ادامه دارد منتها همچنان اذعان می کنند که به دنبال حل آن هستند؛ یک اقدام تا حدی مثبت هم برای تشکیل یک سیستم ارتباطی مالی بین ایران و اروپا و حتی کشورهای دیگر، در دست اقدام است که چند کشور کوچک اروپایی را در نظر گرفتند، ولی این کشورها زیر بار نرفتند، اما فرانسه و آلمان هر دو جدی هستند که این سیستم ارتباط مالی در یکی از این کشورها برقرار شود. این مساله در جریان است، ولی فعلاً به صورت صد در صد نمی توان گفت که در آینده چه اتفاقی می افتد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این موضوع که برخی مخالفان برجام ممکن است نفوذی باشند در جهت تامین منافع آمریکا، اعلام کرد:  البته خوشبینانه ترین برداشت این است که این افراد آگاهی ندارند. این افراد گمان می کنند که اگر برجام نبود منافع جمهوری اسلامی تأمین می شد در حالی که اگر دوران احمدی نژاد را به یاد بیاورند که وضعیت کشور به کجا رسید و صدور نفت کاهش پیدا کرده بود و در حال رسیدن به صفر بود. اگر برجام نبود و سیستم زمان احمدی نژاد ادامه پیدا کرده بود، اقتصاد ایران مشخص نبود که به کجا می رسید، ما صدور نفت و درآمد ارزی نداشتیم و وقتی صدور نفت نداشته باشیم طبیعتاً وارداتی هم که کمک کار تولید داخل هست، وجود نداشت، به هر حال یکسری از تولیدات داخلی ما وابسته به واردات است.

 

به گفته وی، در این شرایط اقتصاد ایران به کجا می رسید؟ بنابراین خیلی نکته ساده ای است که اگر برجام نبود چه مشکلاتی برای کشور به وجود می آمد، شاید هم با حفظ برجام منافع این گروه ها به خطر می افتد یا اینکه شاید برخی از نفوذی ها در این بخش ها هم نفوذ کرده و آنها را به سمتی می برند که در قالب شعار انقلابی و ضد امپریالیسمی، منافع آمریکا تأمین می شود.

 

آمریکا به طور کامل ایران را تحریم کرده است

 

صدر در پاسخ به این پرسش که با توجه به تحولات منطقه در صورت لغو برجام چه تبعاتی متوجه ایران خواهد شد، گفت: در حال حاضر آمریکا به طور کامل ایران را تحریم کرده و همچنین از قدرت اقتصادی خود سوء استفاده کرده و سعی می کند اکثر شرکت های دنیا ایران را تحریم کنند. در حال حاضر کشورهای مهمی مانند چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان در برجام حضور دارند و اگر ایران از برجام خارج شود، رابطه آن با همه این کشورها قطع می شود.

 

صدر ادامه داد: در آن شرایط فشار آمریکا به علاوه قطع ارتباط با این کشورهای مهم موجب می شود که وضیت کشور از امروز بدتر شود و مشکلات اقتصادی و سپس مشکلات اجتماعی ناشی از مشکلات اقتصادی بیش از پیش ظهور و بروز می کند و مسایلی از جمله بیکاری، گرسنگی و… حتماً در کشور روند صعودی خواهد داشت.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به این پرسش که چنانچه سناریوی برکناری بن سلمان به دلیل همین عملکردها محقق شود، آیا سلطنت عربستان متزلزل خواهد شد، توضیح داد: خیر، تنها قضایای اخیر در عربستان که پسر عبدالعزیز امیر مقرن ولیعهد اصلی را برکنار کردند و بن نایف به جای او ولیعهد اول و بن سلمان ولیعهد دوم شد و سپس بن نایف را برکنار کردند و بن سلمان ولیعهد اول شد، مقداری خارج از سیستم محافظه کاری حاکم بر عربستان بود. اما 70 سال است این سیستم ادامه دارد. خاطره ای در این باره بگویم؛ من هم با فهد و هم با ملک عبدالله ملاقات داشتم در زمانی که فهد پادشاه و عبدالله ولیعهد بود، با آقای خاتمی به عربستان سفر کردیم، فهد سال ها بیمار و روی ویلچر بود، ولی برای استقبال از هیأت شخصاً به فرودگاه آمد. خودِ عربستانی ها می گفتند سابقه نداشته که فهد برای استقبال از کسی به فرودگاه برود، اما به خاطر آقای خاتمی آمده بود.

 

وی افزود: پس از اینکه مراسم تمام شد، می خواستند فهد را ببرند، چند نفر آمدند که ولیچر ایشان را حرکت دهند، اما عبدالله که به ظاهر نفر دوم بود، اما در واقع نفر اول بود، برای اینکه سیستم حفظ شود همه را کنار زد و خودش ویلچر فهد را بُرد. این نشان می دهد که عربستان بسیار به سلسله مراتب خود پایبند است بنابراین اگر هم محمد بن سلمان کنار رود اینطور نیست که سیستم سلطنتی عربستان به هم بریزد.

 

اقدامات احمدی‌نژاد باعث موفقیت بیشتر آمریکا شد

 

صدر در ادامه با تاکید بر این مساله که اقدامات احمدی نژاد باعث موفقیت بیشتر آمریکا در دشمنی اعراب با ایران شد، خاطرنشان کرد: متأسفانه در دولت آقای احمدی نژاد با اقداماتی که انجام داد، باعث موفقیت بیشتر آمریکا در دشمنی برخی  کشورها با ایران شد و آرام آرام تأثیر بر روی مردم کشورهای عربی گذاشت. این است که اکنون حکام عرب که همیشه دشمن اسرائیل نبودند، ولی از ترس مردم جرأت اعلام نداشتند، شرایط را مناسب دیدند تا با اسرائیل به صورت علنی رابطه برقرار کنند به همین دلیل نتانیاهو به عمان می رود و اتفاقی هم نمی افتد در صورتی که در گذشته چنین موقعیتی برای اسرائیل وجود نداشت.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  با تاکید بر این مساله که رقابت دوستانه با عربستان باید استراتژی ما باشد و البته طبیعی است که رابطه دو طرفه است، افزود: ایران و عربستان، همیشه یعنی نه تنها در زمان جمهوری اسلامی حتی در زمان شاه هم رقیب یکدیگر بودند چون دو کشور بزرگ منطقه هستند. رقابت شاه و عربستان در آن زمان به این دلیل بود که هر دو متحد و تحت تأثیر آمریکا بودند و رقابتشان در این جهت بود که هرکدام خودشان را بیشتر به آمریکا نشان دهند و بگویند که من می توانم عامل شماره یک  تو در منطقه باشم که آمریکا در نهایت شاه را انتخاب کرد به همین دلیل شاه در عمان دخالت نظامی کرد و مخالفین سلطان قابوس را سرکوب کرد بنابراین این رقابت از گذشته وجود داشت.

 

وی افزود:  بعد از انقلاب هم با توجه به اینکه حکومت اسلامی در ایران پایه گذاری شد و در عربستان هم مکه و مدینه قرار دارد، بحث و رقابت در مورد اینکه کدام کشور متولی اسلام است، وجود داشته منتها هنر ایران باید این باشد که نگذاریم این رقابتی که واقعیت دارد و نمی توان منکر آن شد، به رقابت خصمانه تبدیل شود باید سعی کنیم که این رقابت، رقابت دوستانه شود مانند زمان آقای خاتمی. رقابت دوستانه با عربستان باید استراتژی ما باشد و البته طبیعی است که رابطه دو طرفه است و هر زمان شرایط طرف مقابل مناسب شد باید در این جهت یعنی تبدیل رقابت خصمانه به رقابت دوستانه حرکت کرد.

 

صدر با بیان اینکه آقای روحانی اگر موفقیتی هم داشته در سیاست خارجی بوده است، اعلام کرد: در حال حاضر آمریکا منزوی است، در زمان احمدی نژاد به دلیل عملکردش باعث شد که ایران منزوی شود. با صدور قطعنامه ها همه دنیا علیه ایران شد ولی امروز دنیا علیه ایران نیست و تنها آمریکا علیه ایران است منتها آمریکا از قدرت اقتصادی خود سوء استفاده می کند. آمریکا چند شکست در مسایل بین المللی داشته است، اجلاس شورای امنیت که تشکیل می شود، ترامپ خودش شرکت می کند و می خواهد مصوبه ای علیه ایران به دست آورد که محقق نمی شود. دیوان بین المللی لاهه  به نفع ایران حکم می دهد. اخیرا خانم هیلی قصد داشت مصوبه ای علیه حماس در مجمع عمومی سازمان ملل بگیرد اما نتوانست بنابراین در این زمینه دولت روحانی موفق است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این مساله که روزی که ایران لوایح مربوط به FATF را رد کند آن روز، روز شادی ترامپ و نتانیاهو و محمد بن سلمان است، تصریح کرد: من گمان می کنم که لوایح مربوط به FATF به احتمال قوی در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب خواهد شد، اما اگر این لوایح را تصویب نکنیم، دیگر نمی توانیم با اروپا، چین و روسیه ارتباط داشته باشیم. این کشورها به ما گفتند که اگر ایران این لوایح را تصویب نکند و همچنان جزو دول غیر همکار FATF قرار گیرد دیگر ما نمی توانیم با ایران رابطه تجاری، مالی و اقتصادی داشته باشیم یعنی یک بحران اقتصادی بسیار شدید برای ایران و به دنبال آن بحران اجتماعی که غیر قابل پیش بینی است.

 

وی در پایان با اشاره به انتقادات از ظریف و طرح استیضاح وی، اعلام کرد: در نهایت دیدید که نظرها برگشت و همه از آقای ظریف حمایت کردند و طرح استیضاح هم به کنار رفت بنابراین معلوم شد که انتقاد آنها به صحبت های آقای ظریف منطقی نبوده است. دولت هم رسماً اعلام کرد که موضع آقای ظریف در مورد پولشویی، موضع دولت است، همه اقتصاد مملکت هم به دست دولت هست و بهتر از هر دستگاه و شخصی در جریان امور قرار دارد./انتخاب

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر