کد خبر: 55931
A

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: جلوگیری از آلزایمر شهرها ضروری است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جلوگیری از آلزایمر شهرها بیش از آلزایمر انسان ها اهمیت دارد چرا که بی توجهی به این امر می تواند بر آگاهی نسل آینده از داشته هایشان اثرگذار باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: جلوگیری از آلزایمر شهرها ضروری است

به گزارش دیده بان ایران، سید عباس صالحی روز پنجشنبه در آیین گشایش نخستین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان کاشان افزود: شهرهایی کهن مانند کاشان با چند هزار سال پیشینه، اتصالی تاریخی دارند که هیچگاه این اتصال قطع نشده و پیوسته در فرهنگ و تمدن ایرانی نیز تاثیرگذار بوده است.
وی بیان کرد: ترکیبی در حوزه دین، علوم انسانی، ادبیات و هنر با شاخص های گوناگون مانند صنایع سنتی و نوین به وجود آمده که نقاطی مانند کاشان را در عرصه فرهنگ و تمدن ممتاز و متمایز کرده که مجموع آنها وظیفه های ویژه ای برای مردم و مسئولان این خطه ایجاب می کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر جلوگیری از آلزایمر شهرها اضافه کرد: خاطره زدایی یکی از چیزهایی است که این شهرهای تاریخی را در معرض تهدید قرار می دهد، چرا که از دست دادن خاطره ها به معنای گسست ذهنی و ارتباط تاریخی و فرهنگی است. 
وی اضافه کرد: معنا زدایی از دیگر تهدیدها برای شهرهای تاریخی و فرهنگی بشمار می رود و چنانچه شهرهای تاریخی معنای خود را از دست بدهند، از روح توهی خواهند شد.
صالحی ادامه داد: شهرهای تاریخی می توانند با گذشت زمان در معرض سیالیت سریع قرار بگیرند که البته در کاشان توجه خوبی به موضوع شده و این امیدواری را ایجاد می کند که عناصر حفاظت از هویت شهر مصون بمانند.
وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا فضاهای کالبدی ارزشمند شهرهای تاریخی مانند کاشان به عنوان نقطه اتصال فرهنگ ها حفظ شود چرا که این اثرها و بناها متعلق به یک فرد، خانواده یا شهر نیست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: فرهنگ و هنر به عنوان روح شهر جریان داشته و در رویدادهای آن اثرگذار است و اگر بتوان روح تاریخی نقاطی مانند کاشان را در شهر جریان دهیم، آن هنگام شاهد اتفاق های خوبی خواهیم بود.
وی با اشاره به ایده راه اندازی میدان ها و گذرهای فرهنگ و هنر در کشور افزود: این طرح که از یزد آغاز شد با همین رویکرد شکل گرفت تا روح شهرها را به کالبد آنها پیوند دهد و بر این اساس 10 شهر دیگر در سال های پیش رو میزبان اجرای طرح خواهند بود.
صالحی ادامه داد : ایجاد میدان ها و گذرهای فرهنگ و هنر بر پایه مردم استوار است زیرا فرهنگ را مردم می سازند و راه اندازی این نقاط، فرصتی برای نمایش نوآوری های هنری شهرها و تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر می باشد.
وی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان کاشان گفت: این رویداد می تواند پیوند خاصی بین کتاب به عنوان قدیمی ترین، نافذترین، ماناترین و موثرترین رسانه بشری و کودکان و نوجوانان به عنوان آینده سازان، موثرترین و اصلی ترین عضو خانواده ها برقرار کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتخاب کاشان به عنوان چهارمین پایتخت کتاب ایران در سال 97 را یادآور شد و بیان کرد: جشنواره کتاب کودک و نوجوان با توجه به مسیر مردمی پایتختی کتاب ایران می تواند چشم انداز پرافتخارتری را برای این خطه پدید آورد.
وی اضافه کرد : گذشته و حال کاشان پر از ظرفیت است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این نگاه تلاش دارد تا فرصت های خوبی برای این شهر پدید آورده و آینده را به گذشته آن پیوند بزند.
نخستین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان کاشان که در میدان فرهنگ و هنر کمال الملک آغاز شده، با حضور افزون بر 60 نویسنده و تصویرگر تا 25 آذرماه در 100 نقطه این شهر به عنوان چهارمین پایتخت کتاب ایران ادامه می یابد. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر