کد خبر: 5616
A
ظریف در نشست خبری در لبنان:

عربستان سیاست‌های کوته‌نظرانه‌اش را کنار بگذارد

وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به لبنان تاکید کرد: خطر گروه‌های تکفیری خطری است که نه تنها سوریه و لبنان، که کل منطقه و جهان را تهدید می‌کند و نیازمند اقدام مشترک همه کشورهای منطقه است.

عربستان سیاست‌های کوته‌نظرانه‌اش را کنار بگذارد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، «محمدجواد ظریف» در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «جبران باسیل»، همتای لبنانی خود در بیروت، ضمن خیر مقدم به خبرنگاران و سپاسگزاری از مهمان‌نوازی وزیر امور خارجه، دولت و مردم لبنان، از انتخاب رئیس جمهور لبنان به عنوان پیروزی دموکراسی و پیروزی تصمیم مردم این کشور یاد کرد و از جانب مردم و دولت ایران، این پیروزی را به همه لبنانی‌ها تبریک گفت. 
 
وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: «همانگونه که جناب آقای باسیل گفتند، در حوزه مبادلات و ارتباطات سیاسی، میان ایران و لبنان مشترکات فراوانی وجود دارد و من از همین جا از حمایت‌های لبنان از جمهوری اسلامی در مجامع بین‌المللی تشکر کنم. ما با چالش‌های مشابهی مواجه هستیم، خطر رژیم صهیونیستی خطری است که نه تنها لبنان، بلکه کل منطقه و جهان را تهدید می‌کند، همین‌طور خطر تروریسم تکفیری خطری نیست که به سوریه منحصر باشد یا فقط متوجه مردم لبنان باشد که بار سنگین آوارگان را به دوش می‌کشند، بلکه تفکر افراطی و تکفیری، تفکری است که تمام منطقه و به اعتباری تمام جهان را تهدید می‌کند.»
 
ظریف ادامه داد: ما معتقدیم مردم لبنان نشان داده‌اند امکان رسیدن به راه‌حل قابل قبول همگان یا آنچه که از آن به عنوان راه حل برد-برد یاد می‌شود وجود دارد و امروز همه منطقه و مردم لبنان از اینکه این کشور به این نتیجه رسیده است خوشحال‌اند. امیدواریم دیگران نیز بتوانند بپذیرند که منطقه ما در کنار مبارزه با تروریسم، در بحران‌های سوریه، عراق و یمن، تنها با راه حل سیاسی به نتیجه می‌رسد.
 
وزیر امور خارجه ایران در ادامه کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: همین طور معتقدیم علاوه‌بر چالش‌های مشترک، فرصت‌های مشترکی نیز با لبنان داریم و یکی از این فرصت‌ها، همکاری اقتصادی در شرایط جدید بین‌المللی است. حضور یک هیئت عالی رتبه اقتصادی جمهوری اسلامی در بیروت نشان دهنده عزم جدی بخش دولتی و خصوصی ایران برای همکاری با همه مردم لبنان جهت ساختن فردایی بهتر برای هر دو کشور و منطقه است. 
 
ظریف در پاسخ به سوالی درباره انتخاب «میشل عون» به سمت ریاست جمهوری و ماموریت سعد حریری برای تشکیل کابینه گفت: تصمیم مردم لبنان تصمیم بسیار مبارک و نشان‌دهنده همانی است که اصرار داشته و گفته‌ایم باید به مردم لبنان اجازه داد تا بدون دخالت خارجی درمورد آینده خودشان تصمیم بگیرند، امروز این خواسته محقق شده است و لازم بود که برای تبریک این پیروزی به لبنان بیایم. خوشحالم که بقیه کشورهای منطقه نیز در آینده این روند را دنبال  کنند. فردا هم در دیدار با جناب آقای سعد حریری بر اراده جمهوری اسلامی برای همکاری با همه مردم  و همه گروه‌ها و مذاهب لبنان تاکید خواهم کرد و بر اهمیت تعیین مسیر لبنان به دست خود مردم لبنان اصرار خواهم داشت.
 
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سوالی که آیا از رئیس جمهور لبنان برای دیدار از ایران دعوت کرده‌اید و آیا با ایشان درباره تجهیز تسلیحاتی ارتش لبنان سخن گفته‌اید، و همکاری لبنان و ایران در زمینه مبارزه با تروریسم چگونه خواهد بود؟ گفت: آقای «عون» هر زمانی که برای دیدار از ایران تمایل داشته باشد مورد استقبال عالی‌ترین مقامات ایران قرار خواهد گرفت. ایران آمادگی دارد در تمام حوزه‌ها با لبنان همکاری کند.
 
ظریف افزود: ما معتقدیم آینده لبنان را فقط مردم لبنان باید تعیین کنند، ما از اراده مردم لبنان حمایت می‌کنیم و امیداوریم دیگران نیز همین کار را انجام دهند. ما معتقدیم همه کشورهای اسلامی و عربی منطقه در رویارویی با خطرات مشترک نیازمند همکاری با همدیگر هستند. امیدواریم زمامداران سعودی سیاست‌های کوته نظرانه‌ای را که تاکنون دنبال کرده‌اند کنار بگذارند و در خاموش کردن آتش فتنه، تکفیر  و تروریسم در منطقه کمک کنند.
 
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در نشست خبری دیگری در لبنان در پاسخ به پرسشی درباره شهروند لبنانی به نام نزار زکا (که به اتهام جاسوسی برای آمریکا در ایران) بازداشت شده است، گفت: آنچه که برای ایشان اتفاق افتاده است، مشکلی بین ایران و لبنان نیست. مشکلی است بین اقدامات خلاف قانونی که از دیدگاه قوه قضاییه ما توسط یک فرد انجام شده و مشکل در واقع، مشکل بین ایالات متحده و ایران است. 

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر