کد خبر: 56198
A
ابراهیم نکو در گفت و گو با دیده بان ایران؛

عدم برخورد با کریمی قدوسی کلیت نظام را زیر سوال می برد / هیئت نظارت، با برخی نمایندگان بیش از اندازه مدارا می کند/ ساز و کاراعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باید تغییر پیدا کند

نماینده مردم رباط کریم در مجلس نهم در خصوص دلیل عدم برخورد هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان با برخی از نمایندگان خاطی اظهار کرد: متاسفانه دوستی و رفاقت اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس با برخی از نمایندگان جلوگیری از برخورد و مقابله با برخی از نمایندگان خاطی شده است. به عبارتی دیگر هیئت نظارت با برخی از نمایندگان بیش از اندازه مدارا می کند و همین موضوع باعث زیاده روی آنها شده است به همین دلیل بنده معتقدم ساز و کارهای موجود در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و برخی از ساختارهای آن باید تغییر پیدا کرده و یا ترمیم شود.

عدم برخورد با کریمی قدوسی کلیت نظام را زیر سوال می برد / هیئت نظارت،  با برخی نمایندگان بیش از اندازه مدارا می کند/ ساز و کاراعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باید تغییر پیدا کند

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: صبح امروز محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه، در گفت و گو با روزنامه خراسان در خصوص این که چرا قوه قضائیه از کریمی قدوسی به دلیل "برانداز خواندن نیمی از مجلس درخواست مدرک"  نمی کند گفت: درباره نمایندگان مجلس، قانونی که خود مجلس گذاشته این است که هر نماینده ای حرف بزند اول هیئت نظارت بررفتار نمایندگان که داخل مجلس است باید تشخیص دهد که در راستای نمایندگی بوده یا نبوده است.

 

وی افزود: در این موضوعات دادستان تهران به هیئت رئیسه نامه نوشته اما هنوز هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان درباره ادعاهای نمایندگان نظر نداده است. اگر هیئت تشخیص دهد در راستای نمایندگی نیست، آن وقت نوبت ما می شود.

 

 

در رابطه با همین موضوع سایت دیده بان ایران با ابراهیم نکو، نماینده مجلس نهم، به گفت و گو پرداخته است  مشروح  این مصاحبه را در زیرمی خوانید:

 

 

ساز و کار هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان  در مجلس بر چه اساسی استوار است؟

 

 

متاسفانه دوستی و رفاقت اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس با برخی از نمایندگان جلوگیری از برخورد و مقابله با برخی از نمایندگان خاطی شده است. به عبارتی دیگر هیئت نظارت با برخی از نمایندگان بیش از اندازه مدارا می کند و همین موضوع باعث زیاده روی آنها شده است به همین دلیل بنده معتقدم ساز و کارهای موجود در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و برخی از ساختارهای آن باید تغییر پیدا کرده و یا ترمیم شود.

 

به نظر شما دلیل مدارای بیش از اندازه هیئت نظارت با برخی از نمایندگان چیست؟

 

بنابر قوانین مندرج در آئین نامه داخلی مجلس هر نماینده ای که رفتار و عملکردی برخلاف قوانین مجلس داشته باشد و یا با اقدامات خود به جایگاه مجلس لطمه ای وارد سازد،  باید از اقدامات وی از جانب هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی و در صورت خاطی بودن تنبیه شود اما دربرخی از مواقع عده ای از نمایندگان همفکر با فرد خاطی با میانجی گری های خود مانع از برخورد قاطع هیئت نظارت با نماینده خطاکار می شوند که این موضوع از ایرادات فاحش هیئت نظارت است. بنده معتقدم تنها دلیل مدارای هیئت نظارت با برخی از نمایندگان خاطی دخالت و میانجی گری برخی از نمایندگان همفکر و همسو با نماینده خاطی است.

 

 

آیا عدم برخورد با نمایندگانی که اخلاق و قوانین را زیر پا گذاشته اند باعث تکرار آن از سوی سایر نمایندگان نخواهد شد؟

 

مسلماٌ اگر برخورد قاطعی با افراد خطاکار صورت نگیرد عرصه برای انجام خطای سایر نمایندگان بازتر خواهد شد. در واقع عدم برخورد با آقای کریمی قدوسی کلیت نظام را زیر سوال می برد چراکه ایشان نیمی از مجلس را که عصاره ای فضائل ملت و یا از خانواده های معظم شهدا و جانبازان هستند را محکوم کرده اند.

 

به نظر شما آیا مجلس و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در این مورد کوتاهی کرد اند؟

 

بنده معتقدم هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان ابزار لازم برای برخورد با این قبیل از نمایندگان خاطی را ندارد به همین دلیل به صورت ناخواسته در کار خود اهمال می کند.

گفتنی است  حداقل ترین کاری که هیئت نظارت می تواند برای مقابله با این افراد انجام دهد این است که چنین نمایندگانی را به دستگاه های قضایی ارجاع و یا معرفی کند.

 

 

ارزیابی شما از مجلس دهم و اقدامات آن چگونه است؟

 

متاسفانه مجلس دهم خروجی قابل قبولی نداشت. رفتارها و عملکردهای درون صحنی برخی از نمایندگان مانند سلفی با موگرینی، میوه خواری در صحن، بازی با تلفن های همراه، حملات نمایندگان به وزرا و روسا، سفرهای خارجی  و... باعث شد تا جایگاه مجلس نسبت به ادوار گذشته تنزل یابد.

 

خروجی مجلس می تواند امید، نشاط، تحرک اقتصادی و ... را به جامعه هدیه دهد ولی متاسفانه امروز شاهد هستیم که برای رفع کم کاری های خود دولت را متهم می کند. البته دولت هم وظایفی دارد و در برخی مواقع اشکالاتی دارد.

 

به طور کلی می توان گفت که مجلس دهم قانون محکم و به خصوصی در مدت کار خود وضع نکرد و یا اقدامات ویژه ای را انجام نداد. رضایتمردی مردم نتیجه عملکرد مثبت مجلس است که متاسفانه در شرایط کنونی هیچگونه رضایتمندی از جانب مردم وجود ندارد. این مجلس به حسب اقدامات خود نمره قبولی ناپلئونی را دریافت می کند. (این نمره نیز به دلیل تلاش برخی از نمایندگانی است که به طور قاطع در این مدت تلاش کردند)

 

 

به نظر شما استیضاح درپسند به دلیل بحثی که بین مامور گمرک و نماینده سروان صورت رفته کار صحیحی است؟

 

بنده معتقدم استیضاح هر وزیری در شرایط کنونی کشور نه تنها باعث حل مشکلات نخواهد شد بلکه باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده ای نیزمی شود. ادبیاتی که نماینده مردم سراوان در برخورد با این مامور به کار برد بسیار ناپسند و غلط بود. اگر مامور اجازه ورود به این نماینده را نمی داد، آقای درازهی باید از طریق کارمندان دیگر اقدام به رفتن می کردند نه این که بخواهند با یک فرد عادی بحث کنند. وقتی که یک نماینده ادبیات صحیحی به کار نمی برد از یک فرد عادی چه انتظاری باید داشت؟ گفتنی است  استیضاح وزیر اقتصاد به دلیل رفتار این نماینده و کارمند به هیچ عنوان کارعاقلانه ای نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر