کد خبر: 56201
A

نمایندگان مجلس؛ رفع مشکلات اقتصادی کشور در بودجه 98 لحاظ شود

نمایندگان مجلس در نطق های میان دستور خود در جلسه علنی امروز- سه شنبه - از برخی مشکلات اقتصادی در کشور انتقاد کردند و خواستار توجه به این مشکلات در تنظیم بودجه 98 و همچنین پیگیری آن از سوی دولت شدند.

نمایندگان مجلس؛ رفع مشکلات اقتصادی کشور در بودجه 98 لحاظ شود

به گزارش دیده بان ایران، سیده فاطمه ذوالقدر با تسلیت سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: امروز مردم شریف ایران اسلامی بیش از هر زمانی تحت فشار هستند و علی رغم اقدامات خوبی که با تدبیر رهبر انقلاب اسلامی و پیگیری سران سه قوه انجام گرفته است، مردم و خصوصا طبقات کم درآمد که عمدتا بار انقلاب، جنگ تحمیلی و دفاع از حرمین شریفین را به دوش کشیده اند، در تنگناهای گذران امور زندگی قرار دارند.
وی افزود: درآمدها افزایش نیافته ، بیکاری رواج یافته و هزینه های اولیه زندگی چندین برابر شده است، چطور ممکن است که با درآمدهای یک میلیون و دو میلیون تومانی خانواده ای بتواند گوشت کیلویی 70 هزار تومان بخرد و یا بتواند شهریه مدارس، دانشگاه هزینه های های درمانی و بهداشتی را بپردازد، نباید اجازه دهیم مردم به عنوان ولی نعمتان ما بشکنند؛ جلوی فساد، تبعیض و بی عدالتی باید با جدیت بیشتری گرفته شود.
این نماینده مجلس ادامه داد: تیم مدیریت اقتصادی دولت را تغییر دادیم تا با اتخاد سیاست های درست و کارآمد مرهمی بر این دردها باشد اما با انتصاباتی خارج از شایسته سالاری و بدون توجه به ظرفیت جوانان متخصص و تحصیلکرده دانشگاهی، نه تنها دردی درمان نشد، بلکه سوهانی بر روح مردم شد؛ این تیر خلاص زدن بر امید بسیاری از جوانان تحصیلکرده دانشگاه است که هنوز امید دارند حاکمیت برای اشتغال آنها تمهیداتی بیندیشد.
ذوالقدر با اشاره به مسائل بین المللی و روابط خارجی گفت: برجام زیر نظر مقام معظم رهبری و زیر نظر همه ارکان نظام و بر مبنای تصمیمی درست بود و جمهوری اسلامی به همه دنیا نشان داد که در سیاست خارجی خود بر پایه سه اصل عزت، مصلحت و حکمت برای تامین منافع ملی متکی بر عقل و منطق و گفتگو عمل می کند؛ اگر چه این سیاست معقول از سوی نتانیاهو، ترامپ و برخی رفتارهای ناصواب در داخل مورد هجمه قرار گرفت و این دو همانند دو لبه قیچی هریک به منظور خاص خود برای نقض در برجام به حرکت درآمدند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه به برخی مسائل شهری، زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی در شهر تهران پرداخت و گفت: مردم پایتخت به جای بهره مندی از آثار توسعه یافتگی با مشکلات متعددی روبر هستند؛مردم با آلودگی هوا، ترافیک، تورم، فقر، حاشیه نشینی، طلاق و غیره درگیر هستند. مسئولان این مشکلات را دریابند.
** در تنظیم بودجه 98 مسائل و مشکلات کشور را در نظر بگیریم
مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تنظیم بودجه سال98 گفت: باید تغییری در هدفمند کردن یارانه ها، داشته باشیم، نمی شود که یک نفر با درآمد یک میلیارد تومان و یک نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هردو 45 هزار تومان یارانه دریافت کنند.
وی ادامه داد: در مدیریت حامل های انرژی بدون آثار سوء تورمی نیز انتظار است که تدبیری صورت گیرد؛ ما همیشه آثار سوء تورمی را در نظر نمی گیریم؛ زمانی که بحث حامل های انرژی به میان می آید، بحث افزایش نرخ را مطرح می کنیم، بحث خارج کردن خودروهای فرسوده و مساله قاچاق سوخت را باید در نظر بگیریم.
لاهوتی به موضوع فرار مالیاتی اشاره کرد و گفت: 30 درصد از کل مالیات کشورمشمول فرار مالیاتی است؛ به جای اینکه در قانون بودجه 98 سراغ صندوق توسعه ملی برویم و سهم 34 درصد را به 10 یا 20 درصد تقلیل دهیم، به دنبال برخورد با فرار مالیاتی باشیم و 30 درصد فرار مالیاتی را وصول کنیم.
این نماینده مجلس در ادامه به سیاست هار ارزی اشاره کرد و گفت: ما با آقای رییس جمهوری در خصوص 14 هزار میلیارد تومان تفاهم کردیم که 4200 تومانی را به ورود کالاها اساسی اختصاص دهند، اما میانگین 70 درصد کالاهای در بازار افزایش داشته است، نمی شود که هم افزایش قیمت داشته باشیم و هم ارز 4200 تومانی دریافت کنیم؛ به اندازه نیاز وارد کنیم.
** تنها شورای نگهبان می تواند مصوبات مجلس را تایید و رد کند
محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی نیز در نطق خود با گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: دشمن عهدشکن در کمین است که نقشه های شوم خود را اجرایی کند، در این شرایط حساس باید پشت سر رهبری نظام از کیان ملت و ارزش های انقلاب اسلامی دفاع کنیم و گامی به خلاف برنداریم؛ ضمن اینکه نقدها و مشکلات و ضعف های خود را مطرح نماییم 
وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی در کشور ربا است که جامعه و اقتصاد ما را آلوده کرده است؛ در برخی کشورهای پیشرفته و غیر مسلمان کمترین سود و ربا را دارند، اما در ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام به گونه ای عمل کرده ایم که امروز صاحبان پول و ثروت، بانک ها و موسسات مالی را دلال خود قرار داده و تا 20 و 30 درصد از مردم ضعیف، سود و ربا می گیرند و بین خود تقسیم می کنند و بسیاری را ورشکست و خانه نشین کرده اند. امروز به گزارش کارشناسان، درصد کمی از جامعه بدون آنکه شغل و کاری داشته باشند، پول کلان خود را به بانک ها سپرده و با سود و ربای آن زندگی می کنند؛ در تعجبم که چرا عالمان اسلام و مراجع عظام، تذکر و راهنمایی نمی فرمایند.
صباغیان افزود: مشکل دیگر اینکه، برخی از سیاسیون و مدیران ما در قالب کادو و هدیه به رشوه آلوده شده اند، امری که بیشتر بستر هر نوع سودجویی و اختلاس را فراهم کرده است. در بسیاری از کشورها برای رشوه سخت ترین مجازات را دارند، اما در ایران وضعیت چگونه است.
این نماینده مجلس با اشاره به نقش مجلس در نظام و کشور گفت: امروز برای اصلاح امور، مجلس باید ورود کند، مجلس از جایگاه بالایی برخوردار بوده و ابزار لازم را نیز در اختیار دارد؛ ما امروز به جای رسیدگی به مسائل مردم به مسائل منطقه ای و حواشی امور پرداخته ایم؛ شاهد هستیم که مجلس آرام آرام از صحنه تصمیم گیری و تاثیر گذاری در امور کنار گذاشته می شود؛ آثار آن را در برخورد مردم و مسئولان با نمایندگان می بینیم.
وی ادامه داد: تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی- که چاره ای جز تشکیل آن نبود- نمادی از به حاشیه راندن مجلس است، وقتی مجلس نتواند کار خود را انجام دهد و از ابزارهای قانونی برای حل مشکلات مردم استفاده کند، به جای آن تصمیم خواهند گرفت؛ برای شورای عالی هماهنگی اقتصادی، زمان مشخصی تعیین شود تا مجلس برای همیشه از تصمیم گیری کنار نباشد، دیگر آنکه اگر مجلس به خود نیاید، مطمئن نباشید به مرور نقش مجلس و مردم ضعیف و کمرنگ خواهد شد و سال های آینده آثار آن مشخص می شود؛ تضعیف هریک از نهادها در نظام جمهوری اسلامی اعم از ولایت فقیه، شورای نگهبان، قوه قضاییه، دولت و مجلس به صلاح نیست و برای نظام خطرناک است.
وی در ادامه به تشکیل شورای عالی نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام اشاره کرد و گفت: وجود این شورا امری لازم و واجب است و باید امروز به مجمع تشخیص مصلحت نظام کمک کند، اما نباید دستگاه جدیدی در کنار شورای نگهبان ظهور کند که اگر هم لازم است این نهاد باید از مسیر قانونی و تجدید نظر در قانون اساسی ایجاد شود و تنها شورای نگهبان است که می تواند مصوبات مجلس را تایید و رد نماید.

** نباید اعتماد مقام معظم رهبری به مسئولین از دست برود
احمد امیر آبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در نطق خود با تسلیت سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه و گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: امروز معیشت مردم اصلا مناسب نیست و سرمایه بسیاری از خانواده ها با کاهش ارزش پولی ملی کاهش یافته و مشکلات زیادی برای آنان به وجود آمده است؛ مجلس می تواند این مسائل را پیگیری کند و مشکلات را به حداقل برساند.
این نماینده مجلس افزود: با توجه به اینکه به زودی بودجه 98 از سوی دولت به مجلس ارائه می شود و رسیدگی به آن در دستور کار مجلس قرار می گیرد، مجلس باید اقدام جدی در رفع مشکلات مردم نموده و در بودجه سال 98، توجه به خانواده های کم درآمد از جمله خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، فرهنگیان، کارگران، بازنشستگان و نیروهای مسلح را در نظر گیرد.
امیر آبادی فراهانی ادامه داد: مجلس در تنظیم بودجه 98 برای اجرای طرح تحول نظام سلامت که با اجرای نادرست آن، هزاران میلیارد تومان بدهی به بار آورده و باعث بی اعتبار شدن دفترچه های بیمه درمان شده است، فکر اساسی نماید، در غیر این صورت در سال 98 باز باید شاهد فقیرتر شدن فقرا و افزایش سرمایه های سرمایه داران باشیم.
وی با اشاره به تخلف برخی دستگاه ها از قانون منع به کار گیری بازنشستگان گفت: این قانون یکی از قوانین خوبی که در مجلس تصویب شد، اما متاسفانه برخی برای دور زدن قانون به سراغ ولی فقیه رفتند؛ نباید اعتماد مقام معظم رهبری به مسئولین از دست برود، واقعا با رفتن دو معاون وزیر چه اتفاق خاصی می‌افتاد. چرا باید درخواست مجوز برای مدیر کل صدا سیمای استان‌ها بشود درحالیکه در آن استان‌ها، استاندار و شهردار مرکز آن استان بخاطر آن قانون خداحافظی کردند.
نماینده مردم قم در ادامه با بیان اینکه «بیایید در همه جا به منویات مقام معظم رهبری عمل کنیم.»، تاکید کرد: اگر منویات ایشان عملیاتی می‌شد قطعا بسیاری از مشکلات کنونی کشور را نداشتیم. ببینید در نیروهای مسلح ـ که منویات ایشان عملی می‌شود ـ چه پیشرفت‌هایی داریم. اما چرا در خودروسازی و اقتصاد اینقدر مشکل داریم. چون به منویات رهبری توجه نگردیده و جناح بازی و سیاست بازی این توجه را ممکن نمی‌کند.
وی با اشاره به موضوع خصوصی سازی افزود: امروز خصوصی سازی بلای اصلی جان کارگران و سرمایه کشور و دولت شده است؛ در واگذاری‌ها اهلیت را در نظر نمی‌گیرند و واگذاری‌ها به نفع مردم نیست. من از وزیر اقتصاد می‌خواهم که به صورت جدی به این مسئله ورود کرده و تغییرات لازم در این بخش را بوجود آورد.
این نماینده مجلس از برخوردهای قوه قضاییه در مبارزه با مفسدین قدردانی و مبارزه با دانه درشت‌ها و مسببان اصلی تصمیمات غلط در کشور را لازم برشمرد و گفت: امروز کشور ما جولانگاه نوکیسه‌ها، تازه به دوران رسیده‌ها، رانتخواران، آقازاده‌ها، دامادها و عمه‌زاده‌ها و خاله‌زاده‌ها و اقوام و فامیل برخی مسولان شده است. باید در واگذاری پست‌ها به شایسته سالاری و سوابق افراد توجه نموده و به ارتباط با فلان مقام، وزیر و وکیل توجه نکرد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: سوال مردم از ما این است که چرا باید با ارزان شدن دلار اجناس ارزان نشود و تازه گرانتر هم بگردد، آیا مقصر وزرایی نیستند که پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در دست آنهاست، وزیر رفاه، صنعت، دفاع و نفت وزرایی هستند که بخش عمده‌ای از خصولتی‌ها زیر دستشان است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر