کد خبر: 56263
A

محمدرضا خباز: کمیته سه نفره رحمانی‌فضلی، واعظی و جهانگیری استانداران را انتخاب می‌کنند

محمدرضا خباز، استاندار سابق دولت دوزادهم درباره توانایی دفاع استانداران جدید از دولت گفت: برخی از این‌ها دفاع و ایستادگی نمی‌کنند. در هر دو دولت آقای روحانی تعداد اندکی بوده و هستند که حاضرند سینه خود را سپر و از منویات آقای روحانی دفاع کنند.

محمدرضا خباز: کمیته سه نفره رحمانی‌فضلی، واعظی و جهانگیری استانداران را انتخاب می‌کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدرضا خباز استاندار بازنشسته در دولت‌های یازدهم و دوازدهم درباره عملکرد وزارت کشور و اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان بیان کرد: بعد از تصویب قانون بازنشستگی که پایان مهلت آن 26 آبان 97 بود یکی از وزارتخانه‌هایی که این قانون را کامل اجرا کرد، وزارت کشور بود.

او با بیان اینکه قانون منع بکارگیری بازنشستگان شامل حال 15 استاندار می‌شد که در موعد مقرر کنار رفتند و جایگزین برای آنها تعیین شد، عنوان کرد: جایگزین‌ها همه از درون خود وزرات کشور و عموما معاونین سیاسی استان‌ها هستند و کسی که معاون سیاسی استانی می‌شود طبیعتا سابقه فرمانداری و بخشداری داشته‌اند.

خباز درباره سابقه استانداران جدید بیان کرد: برخی از اینها در دولت اصلاحات مسئولیت داشته‌اند. درباره استان‌هایی که تحقیق کردم دیدم که بیگانه با وزارت کشور نیستند.

او با بیان اینکه نباید انتظار باشد همه انتصاب‌ها حتما اصلاح‌طلب باشند، افزود: این خواسته ممکن نیست چون دولت اعتدالگرا است نه اصلاح‌طلب؛ بنابراین همان‌طور که در میان وزرای منتخب هم اصولگرای معتدل، اصلاح‌طلب معتدل و هم اعتدالگرا حضور دارند، طبیعتا استانداران هم بر همین سیاق است.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: برخی دوستان اصلاح‌طلب انتظار دارند که مانند دوران آقای خاتمی عمل شود؛ یعنی همه یک دست اصلاح‌طلب باشند، در حالیکه رییس دولت دوازدهم از ابتدا نگفتند که اصلاح‌طلب هستند، ریشه ایشان هم اصلاح‌طلب نبوده است.

او درباره سابقه رییس‌جمهوری گفت: ایشان از ابتدا جزء جامعه روحانیت مبارز بودند اما من یادم هست که در مجلس چهارم و پنجم که ما اصلاح‌طلبان در اقلیت بودیم به عنوان نایب‌رییس اول به او رای می‌دادیم.

خباز در ادامه توضیح داد: به این دلیل که آقای روحانی در عین حال که ریشه اصلاح‌طلبی نداشتند اما اصلاح‌طلبان را هم در آن زمان مورد مشورت قرار می‌دادند و مشی اصلاح‌طلبی را قبول داشتند. ایشان بین لیست اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در آن زمان تنها فرد مشترک بود. بنابراین روش و منش ایشان همین اعتدالگرایی است.

او در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود برخی از استاندارانی که انتخاب شده‌اند صرفا نام اصلاح‌طلب را دارند و عملکرد اصلاح‌طلبی ندارد و ایستادگی و دفاع از وضعیت نمی‌کنند؛ بنابراین هزینه عملکرد آنها پای اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود، گفت: اینکه برخی از اینها دفاع نمی‌کنند و نخواهند ایستاد در دولت هم وجود دارد. در هر دو دولت آقای روحانی تعداد اندکی بوده و هستند که حاضرند سینه خود را سپر کنند و از منویات آقای روحانی دفاع کنند. 

استاندار سابق تهران با اشاره به انتقادهای رییس‌جمهوری از برخی از اعضای کابینه خود، گفت: اگر یادتان باشد هم در دولت گذشته و هم در این دولت آقای روحانی از بی‌تفاوتی برخی وزرا انتقاد کرده‌اند. بنابراین نباید از استانداران موجود انتظار داشته باشید آن‌طور که من از دولت دفاع می‌کردم، دفاع کنند.

خباز تاکید کرد: اینها هیچ‌کدام تا به حال استاندار نبوده‌اند و معمولا هم فرد شماره دو و سه در استانداری‌ها مطرح نیست، باید ببینیم که اینها در آینده در موضع‌گیری‌های خود چگونه خواهند بود.

این استاندار سابق دولت در ادامه تاکید کرد: معتقدم انتخابی که شده براساس مشی اعتدالگرایی است؛ یعنی همه این 31 استاندار همه پیشینه اصلاح‌طلبی ندارند. برخی پیشینه اصولگرای معتدل، برخی پیشینه اصلاح‌طلبی معتدل و برخی هم پیشینه اعتدالگرایی دارند و یک مجموعه هستند. به همین دلیل تاکید دارم که مقایسه این دولت با دولت آقای خاتمی مقایسه درستی نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: عملکرد اینها پای اصلاحات و اصلاح‌طلبان نوشته نمی‌شود چون اینها همه اصلاح‌طلب نیستند. چه کسی ادعا کرده که همه این 31 استاندار اصلاح‌طلب هستند؟ وزیر کشور، معاون سیاسی و ... چنین ادعایی کرده‌اند؟ نه. خود آقای روحانی هم که بارها گفته‌اند که ما در دولتمان از هر سه جریان معتدل استفاده می‌کنیم.

خباز در ادامه تاکید کرد: باید از دولت آقای روحانی همان را که ادعا می‌کند انتظار داشته باشیم، نه آنچه که خودمان انتظار داریم.

این فعال سیاسی در پاسخ به اینکه این گروه هزینه‌ای برای اصلاح‌طلبان ندارند، بیان کرد: به نظر من آنهایی که به معنای واقعی خط و مشی سیاسی دارند، جزء شخصیت‌های سیاسی هستند و تحلیل واقع‌بینانه می‌کنند نه هزینه‌ای برای ما ندارند. اما اگر از نظر عملکردی، اداره استان، ارتباطشان با مردم، توجه به خواسته‌های مردم و در میان مردم بودن در این قسمت‌ها کوتاهی کنند، حتما به پای نظام نوشته می‌شود که بالاتر از اصلاح‌طلبی است.

او با توجه به جایگاه استانداران در استان‌ها تاکید کرد: به نظر من استاندار یک استان، رییس‌جمهور کوچک برای آن استان است، بنابراین باید رفتار، روش، منش، سخنان، ارتباطش با مردم خیلی وسیع باشد.

خباز در این باره افزود: ما الان پول که نداریم تا به‌وسیله آن بتوانیم کارها را در استان‌ها به پیش ببریم، حداقل با رفتار، کردار و مردمی بودنمان باید بتوانیم این نقایص را کم‌رنگ کنیم. همه موضوعات استان به استانداری مربوط است و استانداران باید به‌گونه‌ای رفتار کنند که مردم استانداری را پناه خود بدانند.

او در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود با موافقت جهانگیری لیست، وزیر کشور تایید شده است و این استانداران به انتخاب معاون اول بر سر کار آمده‌اند، توضیح داد: این موضوع را کنکاش نکردم؛ اما از رفتارها چنین استنباط می‌کنم که شاید آقای رییس‌جمهور ترکیب وزیر کشور، معاون اول و رییس دفتر خود را اینگونه چیده است تا این سه نفر بر روی هرکسی که به توافق برسند پرونده او به دولت بیاید.

استاندار سابق دولت دوازدهم افزود: با این روش شاید خواسته‌اند همان بحث اعتدال رعایت شود. تصور من از روش کار این است که درباره این تیم سه نفره یک تصمیم نانوشته وجود دارد که به آن عمل می‌شود./ اعتمادآنلاین

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر