کد خبر: 56318
A

محسن رهامی: در انتخابات سال 92، پیش از ائتلاف، طبق نظرسنجی که کردیم، روحانی چهارم و عارف پنچم می شد / اگر ائتلاف نمی شد، قالیباف و جلیلی به دور دوم می رفتند

اگر ائتلاف و حمایت نیروهای اصلاحات و همچنین حمایت خاتمی و هاشمی نبود قطعا عارف و روحانی به دور دوم هم نمی رسیدند و نهایتا قالیباف و جلیلی در انتخابات می ماندند. کسانی که دست اندرکار بودند، این موضوع را شهادت می دهند.

محسن رهامی: در انتخابات سال 92، پیش از ائتلاف، طبق نظرسنجی که کردیم، روحانی چهارم و عارف پنچم می شد / اگر ائتلاف نمی شد، قالیباف و جلیلی به دور دوم می رفتند

به گزارش دیده بان ایران، حجت الاسلام والمسلمین محسن رهامی در گفتگو با سایت انتخاب با اشاره به سخنان واعظی اظهار داشت: اظهارات واعظی را حمل بر اختلاف افکنی نمی دانم بلکه معتقدم شاید ایشان در کیفیت اظهارات بی دقتی کرده باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: الان دوره ای نیست که با یکدیگر جدل کرده و یکدیگر را تخریب کنیم. دولت بیشترین نیاز را به حمایت دارد. باتوجه به فشارهای جریان اصولگرا و همینطور اقدامات ضدایرانی ترامپ، می توان گفت دولت امروز بیش از پیش، نیاز به حمایت جریان حامیان خود یعنی اصلاح طلبان و معتدلان دارد.

وی با بیان اینکه حامیان دولت شامل اعتدال گرایان، میانه روها و عمدتا اصلاح طلبان می شود، تاکید کرد: جهت اطلاع اعضای دولت و افکار عمومی، بدون حمایت اصلاح طلبان امکان موفقیت روحانی در انتخابات وجود نداشت. اینکه کسی بگوید ائتلاف کردیم یا نکردیم، چیزی را عوض نمی کند.

رهامی تصریح کرد: واعظی البته گفته ما با جریان اصلاح طلبان تند و افراطی ائتلاف نکردیم. اگر منظور او همین باشد، ما هم با جریان تند اصلاح طلبی یا اصولگرایی همکاری نداریم. بخش عمده جریان اصلاحات جریان معتدل است چرا که اصلاحات در نوع و بطن خود جریان میانه رو و معتدلی به حساب می آید.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال 92، اظهار داشت: بنده در سال 92 جز شورای 5 نفره حکمیت بودم. حدود یک هفته مانده به انتخابات، هیات هایی را به 12 استان اعزام کردیم تا سبد آرا را بررسی کنند. در آن زمان، رای قالیباف حتی از روحانی هم بیشتر بود و اگر حمایت اصلاح طلبان نبود روحانی به دور دوم هم نمی رسید. رای قالیباف حدود 38%، بعد از او ولایتی با 20% و جلیلی با 15% رای داشتند. بعد از آن هم روحانی نفر چهارم و عارف با اختلاف کم نفر آخر بودند.

رهامی اضافه کرد: اگر ائتلاف و حمایت نیروهای اصلاحات و همچنین حمایت خاتمی و هاشمی نبود قطعا عارف و روحانی به دور دوم هم نمی رسیدند و نهایتا قالیباف و جلیلی در انتخابات می ماندند. کسانی که دست اندرکار بودند، این موضوع را شهادت می دهند.

وی تاکید کرد: افرادی که واعظی می گوید افراطی اصلاح طلب نیستند چرا که جریان اصلاحات نمی تواند افراطی باشد. اگر ما از این حرف ها رنجیده شویم دولت با مشکلات بیشتری مواجه می شود. ما به ائتلاف ها نیاز داریم و توصیه داریم این مسائل به رسانه ها و افکار عمومی کشیده نشود تا ارامش برهم نخورد، البته من بعید میدانم اظهارات واعظی ارتباطی با نظر روحانی داشته باشد و او هم با واعظی هم نظر باشد. آمار و ارقام تا بیست خرداد 92 و بعد از آن کاملا گویاست که اصلاح طلبان چه مقدار رای داشته اند چراکه تا قبل از ائتلاف، رای روحانی 11-12 درصد و رای عارف 9-10 که بعد از ائتلاف به 51 درصد آرا می رسید.

این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه «اکثریت مطلق ارا نشاندهنده  نتیجه ائتلاف اصلاح طلبان و معتدلین بوده» گفت: در سال 96، ما باز هم اعلام کردیم که از جناب روحانی حمایت می کنیم و  در حال حاضر هم حامی ایشان هستیم اما نقدهای جدی به انتصابات و عزل و نصب ها داریم. در واقع، اینکه قدرت خرید مردم به صفر رسیده و اوضاع طبقات پایین جامعه اصلا خوب نیست، به عملکرد دولت بر می گردد. البته اصلاح طلبان هم باید پاسخگوی وضع فعلی کشور باشند.

وی در توصیه ای به حلقه نزدیکان رئیس جمهور اظهار داشت: ما باید ائتلاف فعلی را برای سال 98 و 1400 حفظ کنیم. الان به هیچ وجه وقت طرح این دیدگاه ها نیست، گرچه بعضی سخنان خلاف واقعیت است. اگر هم از طرف اصلاح طلبان تندروی هایی می شود در همان سطح باید پاسخ داده شود. برحی مسائل در حال حاضز نیاز به پاسخ روحانی و دولت او ندارد. اینکه دولت در حال حاضر سخنگو ندارد باعث شده هرکس هرچه می گوید به عنوان سخگو تلقی شود. شاید بین واعظی و برخی اصلاح طلبان کدورت هایی وجود داشته که اصلا نیاز به عمومی شدن ندارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر