کد خبر: 56355
A
در بیانیه کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز تاکید شد:

«دولت ارتقای ایمنی مدارس را اولویت قرار دهد؛قصور مقامات عمومی قابل تعقیب است»

  کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز در واکنش به سانحه اتش سوزی منجر به کشته و زخمی شدن شماری از دانش اموزان مدرسه ای در استان سیستان و بلوچستان بیانیه ای به شرح ذیل صادر کرد: این حق کودک است که مدرسه،مآمن و ماوی رشد و شکوفایی وی باشد. باعث تاسف فراوان است که علی رغم حق برخورداری همه افراد جامعه از محیط زندگی وکار ایمن و عاری از آسیب های جسمی و روحی، بسیاری از کودکان از این حق اساسی محروم هستند

«دولت ارتقای ایمنی مدارس را اولویت قرار دهد؛قصور مقامات عمومی قابل تعقیب است»
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز در واکنش به سانحه اتش سوزی منجر به کشته و زخمی شدن شماری از دانش اموزان  مدرسه ای در استان سیستان و بلوچستان بیانیه ای به شرح ذیل صادر کرد:
این حق کودک است که مدرسه،مآمن و ماوی رشد و شکوفایی وی باشد. باعث تاسف فراوان است که علی رغم حق برخورداری همه افراد جامعه از محیط زندگی وکار ایمن و عاری از آسیب های جسمی و روحی، بسیاری از کودکان از این حق اساسی محروم هستند و حوادث ناشی از شرایط ناایمن در مدارس همچنان قربانی می گیرد. حادثه آتش سوزی مدرسه اسوه در زاهدان و فوت ناگوار دختران دبستانی تکرار اشتباهاتی است که هیچ گاه جدی گرفته نمی شود. 
این اولین بار نیست که کودکان در مدارس قربانی چنین حوادثی می شوند. اخبار دلخراشی در مورد اتفاقاتی از این قبیل که ناشی از شرایط غیر استاندارد مدارس می باشد، همه ساله به گوش می رسد. غم دختران شین آباد هنوز به ورطه فراموشی سپرده نشده و دردهایشان التیام نیافته بود. گویی در طول سال تحصیلی به جای خوشحالی از بهره مندی کودکان سرزمینمان از حق آموزش و تحصیل باید نگران حوادث غیر مترقبه ناشی از فرسودگی، آتش سوزی و ایمن نبودن مدارس باشیم. 
بدیهی است اولین و اساسی ترین مولفه آموزش کیفی، بهره مندی کودکان از مدارس استاندارد و ایمن و امکانات آموزشی یکسان می باشد. این در حالی است که وضعیت ایمنی مدارس در بیشتر شهرهای کشور خاصه شهرستان های محروم قابل تامل است.  تبعیض امکانات آموزشی در میان مدارس شهرها و روستاها پدیده غیر قابل انکاری محسوب می شود. میانگین فرسودگی در مدارس روز به روز بیشتر می شود و حدود یک سوم مدارس کشور در شرایط نامطلوب قرار دارند. همچنین بر اساس بخشنامه آموزش و پرورش استفاده از وسایل گرمایش نفت سوز در کلاس های درس ممنوع است، لکن شاهد استفاده از آن در مدارس هستیم.
امروز مدارس و نظام های اموزشی دنیا با سرعت به سوی تحولات آموزشی در حرکت هستند و دغدغه هوشمند سازی مدارس و ارتقای کیفی در اولویت نهادهای آموزشی قرار داد، لکن متاسفانه شاهد این هستیم که در کشور، کلاس های درس فرسوده و بخاری های نفتی همچنان جان کودکان را تهدید می کند.
اصل سی ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر تکلیف دولت ها به فراهم کردن وسایل آموزش و پرورش تاکید دارد. ماده 3 پیمان نامه جهانی حقوق کودک، تامین منافع عالیه کودکان را اساس تصمیمات دولت ها دانسته است و رعایت معیارهای ایمنی را برای مراکز مسئول در برابر کودکان ضروری اعلام نموده است. بند 6 ماده 10  قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش نیز، وزارت آموزش و پرورش را ملزم به تامین و تدارک نیازمندی های آموزشی و پرورشی از جمله مکان و تجهیزات نموده است. همچنین بند 13 ماده مذکور، وزارت آموزش و پرورش را ملزم به انجام اقدامات لازم به منظور حفظ و ارتقا سلامت جسمی کودکان دانسته است.
کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز ضمن ابراز همدردی با خانواده های داغدیده دانش آموزان زاهدانی در غم از دست دادن دخترانشان، نگرانی عمیق خود را از نبود عزم جدی برای استاندارد سازی و تجهیز مدارس اعلام می دارد و مصرانه درخواست تحقق وعده های متعدد نوسازی مدارس و تخصیص بودجه کافی و عدم تبعیض در بودجه بندی خصوصا با رعایت محرومیت مناطق خاص را دارد. 
انتظار می رود دولت محترم،سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش،نوسازی و تجهیز مدارس  با برنامه ریزی های دقیق و اراده استوار، ایمن سازی مدارس را در دستور کار قرار دهند و هشدار فرسودگی و نا ایمنی مدارس را جدی بگیرند تا شرایط استقرار عدالت آموزشی و تامین محیطی ایمن و استاندارد برای کودکان در کشور فراهم آید.
کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر