کد خبر: 56372
A

محمود صادقی‌ها را ساکت کنیم و درزاهی‌ها را تشویق!

هیاهوی مختومه کردن پرونده درازهی و بازخواست کارمند گمرک به زودی در میان خبرهای بد گم می‌شود اما حافظه تاریخی مردم تا نسل‌های بعد آن را با خود حمل خواهد کرد. ما نسل‌های بعدی را هم از دست داده‌ایم.

محمود صادقی‌ها را ساکت کنیم و درزاهی‌ها را تشویق!
به گزارش دیده بان ایران، دیگر همه ما آن ویدیوی کوتاه را بارها و بارها دیده‌ایم. ساعت‌های ابتدایی انتشار ویدیو، نه لوکیشن را می‌دانستیم، نه سر از کار افراد حاضر در این کلیپ درمی‌آوردیم. چیزی که همه ما را تحت تاثیر قرار داده بود، فحاشی نماینده مردم شریف سراوان به کارمندی بود که از محمدباسط درازهی خواسته بود صبر کند. کارمندی که حالا می‌دانیم نامش محمد بهنیا است.

در این کلیپ کوتاه، چند حقیقت روشن و غیر قابل انکار وجود دارد. اولین حقیقت اصرار بی منطق نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی است. درازهی به باز کردن گیت اصرار می‌کند. کارمندی که او را مسئول این کار کرده‌اند توضیح می‌دهد که در این لحظه چنین چیزی مقدور نیست. درازهی لات مابانه درخواست خود را تکرار می‌کند، با تحکم، بدون حفظ احترام.

دومین حقیقت فحاشی نماینده مجلس است. کارمند انتظامات می‌گوید که نمی‌تواند از او دستور بگیرد. درازهی با استفاده از الفاظ رکیکی پاسخ او را می‌دهد. مردی با کاپشن مشکی در این حوالی از دیدن این صحنه خشمگین می‌شود و درازهی را که به همراه فردی به نام حاجب ( واردکننده خودرو) به ساختمان شماره 2 گمرک رفته بیرون می‌کند و تمام.

هشتگ پشت هشتگ... اعتراض پشت اعتراض. مردمی که خود همیشه ساعت‌ها و ساعت‌ها برای انجام کارهای ساده اداری خود پشت درهای بسته مانده‌اند حالا خشمگین از رفتار یک نماینده مجلس به خاطر 10 دقیقه معطلی، طوفان توییتری به راه انداختند. هشتگ‌هایی مثل «مجلس عصاره فضائل ملت»، «نماینده سراوان استعفا»، «فحاشی مسئولین» و ... به سرعت ترند شدند و کار را به جایی رساندند که نماینده سراوان فرازهای تازه‌ای از خود به نمایش بگذارد.

محمد باسط درازهی، در شرایطی که 4 دانش آموز بی‌گناه در واحدی آموزشی در زاهدان در شعله‌های آتش ندانم کاری‌های امثال او سوختند، در کمتر از یک روز، ویدیوی کوتاهی از خود منتشر کرد. او ادعا کرد 40 دقیقه جلوی در گمرک معطل بوده و مورد اهانت و بی‌احترامی قرار گرفته.

این درحالی است که منابع آگاه‌ به رسانه‌های مختلف گفتند که ایشان کمتر از 10 دقیقه در انتظار بوده، بی‌خبر آمده و میر اشرفی رییس گمرک در آن زمان حتی در ساختمان حضور نداشته است.

حالا نوبت مجلس بود. نوبت نمایندگان مردم در شهرهای مختلف که خودی نشان دهند و با نشان‌ دادن یک برخورد حرفه‌ای، آتش خشم مردم را خاموش کنند اما دریغ...

بهارستان‌نشین‌ها جلسه غیر علنی تشکیل دادند. جلسه‌ای که قرار نبود فحوای آن رسانه‌ای شود اما با شیطنت یکی از نماینده‌ها که حالا حراست مجلس به دنبال یافتن اوست، همه آنچه در آن جلسه گذشته بود، دوباره بر سر زبان‌ها افتاد.

آنچه که در جلسه غیر علنی گذشته بود اما تلخ بود. تلخی آن دوباره آتش خشم مردم را شعله‌ور تر کرد و حساسیت‌ها به سرانجام داستان نماینده سروان را بیشتر کرد. در آن جلسه درازهی اعلام کرد: تا پای استیضاح وزیر اقتصاد و اخراج رئیس گمرک و کارمند هتاک ایستاده‌ام و در همین حال ۴۰ نماینده مجلس طی نامه‌ای خواستار استیضاح فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و حمایت از نماینده‌ سراوان شدند.

تلخ‌تر از این خط و نشان‌ها اما، واکنش رییس مجلس علی لاریجانی بود. دغدغه او پیدا کردن فردی بود که در گمرک حضور داشته و از آن چند دقیقه فیلم‌برداری کرده است!

اما پایان این ماجرای پر از حاشیه چه شد؟ محمد جواد جمالی سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان پرونده درازهی را مختومه اعلام کرد! این در حالی است که برخی از منابع غیر رسمی مدعی شده‌اند که محمد بهنیا کارمند گمرکی که با درازهی درگیر شده چند روزی است در محل کار خود حاضر نشده است.

جمالی گفته است در پایان جلسه بررسی رفتار درزاهی، اعضای حاضر، با اکثریت آراء، به این جمع‌بندی رسیدند که بازدید سرزده از دستگاه‌ها و بررسی عملکرد آنها جزو وظایف نظارتی نمایندگان مجلس است و مسئولان باید همکاری‌های لازم را داشته باشند، البته در این جلسه، هیچ کس برخورد و درگیری‌های لفظی بین دو طرف را تأیید نکرد.

اعتراض مردم اما تمام نمی‌شود. حتی برخی از نمایندگان مانند محمود صادقی از پایان این ماجرا راضی به نظر نمی رسند.

محمود صادقی نماینده مردم تهران در توییتر خود به شکل غیر مستقیمی نسبت به روندی که مجلس پیش گرفته اعتراض کرد: در قضیه جلب شبانه اینجانب، به علت تذکر درباره‌ی حساب‌های قوه قضاییه، مجلس نه تنها جلسه غیر علنی تشکیل نداد، بلکه رییس مجلس و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، بر خلاف قانون، تذکر من را خارج از وظایف نمایندگی دانستند. 210 نماینده هم نامه‌ی فدایت شوم برای رییس قوه قضاییه نوشتند. چرا؟!!

خب راستش را بخواهید آقای صادقی این سوال ما هم هست. همه مردم از رفتار عجیب مجلسی‌ها در این یک هفته شکایت دارند اما مساله این است که آنقدر جایی نیست که شکایت خود را به آن ببرند که به طوفان‌های توییتری قناعت کرده‌اند.

بهارستان‌ نشین‌ها که این روزها باید حداقل علی الظاهر بیشتر مراقب رفتار خود برای جذب رای مردم در انتخابات اخیر باشند، این شائبه را به وجود آورده‌اند که صرفا به منافع شخصی خود فکر می‌کنند و وزیر اقتصاد هم با رویکرد منفعلی که پیش گرفته تداعی گر این تئوری است که نگران به وجود آمدن شرایط استیضاح است.

هیاهوی مختومه کردن پرونده درازهی و بازخواست کارمند گمرک به زودی در میان خبرهای بد گم می‌شود اما حافظه تاریخی مردم تا نسل‌های بعد آن را با خود حمل خواهد کرد. ما نسل‌های بعدی را هم از دست داده‌ایم./ پول نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر