کد خبر: 56475
A

پرونده نماینده سراوان درهیات نظارت بر رفتار نمایندگان باز است/ سلیمی: پرونده درازهی سه شنبه بررسی می شود

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خبرهای منتشره مبنی بر بسته شدن پرونده توهین نماینده سراوان را تکذیب کرد و گفت : این پرونده در هیات نظارت همچنان باز است و اعضا در حال بررسی ابعاد ماجرا هستند.

پرونده نماینده سراوان درهیات نظارت بر رفتار نمایندگان باز است/ سلیمی: پرونده درازهی سه شنبه بررسی می شود

به گزارش دیده بان ایران، دوشنبه هفته گذشته بود که انتشار کلیپ کوتاه یک دقیقه ای در شبکه های اجتماعی موج عظیمی از واکنش های کاربران فضای اجتماعی را به دنبال داشت، در این کلیپ کوتاه عبدالباسط درازهی نماینده مردم سراوان از برخورد مامور گمرک خشمگین می شود و فحاشی می کند. این رفتار نماینده سراوان با واکنش یکی از مراجعه کنندگان مردمی مواجه می شود و در نهایت این شهروند درازهی را به بیرون از اداره می اندازد. 

محمد باسط درازهی نماینده سراوان در واکنش به انتشار این مطلب در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: با رییس گمرک ایران در اداره گمرک مرکزی وقت ملاقات داشتم و قرار بود تا درباره مسائل گمرکی حوزه انتخابیه خود با وی بحث و گفتگویی داشته باشم. رییس گمرک به دلیل نبود وقت قرار ملاقات را به امروز موکول کرد و بنده حدود 40 الی 45 دقیقه جلوی در معطل بودم. دو کارمندی که در آنجا حضور داشتند در واکنش به پیگیری بنده با رییس گمرک ضمن توهین، گفتند که هر چه می‌کشیم از دست امثال شماست! 
وی ادامه داد: بحث و چالش حدود سه دقیقه به طول انجامید و افرادی که مبادرت به فیلم‌برداری کرده بودند با تدوین فیلم قسمت‌هایی که بنده را مورد توهین قرار داده بودند را حذف کرده‌اند. 
نماینده مردم سراوان همچنین گفت: کارمندی که تصویرش در فیلم مشخص است با ادبیات بسیار سخیف، بیان دشنام، از ملاقات بنده با رییس گمرک ممانعت کرد که در نهایت درگیری پیش آمد و بنده را با بی‌احترامی از اداره بیرون انداختند. 
درازهی تصریح کرد: بنده با وزارت اقتصاد تماس گرفتم تا هماهنگی‌های لازم را انجام دهد و نهایتا پس از دو الی سه ساعت معطلی موفق به انجام ملاقات نشدم. 
نماینده مردم سراوان در مجلس یادآور شد: من روز سه شنبه 27 آذر حتما این مسأله را در صحن علنی مجلس بیان و استیضاح وزیر اقتصاد را مطرح خواهم کرد. 

**اعتراض شدید کاربران فضای اجتماعی به رفتار نماینده سراوان 
این پاسخ درازهی با واکنش شدید کاربران فضای مجازی مواجه شد. بسیاری از کاربران ضمن نادرست خواندن عمل این نماینده مجلس، خواهان رسیدگی به آن شدند.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: رسیدگی به تخلفات نمایندگان در دوره نمایندگی بر عهده هیات نظارت مجلس است. چنانچه گزارشی از این تخلفات وجود دارد باید به این هیات اعلام شود. شورای نگهبان معمولا بعد از تصویب اعتبار نامه ها ورود نمی کند و پس از آن تا دور بعد ورودی نخواهد داشت. 
پس از این موضوع، مجلس شورای اسلامی صبح سه شنبه جلسه غیرعلنی تشکیل داد، جلسه ای که در آن وزیر اقتصاد نیز حضور داشت و موضوع نماینده سراوان مورد بررسی قرار گرفت و اعلام شد که مسعود پزشکیان رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس و فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در این باره جلسه ای تشکیل می دهند. 

**ورود هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به موضوع توهین نماینده سراوان 
محمد جواد جمالی سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در این باره گفت: نماینده سراوان مدعی است که فیلم منتشر شده در فضای مجازی تنها مربوط به 30 ثانیه از آن اتفاقات است و همه موضوع را شامل نمی‌شود. 
سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: ما هم الفاظ به کار برده شده را تایید نمی‌کنیم ولی قبول کنید که نمایندگان با فشارها و درخواست‌های زیادی مواجه هستند، بخصوص در روزهای دوشنبه‌ای که جلسات علنی برگزار می‌شود آنها به ادارات کل و وزارت‌خانه ها و سازمان‌ها و موسسه‌ها مراجعه می‌کنند و فشار روی آنها زیاد است. 
جمالی گفت: رفتار این نماینده را تایید نمی‌کنم حتی اگر خود نماینده سراوان هم به شرایط قبل برگردد رفتارش را قبول نمی‌کند . به هر حال عواملی باعث بروز این رفتارها شده است کما این که توقع مردم داشتن سعه صدر و تحمل بالاتر است. 
وی افزود: نمایندگان باید صبر بیشتری داشته باشند، فشارهای زیادی به نمایندگان از ناحیه مردم برای رفع مشکلاتشان وارد می‌شود بهتر است آنها توقعاتشان را کمتر کنند و یا طوری تنظیم نمایند که این همه فشار به نمایندگان وارد نشود تا شاهد چنین واکنش‌هایی که مورد تایید ما هم نیست ، نباشیم. 

**استیضاح وزیر اقتصاد 
علی کرد نماینده خاش در مجلس نیز درحمایت از هم استانی خود طرح استیضاح وزیراقتصاد را ارائه کرد که گفته شد 40 امضا جمع کرده است.
این اقدام نیز به نوبه خود ، شمار زیادی از فعالان رسانه ای و مجازی را به واکنش واداشت که چرا به جای برخورد با نماینده، وزیری استیضاح می شود که هیچ دخلی به ماجرا نداشته است. 
اکنون محمد جواد جمالی سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان می گوید: پرونده نماینده سراوان در هیات نظارت باز است و به زودی این هیات بعد از برگزاری جلسه نتیجه را اعلام می‌کند.
جمالی در واکنش به خبر برخی رسانه ها به نقل از وی مبنی بر بسته شدن پرونده نماینده سراوان در این هیات اشاره کرد و گفت: من هیچ‌گاه نگفتم که موضوع پرونده نماینده سراوان در هیات نمایندگان تمام شده است.
وی گفت: اصلا هیات نظارت جلسه‌ای با حضور اعضاء برگزار نکرده است که بخواهد نتیجه را اعلام کند.

 

همچنین حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس ، از شکایت چند تن از نمایندگان از "محمد‌باسط دُرازهی" نماینده سراوان در مجلس به هیئت نظارت خبر داده و گفت: این موضوع در جلسه روز‌ (سه‌شنبه، 4 دی) این هیئت بررسی می‌شود.

وی افزود: نمایندگان شاکی معتقدند ادبیات استفاده شده درست نبوده و این رفتار باعث رنجش مردم شده است.

عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، تصریح کرد: در جلسه بعدی هیئت، موضوع این شکایت با حضور نماینده سراوان و نمایندگان شاکی بررسی و نتیجه آن اعلام می‌شود.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر