کد خبر: 56506
A

پایان ماجرای سلطان قیر

اجرای حکم اعدام 'حمیدرضا باقری درمنی' که در یک دهه گذشته با عناوینی نظیر 'بزرگترین قاچاقچی کشور'، 'ابربدهکار بانکی' و 'سلطان قیر' نامیده شده بود، مورد توجه و بررسی رسانه های داخلی قرارگرفته است.

پایان ماجرای سلطان قیر

به گزارش دیده بان ایران؛ بررسی امروز یکشنبه 2 دی ماه، نشان می دهد که بامداد روز گذشته حکم باقری درمنی به جرم فساد فی الارض اجرا شد. شاکیان درمنی در پرونده‌ای که منجر به اعدام او شد بانک ملی، بانک گردشگری، شرکت پالایش نفت جی، سپهر صادرات، صرافی اقتصاد نوین و سامان مجد بودند. 
به گزارش رسانه های داخلی، درمنی که دومین اعدامی مشهور یک ماه اخیر با جرائم اقتصادی است، پیش از اعدام با انتشار نامه‌ای سرگشاده خود را قربانی درگیری‌های سیاسی خوانده بود اما پرونده 156جلدی با چندین شاکی ریز و درشت، سرانجام او را به طناب دار رساند. جایی که وحید مظلومین، ملقب به سلطان سکه، چندی قبل به آن رسیده بود.
رسانه های اصلاح طلب در ارتباط با این حکم به موضوع هایی همچون توضیحات وکیل هنگامه شهیدی در ارتباط با باقری درمنی؛ روایت ساعات پایانی درمنی از زبان تنها خبرگزاری های مجاز؛ همدستان باقری درمنی؛ چگونگی محرز شدن جرم فساد فی الارض برای باقری درمنی؛ واکنش ها به این اعدام در فضای مجازی و عملیات ناموفق فرار باقری درمنی؛ پرداخته اند. 
رسانه های اصولگرا نیز با اشاره به اعدام باقری مدعی دفاع از مفسدین اقتصادی به عنوان یکی از کارویژه‌های مدعیان اصلاحات شده و از این حکم به عنوان سوژه ای جهت انتقاد به دولت، استفاده کرده اند.
رسانه های اصلاح طلب
...............................
**توضیحات وکیل هنگامه شهیدی در ارتباط با باقری درمنی
به گزارش انصاف نیوز، مصطفی ترک همدانی، وکیل هنگامه شهیدی، در واکنش به ادعای سایت اصول گرای مشرق مبنی بر احتمال وجود ارتباطی بین او و حمید باقری درمنی که در آن ادعا شده بود موکلش برای آزادی درمنی وثیقه‌ی 500 هزار متری گذاشته است، ضمن انتقاد از گزارش مشرق که همزمان با بازداشت موقت و انفرادی هنگامه شهیدی است، گفت «این پرونده‌های امنیتی را در حالی که ما وکلا حتی نمی‌توانیم کپی بگیریم، رسانه‌ای پیدا می‌شود که آن را دریافت می‌کند و علیه آن کسی که در زندان است استفاده می‌کند.»
وکیل هنگامه شهیدی در مورد ماجرای وثیقه گفت: حالا فرض کنیم خانم شهیدی چنین کاری هم کرده باشد برای رهایی یک متهم الزاما به این معنی نیست که نسبتی با آن فرد داشته باشد، شاید کسی به او توصیه کرده باشد که فلانی از دوستان من است و اگر کسی کمکی از دستش برمی‌آید انجام دهد و به اعتبار سفارش دیگری این کار را کرده باشد، حتی قانون آیین دادرسی این را اجازه داده است، این کارهم قانونی و هم اخلاقی است، بنابراین در برابر این عمل اخلاقی آنچه که زشت و ناپسند جلوه می‌کند این است که این پرونده‌های امنیتی را در حالی که ما وکلا حتی نمی‌توانیم کپی بگیریم، رسانه‌ای پیدا می‌شود که آن را دریافت می‌کند و علیه آن کسی که در زندان است استفاده می‌کند.

**روایتی از ساعات پایانی درمنی توسط تنها خبرگزاری های مجاز
به گزارش روزنامه شرق، درمنی نیز مانند مظلومین، دیگر اعدامی ماه اخیر به جرم فساد اقتصادی، پیش از اعدام سوژه خبرنگار خبرگزاری میزان و صداوسیما شد. درحالی‌که خبرنگاران رسانه‌های دیگر امکان گفت‌وگو با درمنی را پیدا نکردند، میزان گزارشی از گفت‌وگو با درمنی، ساعاتی قبل از اعدام منتشر کرد. به روایت خبرنگار میزان، درمنی در ابتدا از گفت‌وگو با خبرنگاران صداوسیما و میزان امتناع ورزیده و به یوسف سلامی، خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفته است: «من از شما می‌ترسم، با من چه کار دارید». خبرنگار صداوسیما نیز در پاسخ گفته است: «کاش از خدا می‌ترسیدی». در ادامه این گزارش نیز درگیری لفظی میان خبرنگاران صداوسیما و میزان با درمنی ادامه داشته و در اغلب موارد به بن‌بست رسیده است. درمنی در این گفت‌وگو محمود جزایری، همدست خود در این پرونده، را شارلاتانی لقب داده که هم‌اکنون از کشور خارج شده و ساکن ترکیه است. 

روزنامه اعتماد نیز زیر عنوان 'سلطان قیر اعدام شد' نوشت: خبرنگار صدا و سیما که برای گرفتن گزارش از آخرین لحظات اعزام شده بود، در خودرو را به روی او بست و گفت: «در نخستین روز نخستین ماه زمستان دل مردم با این اعدام گرم شد!» حرفی که واکنش‌های زیادی از طرف مردم و در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت.

** بازتاب خبری این اعدام
موضوع اجرای حکم اعدام حمید باقری درمنی و سخنان 'قاضی عباسی' بازپرس پرنده وی، در رسانه های اصلاح طلب به صورت گسترده پوشش داده شده است که در زیر به چند نمونه از آن اشاره می شود.
'سرنوشت سیاه سلطان قیر' عنوانی است که روزنامه شرق برای این موضوع به کار برد و نوشت: حمید باقری‌درمنی روز گذشته به جرم افساد فی‌الارض اعدام شد.
روزنامه آرمان نیز از اجرای این حکم به عنوان 'پیوستن سلطان قیر به سلطان سکه!' یاد کرده است. 
روزنامه مردم سالاری زیر عنوان 'حمید باقری درمنی اعدام شد' آورده است: بامداد نخستین روز زمستان سال 1397 حمید باقری درمنی اعدام شد و پرونده شش ساله جرایم وی بدین ترتیب مختومه شد. حمید باقری درمنی که در یک دهه گذشته با عناوینی نظیر «بزرگترین قاچاقچی کشور»، «ابربدهکار بانکی» و «سلطان قیر» نامیده شده بود. وی با هدایت یک باند سازمان‌یافته از بانک ملی، بانک گردشگری، شرکت نفت جی، بیمه ایران، صرافی اقتصاد نوین و شرکت واسپاری سپهر صادرات (وابسته به بانک صادرات) کلاهبرداری کرده بود. او با همکاری محمودرضا خاوری، مدیرعامل وقت بانک ملی، یک شعبه این بانک را به معنای واقعی کلمه به تصرف خود درآورده بود.
همچنین روزنامه قانون از این اعدام به عنوان 'سومین اعدام بزرگ' نام برد و نوشت: در پرونده فساد اقتصادی کلان درمنی عناوین مجرمانه متعددی قید شده بود؛ ....درمنی در هدایت شبکه فساد اقتصادی خود و برای پیشبرد اعمال غیرقانونی و کلاهبرداری‌هایش از حربه‌ها و شگرد‌های خاصی استفاده می‌کرد.

**همدستان باقری درمنی 
'زوایای پنهان پرونده سلطانی که از قیر، طلا می‌ساخت!' عنوان گزارشی است که تارنمای خبر آن لاین منتشر کرده است. به گزارش این رسانه، در واقع باقری درمنی سرکرده‌ی یک باند بود که شرکت‌های شش‌گانه را مدیریت می‌کرد. او اما برای این کارها نیاز به تاییده‌ها و ضمانت‌نامه‌های بانکی داشت. بر همین اساس از این جای پرونده نام 2 متهم بزرگ بانکی در بانک ملی ایران به میان می‌آید. نخست جوانمیر محمدی، رئیس سابق شعبه بهار بانک ملی و دوم خاوری رییس سابق بانک ملی ایران که ارتباطی حمایتی از او داشت.

**چگونگی محرز شدن جرم فساد فی الارض برای باقری درمنی 
در گزارشی با عنوان 'اعدام دومین سلطان مجرم' در روزنامه ایران آمده است: بازپرس پرونده باقری درمنی در مصاحبه‌ای با مرکز رسانه قوه قضائیه توضیح داد که چگونه جرم فساد فی الارض برای باقری درمنی محرز شده است. قاضی عباسی گفت: مهم‌ترین و اصلی‌ترین مستند قانونی افساد فی الارض در این باره قسمت اخیر ماده 4 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری مصوب 1367 است. در این ماده قانونی اشاره شده است: «ماده 4- کسانی که با تشکیل یا رهبری شبکه چند نفری به امر ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری مبادرت ورزند، علاوه بر ضبط کلیه اموال منقول و غیرمنقولی که از طریق رشوه کسب کرده‌اند، به نفع دولت و استرداد اموال مذکور در مورد اختلاس و کلاهبرداری و رد آن حسب مورد به دولت یا افراد، به جزای نقدی معادل مجموع آن اموال و انفصال دائم از خدمات دولتی و حبس از 15 سال تا ابد محکوم می‌شوند و در صورتی که مصداق مفسد فی‌الارض باشند مجازات آنها، مجازات مفسد فی‌الارض خواهد بود.» البته برای تعیین مصداق و ملاک در این باره به ماده 286 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 توجه شده است.

** واکنش ها به این اعدام در فضای مجازی 
در ستون 'واکنش روز' روزنامه ایران، زیر عنوان 'سلطان بعدی کیست؟' آمده است: اعدام حمیدرضا باقری درمنی معروف به سلطان قیر در اولین روز زمستان باعث شد در فضای مجازی بسیاری از ایرانی‌ها درباره‌اش حرف بزنند. اینکه در اولین روز فصل جدید این اتفاق افتاده، اعدام یکی دیگر از سلطان‌های اقتصادی و دلیل و تأثیر اعدام او مسائلی است که آنها در نوشته‌هایشان به آن اشاره کردند. با توجه به لقب او یعنی سلطان قیر کاربران زیادی با دیده طنز به این خبر نگاه کردند و درباره‌اش نوشتند. عکس و فیلم او لحظاتی قبل از اعدام هم مورد توجه قرار گرفت: «به‌دنبال اعدام سلطان سکه و سلطان قیر، مهدی هاشمی بازیگر سریال سلطان شبان از کشور گریخت.»، «سلطان سکه رو اعدام کردین سلطان قیر رو هم اعدام کردین توروخدا کاری به سلطان علی پروین نداشته باشین»، «ازقوه قضائیه، بابت اعدام مفسد اقتصادی، باقری‌ درمنی قدردانی کرده وممنونیم که تحت تأثیر توصیه‌های به ناحق افراد خائن بانفوذ قرارنگرفتند.»، «خبرنگار از اعدام باقری درمنی گزارش تهیه کرد، اون لحظه آخر که سوار ماشینش کردن و چراغ خاموش رفتن سمت تاریکی خیلی خوف بود لامصب»، «تا جایی که ما خبر داریم باقری‌ درمنی، سلطان قیر نبود. طفلی بود میان بزرگان تجارت قیر. سلاطین قیر الان در آرامش و امنیت دارن کارشون رو می‌کنن.».

** عملیات ناموفق فرار باقری درمنی 
'درمنی بر دار' عنوان مطلبی است که در ایران عصر منتشر شده است. در بخشی از این گزارش به اقدام گروهی برای فراری دادن باقری درمنی، اشاره شده و می خوانیم: در زمان محاکمه حمید باقری درمنی در دادگاه و بررسی ابعاد مختلف آن، به‌نام و عنوان یکی از نهادها تماسی جعلی و مشکوک مبنی بر احضار باقری درمنی برقرار می‌شود، مأموران زندان، فوراً قاضی و دادستان تهران را در جریان قرار داده و مقام‌های قضایی از اعزام وی جلوگیری می‌کند.

رسانه های اصولگرا 
..........................
**دفاع از مفسدین اقتصادی یکی از کارویژه‌های مدعیان اصلاحات
مشرق نیوز با طرح سوالی مبنی بر 'چتر کدام جریان سیاسی بر روی سر مفسدان اقتصادی است؟' نوشت: دفاع از کلان مفسدین اقتصادی یکی از کارویژه‌های مدعیان اصلاحات و روزنامه‌های زنجیره‌ای است، نگاهی به یادداشت‌ها و گزارشات این روزنامه‌ها در چند سال گذشته نشان‌دهنده این واقعیت است. .....بی شک درباره پرونده باقری درمنی بسیار می‌توان نوشت پرونده‌ای که شرح جزئیات آن مثنوی هفتاد من کاغذ می‌طلبد ولی بایستی دید که این مفسد اقتصادی زیر چتر سیاسی کدام جریان دست به چنین فعالیت‌هایی می‌زده است؟!
این تارنمای اصولگرا در بخش دیگری از گزارش خود به وثیقه 'هنگامه شهیدی' برای باقری پرداخت و با استفاده از میان تیتر 'وثیقه سنگین یک اصلاح‌طلب برای درمنی' نوشت: باقری درمنی در جریان رسیدگی به پرونده خود از هیچ تلاشی برای انحراف در مسیر رسیدگی، تطمیع و حتی فرار از کشور دریغ نکرده بود و یک‌بار پیش از خروج از کشور و بار دیگر نیز پیش از اجرای نقشه فرار، به دام افتاد و در نهایت اعدام شد. اما یکی از نکات جالب این پرونده، اقدام دو محکوم امنیتی تابلودار برای آزادی باقری‌درمنی بوده است؛ در این ماجرا نام «هدایت‌الله آقایی» و «هنگامه شهیدی» که هر دو از محکومان امنیتی هستند به چشم می‌خورد. تارنمای جها نیوز نیز گزارش فوق را بازنشر داده است.

** اعدام باقری درمنی، سوژه ای جهت انتقاد به دولت
جهان نیوز در مطلبی با طرح سوالی مبنی بر 'دولت در مبارزه با فساد همراه دستگاه قضایی است؟' نوشت: کار قوه قضائیه در زدودن مخلان اقتصادی کشور موضوع مهمی است اما در ابتدا باید کاری کرد که زمینه و بستر فساد در اقتصاد کشور از بین برود. در این گزاش با اشاره به اعدام اخیر آمده است: پیشتر نیز قوه قضائیه در اقدامی قاطعانه «وحید مظلومین» سلطان سکه و همدستش را مجازات کرد. قوه قضائیه در این روند نشان داده که برای رساندن آرامش به بازار با کمک دستگاه‎های مربوطه و به طور هماهنگی در حال پاکسازی اقتصاد ایران از فسادهای نجومی است....در این روند قوه قضائیه با مخلان اصلی در انتهای کار برخورد می کند اما در حوزه اجرایی که یک روند ساری و جاری است باید به طور هماهنگ با قوه قضائیه نظارت کافی به طور مداوم و پیگیرانه انجام شود تا شاهد نتایج مثبت آن در ابعاد مختلف باشیم. 
در بخش دیگری از این مطلب می خوانیم: در حوزه گرانی‌ها اقداماتی که تا به امروز در دولت انجام شده یکی به نعل و یکی به میخ زدن بوده است. ...قطعا یک دست صدا ندارد و تنها نمی توان به اقدامات قاطعانه قوه قضائیه دل خوش بود و باید در عرصه های دیگر از جمله نظارت مجلس بر دولت و نظارت دولت بر بازار و اقتصاد کشور و سپس در مرحله نهایی برخود با مخلان اقتصادی شاهد بخورد قوه قضائیه باشیم.

** چرا باقری درمنی مفسد فی الارض شناخته شد؟
رجا نیوز در مطلبی به توضیح چگونگی مفسد فی الارض شناخته شدن باقری درمنی، پرداخت و نوشت: با وجود اظهارات وکلا و اسناد موجود در پرونده، حالا از جمله ادعا‌های مطرح شده در مورد این مفسد اقتصادی این است که چون باقری درمنی شاکی خصوصی دارد در صورت رضایت شاکی از حکم اعدام رهایی پیدا می‌کند و نسبت به اتهام افساد فی الارض ایراداتی را مطرح کرده بودند تا راهی که باقری درمنی در دادگاه و برای فرار از پاسخگویی می‌رفت، دنبال کنند.
همانگونه که نماینده دادستان در جلسات دادگاه نیز بارها مطرح کرد استناد قانونی در مورد افساد فی‌الارض ماده 4 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، کلاهبرداری مصوب 1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و اقدامات باقری درمنی ناظر به تشکیل و رهبری شبکه چند نفره در امر کلاهبرداری مصداق بارز افساد فی الارض به شمار رفته و مطابق این ماده قانونی حکم اعدام برای وی صادر شده است.
روزنامه جوان نیز به این موضوع اشاره کرده است.

** بازتاب خبری این اعدام 
همچنین اجرای این حکم در رسانه های اصولگرا بازتاب داشته است. روزنامه وطن امروز زیر عنوان 'پوست‌کلفت اعدام شد' نوشت: حمیدرضا‌ باقری‌درمنی ابرکلاهبردار اقتصادی هم سحرگاه دیروز به آخر خط رسید.
'سلطان قیر اعدام شد' عنوانی است که در روزنامه صبح نو منتشر شده و با اشاره به 'ماجرای جعل سند 22واحد یک برج در ولنجک توسط گروه کلاهبرداری درمنی' آمده است: یکی از اقدامات این فرد که در پیشبرد اهداف مجرمانه او بسیار مؤثر بوده، ایجاد یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های جعل سند و ضمانت‌نامه است که با به‌کارگیری جاعلان حرفه‌ای نسبت به آن اقدام می‌کرده است؛ به‌طوری که در رسیدگی به پرونده این فرد مشخص شد وی به‌صورت نمونه در یک اقدام از 47‌سند جعلی برای اخذ ضمانت‌نامه بانکی یا ترهین معامله و 36‌فقره ضمانت‌نامه جعلی و 102‌فقره ضمانت‌نامه بدون پشتوانه، 33فقره چک‌های مخدوش با مبالغ سنگین و جعل در اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد کشور استفاده کرده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر