کد خبر: 56711
A

تاجرنیا: در مجلس ششم، ما حتی هدیه گرفتن یک تلفن همراه توسط نماینده را رسانه‌ای کردیم

یک نماینده مجلس ششم گفت:‌ در آن مجلس سعی می‌شد اگر رفتارهای خارج از عرف و قانون صورت می‌گرفت نمایندگان با آن همراهی نکنند.

تاجرنیا: در مجلس ششم، ما حتی هدیه گرفتن یک تلفن همراه توسط نماینده را رسانه‌ای کردیم

به گزارش دیده بان ایران؛ علی تاجرنیا درباره رفتار و عملکرد نمایندگان مجلس و بعد نظارتی بر آن گفت: مسائلی که اعتماد جامعه را به شدت مخدوش می‌کند، در واقع رفتارهایی غیرمنصفانه، ناعادلانه و برخوردهای دوگانه با یک موضوع و مسئله خاص است.

وی ادامه داد: انحراف در این موضوع زمانی آغاز شد که ما گمان کردیم بایستی برای یک سری از افراد برخوردهای ویژه و جداگانه‌ای در نظر بگیریم که  همین این ویژه گزینی‌ها باعث به وجود آمدن بی‌اعتمادی‌هایی که امروز در جامعه مشاهده می‌کنیم، شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به این‌که در بسیاری از موارد برخوردها به مسائل سیاسی و جناحی بازمی‌گردد، اظهار داشت:‌ عمدتا در این ماجراها یک جناح سیاسی مورد بی‌مهری قوه قضائیه است و جریان دیگر به نوعی از برخوردها مبرا می‌شود، در بحث‌های داخل مجلس هم همین‌گونه رفتارها را شاهد هستیم یعنی با نمایندگان یک جناح برخورد صورت می‌گیرد و برای نمایندگان جناح مقابل اتفاق خاصی نمی‌افتد.

تاجرنیا خاطرنشان کرد: مسئولان فکر می‌کنند با پاک کردن صورت مسائل و رها کردن آن، این مسائل از ذهن جامعه هم  پاک‌ می‌شود درحالی که چنین نیست؛ این مسائل نه تنها از ذهن جامعه پاک نمی‌شود بلکه سوالی در ذهن آنان به وجود می‌آورد، مبنی بر اینکه چرا رفتارهایی که با شهروندان معمولی می‌شود با صاحبان پست و مقام صورت نمی‌گیرد؟

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با یادآوری این مطلب که متاسفانه در مجلس شاهد برخورد با مسائلی هستیم که یا شخصی است و یا نمایندگان بر اساس وظیفه‌ای که داشته‌اند آن را انجام داده‌اند؛ مانند اتفاقی که برای آقای لقمانیان در مجلس ششم رخ داد، گفت: در مجلس ششم پرونده‌هایی علیه بسیاری از نمایندگان مجلس ششم تشکیل شد که بعضا به خاطر مسائل کوچک بود و یا در بحث رد صلاحیت‌ها باید گفت فقط به خاطر یک نامه صورت گرفت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه برخی از افراد با رفتار‌هایشان به جامعه خدشه وارد می‌کنند و جامعه هم نسبت به آنان واکنش نشان می‌دهد اما جناح مقابل سکوت می‌کند، گفت: به طور مثال در گذشته مشاهده کردیم که یک مسئله بسیار کوچک مالی بزرگ شد و در صدا وسیما به آن پرداخته شد زیرا در آن زمان تضعیف یک جریان سیاسی خاص مدنظر بود اما از سوی دیگر هنگامی که شاهد دزدی‌های کلان شدیم گفتند که مسئله ادامه پیدا نکند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این رفتارها نهادینه شده است و یک فکر جدی هم نسبت به آن نمی‌شود، اگر می‌بینیم امروز مردم نسبت به مسئولان بی‌اعتماد شده‌اند، بخش عمده آن را باید در این نوع رفتارهای ویژه و دوگانه دید.

تاجرنیا در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که باید برای سامان دادن به این‌گونه رفتارها چه اقدامی کرد، حتی رئیس دفتر رئیس‌جمهور پیشنهاد تشکیل یک کمیته مشترک را داد، آیا این کار می‌تواند کمک کند یا خیر بیان کرد: به نظر من مشکل در ایجاد کمیته و ساز و کار نیست؛ قانون برای برخورد با رفتارهای دون شأن مسئولان نظام و مجلس کم نداریم،‌ مشکل ما این است که این قوانین به درستی اجرا نمی‌شود زیرا نگاه به آن‌ها جناحی است.

وی ادامه داد:‌ مگر در دولت‌های نهم و دهم کمیته‌های ضدفساد تشکیل نشد؟ پس چرا این همه فساد قبل و بعد آن بهوجود آمد؟ مشکل امروز عدم اهتمام برای برخوردکردن با اینگونه مسائل است، شکاف بین مردم و مسئولان زیاد شده است،‌ وجود یک سیستم نظارتی مستقل که فارغ از جریان‌های جناحی و خطی باشد، می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تشکیل کمیته و اینگونه مسائل فقط سرگرم کردن مردم است باید ریشه‌ای به این مساله رسیدگی شود.

تاجرنیا در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که اگر اتفاقی مانند نماینده سراوان در مجلس ششم رخ می‌داد،‌ واکنش نمایندگان چه بود،‌ گفت: در آن مجلس سعی می‌شد اگر رفتارهای خارج از عرف و قانون صورت می‌گرفت نمایندگان با آن همراهی نکنند. مهم‌ترین کار ما در مجلس ششم بعد نظارتی بود،‌ به هیچ وجه رفتارهای این چنینی نداشتیم حتی در بعد رفتارهای مالی و فساد مجلس ششم به خوبی زیست کرد.

وی با اشاره به قضیه شهرام جزایری گفت: در جریان جزایری شما نگاه کنید که مجلس چگونه رفتار کرد؟ حتی مسائل خیلی پیش پا افتاده مانند هدیه گرفتن یک تلفن همراه را هم ما رسانه‌ای کردیم .

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطر‌نشان کرد: در جریان مجلس ششم سعی برخی افراد در رسانه‌ای که جایگاه خودشان را از ملی به جناحی تنزل داده بود بر این بود که بزرگ‌نمایی کنند و این مسئله را عنوان نقطه ضعف ما مطرح کنند اما امروز مسائل بزرگتر را لاپوشانی می‌کنند.

وی تاکید کرد: مجلس ششم و نمایندگانش باتوجه به حریت و آزادگی که داشتند، از رفتارهای نامناسب با مردم نه تنها حمایت نمی‌کردند بلکه برخورد هم می‌کردند./ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر