کد خبر: 56728
A

نماینده مجلس تهران: سعی داشتیم سن ازدواج را بالای 16 سال بیاوریم/ استان زنجان رتبه اول در کودک همسری دارد

نماینده تهران می گوید: اکثر دخترانی که زیر 13 سال ازدواج می کنند، رابطه قلبی و عاطفی با همسرشان ندارند، اغلب از طبقه فقیر هستتند و به خاطر بدهی خانواده مجبور به ازدواج می شوند و میزان طلاق و آسیب های اجتماعی در بین این دختران بالاست.

نماینده مجلس تهران: سعی داشتیم سن ازدواج را بالای 16 سال بیاوریم/ استان زنجان رتبه اول در کودک همسری دارد

به گزارش دیده بان ایران، طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران دغدغه های زیادی دارد؛ او از تلاش نمایندگان مجلس برای تصویب قوانینی سخن می گوید که از امنیت و سلامت زنان، کودکان و نوجوانان بیشتر در جامعه حمایت شود، لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، لایحه تامین امنیت زنان و طرح کودک همسری که سن ازدواج دختران را حداقل به 13 سال می رساند از جمله این تلاش هاست.


مشروح این گفت و گو درباره آخرین وضعیت دو لایحه و یک طرح مرتبط با زندگی زنان و کودکان در زیر آمده است:


آخرین وضعیت لایحه حمایت از کودک و نوجوان به کجا رسید؟


این لایحه حدود 3 ماهی است که به تصویب مجلس رسیده اما مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفته است. در این لایحه در 9 ماده ایراد گرفته شد که اشکالات آن رفع شد و یک مورد در خصوص خشونت عاطفی و آزار عاطفی باقیمانده که مباحث کارشناسی روی آن در حال انجام است و امیدواریم هرچه زودتر به تایید شورای نگهبان برسد.

درباره لایحه منع خشونت علیه زنان چه قدم هایی برداشته شده است؟


درباره وضعیت لایحه منع خشونت علیه زنان یا تامین امنیت زنان باید بگویم از زمانی که من وارد مجلس شده ام، می گفتند این لایحه از معاونت زنان قبلی به زودی به دست مجلس خواهد رسید اما حدود دو سال و نیم از این جریان می گذرد و متاسفانه هنوز لایحه به مجلس نرسیده است.

چه کارهایی در این خصوص انجام شده؟


با تعامل معاونت زنان ریاست جمهوری و دستگاه های دیگر از جمله قوه قضاییه، یکسری تغییرات روی آن انجام و البته بیش از 40 ماده از این لایحه حذف شد. چرا که اعلام کردند موارد لایحه با قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کشوری همپوشانی داشته است. به همین دلیل این مواد حذف شدند. حالا حدود 51 ماده باقیمانده اما همین هم هنوز به دست ما در مجلس نرسیده و آخرین باری که پیگیر این موضوع شدم به من اعلام شد که این لایحه دست آیت الله آملی لاریجانی و در دست بررسی است و به زودی به ما می رسد. اما بیش از یک ماه گذشته و هنوز به دست ما نرسیده است. با این حال امیدواریم این لایحه را نیز در مجلس به تصویب برسانیم.

نظرتان درباره این لایحه و مخالفت هایی که در ظاهر با آن وجود دارد چیست؟


مواردی که حول این لایحه مطرح شد، اکثرا مواردی نبودند که منطبق بر واقعیت متن این لایحه باشند. در واقع این لایحه از سند پشتیبان فقهی و قانونی غنی برخوردار است و افرادی که این سند را نگارش کرده اند به خوبی هم به علم فقه و هم قانون آشنا بوده اند و به فرهنگ کشور نیز تسلط داشتند. مهمترین آن نیز بحث حفظ خانواده بوده است اما به اشتباه این موضوع با در اختیار قرار دادن حقوق بی جا به زنان اشتباه گرفته شد و این برداشت نادرست بود. با این حال من خودم بارها شنیدم کسانی که در راس نظام اند تاکید کرده اند که به جای پست مدیریتی برای خانم ها دنبال این باشیم که خانمی که تحصیلات دکترا دارد، شب ها در خانه اش کتک نخورد و این لایحه جدی گرفته شود.


طرح کودک همسری به کجا رسید؟


طرح اصلاح ماده 1041 قانون مدنی، طرحی است که بر اساس این اصلاحیه سن ازدواج زیر 13 سال ممنوع می شود مگر اینکه پدر (ولی قهری) یا دادگاه صالحه اجازه ازدواج بدهد. همه تلاش ما این بود که ازدواج دختران زیر سن 13 سال را ممنوع کنیم. قید یک فوریت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی این طرح به تصویب رسید و سپس برای بررسی های کارشناسی به کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی رفت اما این طرح رأی نیاورد.

مشکل چه بود؟


مسائلی در حوزه فقهی و شرعی وجود داشت. در همین راستا ما چند جلسه کارشناسی در کمیسیون حقوق قضایی داشتیم و در این خصوص بحث هایی انجام شد اما در جلسه سوم، کمیسیون حقوقی قضایی مجلس به طرح کودک همسری رأی نداد و این طرح رد شد. ما هم دغدغه مسائل فقهی و شرعی را داریم و هم دغدغه مسائل قانونی. بحثمان این است تبعات و مشکلات این قضیه را حل کنیم اما متاسفانه فعلا این طرح رأی نیاورد.

اصلاحیات انجام شده در این مصوبه چگونه بود؟


ما در ابتدا مصوبه را به این شکل اصلاح کرده بودیم که سن ازدواج زیر 13 سال ممنوع و بین 13 تا 16 سال نیز با اجازه ولی قهری و دادگاه صالحه انجام شود. در همین راستا سعی داشتیم در ابتدا سن ازدواج را بالای 16 سال بیاوریم اما طی جلساتی که داشتیم و صحبت هایی که شد تصمیم گرفتیم در قدم اول سن ازدواج زیر 13 سال را ممنوع کنیم که متاسفانه این طرح به نتیجه نرسید.

چه مخالفت هایی با این طرح شد؟


سیاوشی: مثلا در جلسات نخستی که با کارشناسان داشتیم یکی از مخالفت ها سر این بود که دختر 11 ساله ای که می خواهد ازدواج کند چه می شود؟ چرا که در بعضی از مناطق دختران در سن کم ازدواج می کنند. مثلا استان زنجان رتبه اول در کودک همسری دارد. همچنین استان های اصفهان و قزوین، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و حاشیه های شهر تهران و در میان مهاجران نیز آمارهایی در این خصوص وجود دارد. حالا این طرح رد شده و منتظریم گزارش عدم رأی به مجلس بیاید تا ببینیم چه کار باید بکنیم.

نظرتان درباره این ازدواج ها چیست؟


این ازدواج ها قلبی و با هدف تشکیل خانواده انجام نمی شود. بحث سر این است که در بسیاری از موارد پدر خانواده یا می خواهد از دست دختربچه خودش را رها کند، یا به جای بدهی اش او را به همسری مردی در می آورد یا در جریان تامین خرج اعتیادش دخترش را می فروشد. به همین دلیل اغلب در انجام این گونه ازدواج ها مسائل مالی مطرح می شود./ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر