کد خبر: 56757
A

بی نظمی ها اعتبار مجلس را زیر سوال می برد

برخی نمایندگان مجلس، حاشیه ها را دون شان جایگاه دستگاه قانونگذاری نظام دانستند و تاکید کردند که برای طرح مطالبات مردم، سازوکارها و راهکارهای قانونی و مدنی وجود دارد و بی نظمی ها، اعتبار مجلس و نظام را زیر سوال می برد.

بی نظمی ها اعتبار مجلس را زیر سوال می برد

به گزارش دیده بان ایران، دیروز سه شنبه- چهارم دی ماه- رییس جمهوری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت؛ دکتر روحانی ضمن تشریح بودجه به برخی مسائل ومشکلات کشور پرداخت و سپس لایحه بودجه 98 را به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.
جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی با حاشیه هایی همراه بود، برخی نمایندگان به نشانه اعتراض به حل مساله آب درخوزستان با تحصن در مقابل تریبون رییس جمهوری، نظم جلسه علنی مجلس و سخنرانی رییس جمهوری را مختل کردند؛ این حرکت اگر چه برای بیان مطالبه مردم و مشکلات این استان صورت گرفت، اما برخی نمایندگان، آن را در دون شان مجلس دانستند و بر این باورند که برای هر مطالبه ای، سازوکارهای قانونمند پیش بینی شده است؛ این مهم به ویژه از سوی نمایندگان مردم و همچنین با توجه به جایگاه خاص مجلس در نظام سیاسی، از حساسیت بیشتری برخوردار است و انتظار می رود که نمایندگان به عنوان قانونگذاران مردم، این موضوع را در نظر بگیرند.
مهدی شیخ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حاشیه های دیروز جلسه علنی مجلس نه در شان دستگاه قانونگذاری کشور و نه شایسته نظام است، به ایرنا گفت: هر زمانی که رییس جمهوری در مجلس حضور یافته اند، عده خاصی از نمایندگان با برخوردهای نامتعارف تلاش کرده اند که نظم جلسات را بر هم زنند، حرکت هایی که اعتبار مجلس و نظام جمهوری اسلامی را زیر سوال می برد.
این نماینده مجلس ادامه داد: این حرکت ها بسیار زشت و نامناسب بوده و به هیچ وجه توجیه پذیر نیست؛ برای طرح مطالبات مردم و نمایندگان هم راهکارهای قانونی و هم مدنی وجود دارد؛ نمایندگان با توجه به جایگاه نمایندگی از قوانین و آیین نامه ها اطلاع دارند و بر این اساس انتظار می رود که به آن ها عمل کنند.
شیخ افزود: رییس جمهوری در مجلس حضور یافته و مهمان مجلس بودند، اینکه ما از این فرصت استفاده و مطالبات خود را با بر هم زدن نظم مجلس مطرح کنیم، کار پسندیده ای نیست و به اعتبار مجلس و جایگاه نمایندگی ملت ضربه می زند؛ غالب نماینده ها از این برخوردهای نامتعارف راضی نیستند.
وی تصریح کرد: مجلس، خانه ملت و جایگاه قانونگذاری نظام است از این رو نماینده مجلس نباید به هر نحوی مطالبات خود را مطرح کنند، «به هر نحوی، قشنگ نیست» هر مطالبه ای سازوکار قانونی دارد و باید از این مسیر پیش رود.
**رفتار دیروز نمایندگان از بعد ملی توجیه پذیر نیست
بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی به ایرنا گفت: اینکه نمایندگان مجلس چگونه مطالبه خود را -به ویژه در رابطه با دولت- مطرح کنند، موضوعی است که باید با تامل خاصی بررسی شود؛ پیرو استعفایی که از سوی نمایندگان استان اصفهان برای مطالبه آب این استان انجام شد، حاشیه هایی به وجود آمد.
وی افزود: بحران آب در ایران، بحرانی ملی است و فقط به منطقه خاصی اختصاص ندارد- اگر چه هر نماینده ای با توجه به اینکه وکالت مطالبه گری از سوی مردم حوزه انتخابیه خود را دارد و باید مطالبات موکلان خود را مطرح و از آنها دفاع کند - اما نماینده نخست وکیل همه ملت مردم ایران هستند و باید مسائل به صورت کلان و ملی نگریسته شود.
عضو فراکسیون امید ادامه داد: وقتی استعفای برخی نمایندگان این امر را القای می کند که به این شیوه از دولت امتیاز بگیرند، بالتبع نمایندگان دیگر استان ها نیز با این ذهنیت که این روش ها، گره از مشکل آنها باز می کند؛ برای حل مسائل حوزه انتخابیه خود به رفتارها و برخودرهای نامتعارف مبادرت می کنند؛ اگر راهکاری برای حل مشکلات استان های مذکور مطرح و زمینه ای فراهم شود که مجمع نمایندگان با رییس جمهوری دیدار داشته باشند، یا اینکه کارگروه آب به صورت جدی تر به این مساله وارد شود، این تنش ها به وجود نخواهد آمد.
پارسایی تصریح کرد: دکتر روحانی به عنوان رییس جمهوری، مهمان مجلس بودند و شان ایشان و همچنین جایگاه مجلس و نمایندگی مردم، اقتضا می کرد که حرمت ایشان به نحو احسن حفظ شود؛ از طرفی با توجه به همزمانی این حاشیه ها با ارائه لایحه بودجه به مجلس و همچنی شرایط خاص ناشی از تحریم و فشار های خارجی، همدلی و همبستگی در داخل کشور و همچنین درون مجلس و با دولت بیش از پیش ضرورت دارد.
پارسایی با بیان اینکه نیاز است برای جلوگیری از تکرار این رفتارها، درون و بین قوای سه گانه، همدلی وانسجام برای حل مشکلات کشور ایجاد شود، افزود:اگر چه اختلاف سلیقه وجود دارد، اما در بحث مسائل و منافع کلان و ملی نمایندگان مجلس باید با دولت در راستای رفع این مشکلات، همدل باشند نه اینکه جزیره ای عمل کنند.
وی با تاکید بر اینکه مجلس و دولت باید در کنار هم باشند و با همدلی از این مشکلات عبور کنند، گفت: شکی نیست که نمایندگان، دیروز برای بیان مطالبات شهروندان استان خود دست به این تحصن شدند، اما تا زمانیکه سازوکار قانونی برای بیان و حل مشکلات وجود دارد، نباید به این شیوه ها عمل کنیم؛ روشی که شاید از منظر استانی، برای آن ها توجیه پذیر باشد، اما از بعد ملی توجیه پذیر نیست و در سطح کلان بازتاب های منفی هم به ویژه برای جایگاه مجلس به همراه دارد. 
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: روش های مناسب تر و قانونمندی برای بیان و طرح مطالبات وجود دارد؛ روش هایی که از مجرای آن ها هم منافع مردم تامین می شود و هم شان مجلس و جایگاه ریاست قوه مجریه و دولت را حفظ کند؛ مجلس باید برای حل مشکلات در کنار دولت باشد و انتظار می رود که دولت نیز برای حل مسائل موجود بر اساس اولویت بندی اهتمام خود را به کار گیرد./ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر