کد خبر: 56885
A
عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان:

قرار نیست اصولگرا شویم!

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: تنها جریان موثر و حاضر در میدان اصلاح‌طلبان هستند که یا باید متناسب با شرایط برنامه‌های جذاب و مطابق با مطالبات مردم ارایه کنند و یا آنکه باید جای خودشان را خالی کنند و افراد جدید با رویکرد اصلاحات و برنامه‌های جدید و تازه جذاب و متناسب با نیازهای مردم وارد میدان شوند.

قرار نیست اصولگرا شویم!

به گزارش دیده بان ایران؛ اعتماد آنلاین نوشت: طبق نظرسنجی، ۷۲ درصد از کاربران مجازی شرکت‌کننده، عملکرد دولت دوازدهم و حسن روحانی رییس‌جمهوری را ضعیف ارزیابی کردند؛ موضوعی که پیشتر نیز برخی از اصلاح‌طلبان نسبت به آن ابراز نگرانی کرده بودند و خواستار آن شدند که جریان اصلاحات رویکردی را برای جلوگیری از تشدید این موضوع به کار گیرد.  عمادالدین باقی یکی از کسانی بود که در روز دانشجو پیشنهاد کرد اصلاح‌طلبان، در مواضع خود موضوعات جدی‌تر چون اصلاح قانون اساسی را دنبال کنند و شعارهای مهم‌تری را اولویت خود قرار دهند. 

 

محمود میرلوحی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اما در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» معتقد است تنها جریان موثر و حاضر در میدان اصلاح طلبان هستند که یا باید متناسب با شرایط برنامه‌های جذاب و مطابق با مطالبات مردم ارایه کنند و یا آنکه باید جای خودشان را خالی کنند و افراد جدید با رویکرد اصلاحات و برنامه‌های جدید و تازه جذاب و متناسب با نیازهای مردم وارد میدان شوند وگرنه غیر از این راه دیگری وجود ندارد.

 

باید با شورای نگهبان، قوه قضاییه، صداوسیما و مجموعه سپاه گفت‌وگو کنیم

 

محمود میرلوحی درباره اصل و ماهیت ازخودگذشتگی و قربانی شدن اصلاح‌طلبان به جهت هموار شدن مسیر اصلاحات گفت: «قربانی شدن به معنای آن است که جریان اصلاح‌طلبی بتواند جایگاه خودش را بین حاکمیت و مردم حفظ کرده و نقش خودش را به درستی ایفا کند. وقتی که نتوانیم نقش خودمان را در قبال مردم انجام دهیم و با مردم با زبان مفاهمه و گفت‌وگو پیدا کند و یا این امکان را نداشته باشد که با حاکمیت گفت‌وگو و مذاکره داشته باشد و طرف مقابل را قانع کند که ما (اصلاح‌طلبان) قرار نیست که اصولگرا شویم، موفق نخواهیم بود. باید این پیام را اعلام کنیم که ما اصلاح‌طلب هستیم و با همین هویت باید با مردم گفت‌وگو کنیم و بتوانیم با مردم تعامل داشته باشیم تا در شرایط خاص کنونی نقش موثر خودمان را ایفا کنیم.» 

 

این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان افزود: منظور من از قربانی شدن این است که هر جناحی و هر شخص اصلاح‌طلبی باید به یک قدم به مردم نزدیک‌تر شود و سعی کند از طریق گفت‌وگو و مذاکره با حاکمیت، مطالبات مردم را مطرح کند و طرف مقابل خود را قانع کند. شورای نگهبان، قوه قضاییه، صداوسیما و مجموعه سپاه از جمله جریاناتی هستند که اصلاح‌طلبان باید با آنان دیالوگ و گفت‌وگو برقرار کنند تا بپذیرند که امروز بازهم جریان اصلاح‌طلبی راه حل مسایل کشور است وگرنه کشور با مشکلات جدی مواجه می‌شود. امروز براندازان و منافقین دوباره امیدوار شده و فکر می‌کنند از نارضایتی‌ها و مشکلات در کشور فرصت و ظرفیتی برای خودشان فراهم کنند. چرا بعد از سال‌ها که آنان تقریبا خاموش شده بودند، دوباره احساس طمع کرده و وسوسه شده‌اند؟ دلیلش این است که احساس می‌کنند در جامعه نارضایتی وجود دارد که دلیل آن هم حوزه‌های مختلفی را مشمول می‌شود.

 

فراموش نکنیم جریان اصلاحات در دولت احمدی‌نژاد چه غربتی داشت

 

این عضو دوره پنجم شورای شهر تهران با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید همه خودشان مخاطب پیام و اعتراضات دی‌ماه دانسته و کسی خودش را مستثنی نکند، گفت: همه بخش‌های نظام مخاطب انتقادات و اعتراضات هستند و همه اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب و قوای مختلف، رسانه ملی، شورای نگهبان و .... باید خودمان را مخاطب این اعتراضات بدانیم و فداکاری کنیم و در این میان نیز  ما به عنوان جریان اصلاح‌طلب باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

 

میرلوحی همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به کاهش پایگاه رای دولت دوازدهم و طرح برخی انتقادات نسبت به اصلاح‌طلبان، جریان اصلاحات چه رویکرد و راهکاری برای برون رفت از این مساله در آستانه انتخابات دارد، گفت: نباید فراموش کرد جریان اصلاحات در دولت احمدی‌نژاد چه غربتی و محدودیتی داشت. اصلاح‌طلبان حتی در عزا و عروسی بستگان تا برگزاری کنگره و مراسم‌ تشکیلات و جریانی محدود بودند. اما امروز با لطف خدا و مردم توانستیم در شورای شهرها و کلانشهرها اعتماد مردم را جلب کنیم و به ما اعتماد کردند و به آقای روحانی رای دادند.

 

 فسلفه وجودی اصلاحات این بود که نظام باید نوسازی بشود

 

او افزود: ما به صورت مداوم به آقای روحانی مطالبات مردم را مطرح می‌کنیم و یادآور آن هستیم که دولت باید ارتباط خودش را با مردم حفظ کند و در واقع پاسخگوی رای مردم باشند. البته امروز در وضعیتی هستیم که سه راه در پیش داریم . اولی آن است که منفعل باشیم و بگوییم همینی که هست باشد که چنین نظری مدبرانه و درست نیست. از طرف دیگر اگر بخواهیم از دولت و حتی کاستی‌های آن بدون دلیل دفاع کنیم، درست نیست و مردم شاهد هستند و انتظارات آنان پاسخ داده نشده است و در حوزه‌هایی مانند جوانان، زنان و اقوام نارضایتی‌ها به صورت مرتب اعلام می‌شود. بنابراین ما باید در شرایط کنونی و طبق فلسفه اصلاحات و برخلاف اصولگرایان به سمت حل مشکلات و مطالبات عمومی حرکت کنیم.

 

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: البته فلسفه اصلاحات همین است. زمانی که اصولگریان می‌گفتند هیچ مشکلی وجود ندارد، ما اصلاح‌ از درون نظام را مطرح کردیم و اصلاحات و فسلفه وجودی آن چنین بود که نظام باید نوسازی بشود و اشکالات آن در حوزه‌های مختلف متناسب با شرایط روز و مطالبات مردم حل شود و به همین خاطر نیز اصلاحات چه در ۷۶ و چه در ۹۴ و ۹۶ مورد اقبال مردم قرار گرفت و ما از حالا برای انتخابات ۹۸ می‌بایست با یک برنامه جدید وارد میدان شده و به نوعی سیاست‌های جریان اصلاحات را نوسازی کنیم وگرنه ما مانند اصولگرایان خواهیم شد که تغییر و اصلاح و تحول را نپذیرفتند و جایشان را به اصلاحات واگذار کردند. شاید اگر شرایط کشور متفاوت بود می‌گفتیم که باید نوع دیگری رفتار کنیم.

 

اصولگرایان و براندازان جاذبه‌ای برای مردم ندارند

 

میرلوحی گفت: امروز شاهد یک اتفاق ویژه هستیم ولی این اتفاق به آن معنا نیست که گروه و جریان خاصی وارد میدان شده‌اند. امروز همچنان مانند دوران قبل از ۹۶ سه جریان در میدان هستند که یکی از این جریانات اصولگرایان هستند و به نظر ما با شرایط کنونی خیلی فاصله گرفتند و شعارها و حرف‌هایشان از نظر ما جاذبه‌ای ندارد. جریان دیگر براندازان و منافقین هستند که البته منفور مردم بوده و نه رهبری و نه برنامه مشخصی دارند و در عین حال نیز کارنامه بد و زشتی از خودشان بر جای گذاشته‌اند و مردم هم گرایشی به آنان ندارند. حتی در اعتراضات دی ماه که براندازان فکر می‌کردند موقعیتی دارند در نهایت مشخص شد که چنین موضوعی صحت ندارد.

 

اصلاحات نیازمند نوسازی است

 

میرلوحی اظهار کرد: بنابراین در این میان تنها جریان موثر و حاضر در میدان اصلاح طلبان هستند که یا باید متناسب با شرایط برنامه‌های جذاب و مطابق با مطالبات مردم ارایه کند و یا آنکه باید جای خودش را خالی کند و افراد جدید با رویکرد اصلاحات و برنامه های جدید و تازه جذاب و متناسب با نیازهای مردم وارد میدان شوند وگرنه غیر از این راه دیگری وجود ندارد. پیشنهاد من این است که جریان اصلاحات بنشیند و تغییر و تحول را بپذیرد و برنامه‌هایش را اصلاح کند و یا آنکه اشخاص و افراد جدید را معرفی کند تا بتواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد.

 

این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به این پرسش که تغییرات مورد اشاره شده تا چه سطحی از جریان اطلاح‌طلبی را شامل شده و آیا این تغییرات یک سری تصمیمات کلی و جدی را در برمی‌گیرد، تصریح کرد: این تغییرات می‌تواند پیشنهاداتی تحت عنوان اقدامات جدی‌تر و اصلاحات مهمتر را شامل شود که به عنوان مثال می‌توان به پیشنهاد اصلاح قانون اساسی نیز اشاره کرد. البته هنوز بخش مهمی از قانون اساسی به ویژه در بخش حقوق خصوصی مردم جامه عملیاتی نشده است.

 

او افزود: ما سال‌هاست که به نظارت استصوابی و رفتار شورای نگهبان نقد داریم و شاید اگر این مساله برطرف شود و به سازوکارهای انتخاباتی سابق بازگردیم، ممکن است به بخشی از مطالبات پاسخ بدهیم. علاوه بر این فراموش نکنیم که ما در دهه اول انقلاب و در حیات امام(ره) قانون اساسی را اصلاح کردیم ولی بعد از گذشت ۳۰ سال دیگری اصلاحی در قانون اساسی انجام ندادیم و این در حالی است که دنیا تغییرات زیادی داشته است و بدیهی خواهد بود که نیازها و مطالبات مردم نیز تغییر کند. من علاوه بر اصلاح قانون اساسی بحث رفراندوم را به عنوان یکی دیگر از پیشنهادات می‌دانم که می‌تواند در برخی مسائل اختلافی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

میرلوحی در پایان تصریح کرد: علاوه بر اصلاح قانون اساسی و رفراندوم،  در بحث رسانه ملی نیز ما نیازمند یک تغییر و اصلاح جدی هستیم. تقریبا می توان گفت که ما در عصر جدید ارتباطات هنوز به شیوه‌ای عمل می‌کنیم که به جز کره شمالی کمتر کشوری را می‌توان مشابه با ما در این حوزه پیدا کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر