کد خبر: 56902
A

محسن صفایی فراهانی: دیگر نمی‌توانیم به مردم بگوییم بین بد و بدتر انتخاب کنید

نماینده مجلس ششم و از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نسبت به جایگاه اجتماعی و سیاسی احزاب در انتخابات پیش رو اخطار داد و گفت: متاسفانه در ایران تصور مى‌شود که تحزب نردبانی برای اعضاست در حالیکه در دنیا به گونه دیکری عمل می‌شود.

محسن صفایی فراهانی:  دیگر نمی‌توانیم به مردم بگوییم بین بد و بدتر انتخاب کنید

به گزارش دیده بان ایران؛ محسن صفایی فراهانی در نشست فصل پاییز منطقه تهران بزرگ حزب اتحاد ملت با قرائت یکى از سرمقاله هاى دکتر حسین فاطمی در روزنامه باختر امروز و نامه امیرکبیر به ناصرالدین شاه اظهار کرد: علت ماندرگاری امیرکبیر، مصد و فاطمی ها دانایی، داشتن اعتماد به نفس و ترجیح منافع ملی است.

 

وی با طرح این سوال اینکه اگر فعالیت حزبی مهم است بایستی ببینیم چرا مهم است و آیا حزب نردبان اعضای حزب است یا اعضا نردبان حزب هستند؟ گفت: متاسفانه از اشکالات تحزب در ایران این است که تصور میشود فعالیت حزبی برای ارتقای اعضای حزب است. با این تفکر چگونه میتوان گفت شایسته سالاری و دموکراسی کار خوبی است و در حد شعار نیست. برای اصلاح باید ازخودمان شروع کرد و بدانیم چقدر به این مسایل اعتقاد درونی داریم.

 

صفایی فراهانی با بیان اینکه نگاه تحزب در دنیا این نیست که چه کسی بالا برود بلکه این است که برای چه بالا برویم، اعلام کرد: جهان سوم جایی است که هر فرد باید ۱۶ساعت کار کند، اما اینجا برای شهردار شدن، نماینده مجلس و عضو شورای شهر شدن هزینه بسیار می شود. در کار حزبی باید ازسهم خود و خانواده هایمان بگذریم، در دنیا احزاب برای این شکل می گیرد که در آن بازخورد اجتماعی را بررسی کند، سطوح مختلف جامعه و کارکردهای آن مورد توجه قرار گیرد و از توانایی های موجود استفاده شود اما اهداف تحزب در کشور ما این نیست.

 

وی با اشاره به اینکه در دنیا حزب مهم است و پایه دموکراسی محسوب می شود، گفت: عمده مشکلات کنونی کشور بعد از ۴۰ سال به نادانی برمیگردد، با توجه به ۳۰سال مسئولیت دولتی در کشور به ضرص قاطع میگویم بیش از ۱۰۰بار تصمیماتی در کشور گرفته شده که ازاول مشخص بود این تصمیمات غلط است. اما زیردست افراد مسئول جرات نکردند بگویند تصمیم غلطی است. شاید از دید ما اصلاح طلبان، دولت خاتمی بهترین دولت است اما من این احساس را در این دولت هم داشتم. وقتی میخواستم به تصمیمات اشتباه واکنش نشان دهم وزیر مانع می شد . ما اگرحرف منطقی و عقلانی داریم، باید بگوییم.

انتقاد به تعریف شفافیت بودجه از دیدگاه رییس جمهوری

صفایی فراهانی درباره بودجه ۹۸ نیز گفت: روز سه شنبه رئیس جمهور در نطق خود گفت که باید بودجه شفاف باشد. این شفافیت برای چیست؟ پارسال هم به بودجه اعتراض شد آیا امسال در بودجه تجدید نظر شد؟ چرا بودجه اورژانس کشور در سال آینده ۱۵۰ میلیارد تومانی باید باشد اما بودجه شورای عالی حوزه ۴۴۰ میلیارد تومان؟ آقای رئیس جمهور شفافیت یعنی بررسی کنیم کدام نیاز واجب تر است. چرا باید بودجه سازمان دارو و غذا ۳۳ میلیارد تومان و بودجه نوسازی مدارس با این همه مشکلات ۱۱ میلیارد تومان باشد اما بودجه مرکز خدمات حوزه ۶۰۰ میلیارد تومان، جامعه المصطفی ۳۰۰ میلیارد تومان و حق بیمه طلاب غیرشاغل ۲۹۰ میلیارد تومان باشد؟

 

صفایی فراهانی خطاب به اصلاح طلبان کابینه گفت: شما در زمان تصویب این ردیف بودجه ها چه کار می کنید؟ چرا اعتراض نمی کنید؟ چرا بعنوان عضو کابینه اعتراض نمی کنید؟ امروز شما نسبت به وضعیت موجود اعتراض میکنید، مساله این است اگر صاحب پست و جایگاه شوید، باز هم اعتراض خواهید کرد؟ باید اعتراضات و سازماندهی امور توام با تفکر باشد و هدف مشخص شود. اینکه هدف انتخاب چه هست مهم است. در زمان انتخابات هزاران نفر را بسیج می کنیم بدون اینکه هدف آن را بدانیم.

 

وی گفت: ۳۰ نفر نماینده مردم تهران در مجلس داریم, چقدر کارایی دارند؟ به جزیک نفر که نسبت به رویه موجود اعتراض دارد از ۲۹ نماینده دیگر خبری نیست. ما از این نمایندگان توقع نداریم؟ اگر رای دادیم به لیست ها برای این است که از آنها خواسته داریم. از شورای شهر تهران نیز خواسته داریم. اعضای شورای شهر تهران همه از احزاب مختلف اصلاح طلب هستند، سوال این است آیا اعضای شورا بر اساس نقطه نظر احزاب خود عمل می کنند؟ آیا مشکلات شهر بر اساس اولویت علمی بررسی و راه حل برای آن تعیین میشود؟ احزابی که در شورای شهر نماینده دارند چه میزان کار منسجم و پشتیبانی انجام می دهند؟ این باید ملکه ذهنی ما باشد که اگر فردی قوی تر از ما است او انتخاب شود.

 

اوضاع نابسامان کار حزبی

وی با اشاره به وضعیت نابسامان کار حزبی, گفت: هنوز اندرخم یک کوچه هستیم و در کار حزبی عقبیم, باید دوره های آموزشی خود تغییر دهیم و بحث های درون حزبی را گسترش دهیم. این سوالات را پاسخ دهید، حال که به عنوان اعضای حوزه های تهران نردبان اشخاصی شده اید که اکنون وارد شورا و مجلس شده اند، از آنها چه میخواهید؟ به عنوان حزبی که تلاش کرده اید تا همه اعضای نمایندگان مجلس و شورای شهر اصلاح طلب باشند، اکنون پاسختان به مردم چیست؟ چگونه از این نمایندگان و اعضا در جهت پیگیری مطالبات مردمی پشتیبانی میکنید؟ اگر شما شهردار انتخاب می کنید چه توقعاتی از آن دارید چگونه آن را پوشش میدهید؟ 

 

صفایی فراهانی با اشاره به انتخابات های پیش رو و وظیفه احزاب در زمان انتخابات, تصریح کرد: زمستان سال آینده انتخابات مجلس است چه جوابی برای دفاع از عملکرد ۳۰ نماینده که دوره قبل روانه مجلس کرده اید، دارید؟ چه گلی به سر مردم زده اید؟ مراد از این وقت گذاشتن در حزب تشکیل گعده نیست چراکه کشور از گعده بازی ها به بدبختی رسیده است.

 

وی تاکید کرد: در دنیایی که در چارچوب مدیریت علمی حرکت میکند ما در ابتدایی ترین مسائل آن مانده ایم. به عنوان مثال دوبی امروز را نظاره نکنید دوبی شهری بود که در زمان پهلوی دوم ایران برای کمک به آن در آنجا بیمارستان و بانک ساخت و سازمان بیمه در آنجا به وجود آورد. این وضعیت ۵۰ سال پیش دوبی بود. این کشور چگونه به پیشرفت امروزی رسیده است؟ جز این است که کار سیستماتیک داشته است.

 

کار حزبی یعنی؛ رفع فساد

فراهانی در بیان ضرورت ها و اولویت های کار حزبی اضافه کرد: شمایی که اکنون در حزب هستید باید یکی از اولویت هایتان کار سیستماتیک و بهینه سازی محیط و رفع فساد باشد. من در گذشته گفته ام که ما در تشخیص هدف دچار مشکل هستیم دلمان به این خوش است که ۲۱ نماینده شورای شهر و ۳۰ نماینده در مجلس داریم. اگر اتاق فکر احزاب در کنار اینها شکل نگیرد به مردم بدهکار میشویم گزینه های ما پشتوانه منسجم می خواهند.

 

صفایى فراهانی باتاکید براین مسئله که باید با خودمان و مردم صادقانه رفتار کنیم، تشریح کرد: توقعی که ما از خودمان داریم این است که شرایط بهتری برای مردم ایجاد کنیم، اما با واقعیت های موجود یا مجبوریم به مردم دروغ بگوییم یا باید شفاف بیان کنیم که چه کارهایی برای پشتیبانی از مطالبات مردم و کاندیداهای مورد حمایتمان انجام داده ایم؟ آیا میتوانیم از حرفی که داریم دفاع کنیم یا خیر؟ اگر نمیتوانیم فعالیت ما آب در هاون کوبیدن است.

 

وی اظهار کرد: نکته دیگر این است که برای چه و تا به کی به مردم بگوییم بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنید؟ ما باید بدانیم که آیا حزب به دموکراسی, قانون اساسی و مطالبات مدنی اعتقاد راسخ دارد؟ در همین رابطه اولین باید مطالعه، تحلیل دقیق و تخصص کسب کنیم، دومین اقدام انجام کار سیستماتیک است بدون این دو در دنیا هیچ کاره هستیم.

 

وی بابیان مثالی افزود: ما کشور کم آبی هستیم ۹۲ درصد آب در حیطه کشاورزی صرف می شود باید از مسئولانمان پرسید که راندمان این ۹۲ درصد چقدر است؟ به یقین زیر ۳۰ درصد! در جای دیگر ریزگردهای اهواز را داریم که سهم عمده این بحران به ایران و ساخت سدهای بی رویه و خشک کردن تالاب های پر آب آن بر میگردد. دلیل آن چیست؟ غیر از جهل و بی اطلاعی؟

 

ندانستن ها به صورت گسترده فساد ایجاد می‌کند

صفایی فراهانی با بیان اینکه اگر به کار حزبی اعتقاد دارید باید به دنبال کارهای دانش بنیان و دانایی محور بروید و توانایی های فکری و اجرایی خود را ارتقا دهید. خطاب به حاضرین گفت:اگر اعتقاد به کار حزبی دارید باید توانایی و دانایی هایتان را افزایش دهید. ندانستن ها به صورت گسترده فساد ایجاد میکند زیرا وقتی مدیری اطلاع نداشته باشد، زیردستهای آن مدیر سواستفاده خواهند کرد.

 

صفایی فراهانی گفت: با گپ زدن، غصه خوردن و غرزدن در جلسات کاری پیش نمی رود، اگر به دنبال خروجی در جلسات حزبی هستیم باید خوب فکر کرد و با سازماندهی افراد موثر در حوزه های را شناسایی کرد. باید افراد شایسته انتخاب شوند. صادقانه می گویم در تمام ۳۰ سال حضورم در دولت حتی یک نفر را با خود جایی نبردم و از ظرفیت‌های موجود هر سازمانی استفاده کردم زیرا معتقدم در غیر اینصورت باید ازفردی استفاده کنم که نسبت به آن سازمان بی اطلاع است. تنها کاری کردم این بود که بهترین افراد را شناسایی و از آنها استفاده کردم./امتداد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر