کد خبر: 57032
A

خرازی: باید به جوانانی که شعار نه غزه نه لبنان سر می‌دهند توضیح داده شود

سفیر پیشین ایران در سازمان ملل با اشاره به مشکلات مردم و گرفتاری‌های مردم در داخل کشور و ظلم آشکار و تجاوز بسیار صریح و روشن آمریکایی‌ها در موضوع تحریم‌ها گفت: این موضوع بیانگر این است که حق مسلم مردم ایران است که دغدغه‌های خود را داشته باشند.

خرازی: باید به جوانانی که شعار نه غزه نه لبنان سر می‌دهند توضیح داده شود

به گزارش دیده بان ایران، سید صادق خرازی در برنامه تلویزیونی «این.جا»‌ با محوریت بررسی خروج آمریکا از سوریه، منطق منطقه‌ای در خصوص تحولات منطقه خاورمیانه و عملکرد بازیگر منطقه‌ای اظهار داشت: تصمیم جدیدی که ایالت متحده آمریکا و یا بهتر بگویم ترامپ و تیم مخفی او گرفته است جهان را با معادلات جدید و منطقه را با معادلات پیچیده‌ای روبه‌رو کرده است.
وی افزود: این استراتژی جدید مهم‌ترین استراتژی در ایالت متحده در سال ۲۰۱۹ خواهد بود؛ چرا که اجرا و برنامه‌های آن حجم سنگین فشار را در آغاز سال ۲۰۱۹ هم در منطقه و هم در ایالت متحده آمریکا خواهد گذاشت.
سفیر پیشین ایران در سازمان ملل همچنین خاطرنشان کرد:‌ آنچه تاکنون برداشت ما بوده است آن هم براساس اطلاعات موجود در ایالت متحده آمریکا موافقان و مخالفان جدی نسبت به این استراتژی جدید وجود دارد. از هر دو حزب حاکم در ایالت متحده و مقامات سیاسی و امنیتی و یا شخصیت‌هایی که در سیاست خارجه ایالت متحده نقش دارند به صورت جدی مخالفت‌های جدی دارند و سردرگم هستند.
خرازی اضافه کرد: از طرفی هم برخی شخصیت‌های سیاسی که در کنگره و سنا هستند از این استراتژی جدید دفاع می‌کنند. جالب است که یکی از تندروترین چهره‌های سیاسی، امنیتی و نظامی ایالت متحده آمریکا یعنی آقای متیس که از سردمداران مهار ایران و برنامه‌های بازدارنده برای ایران است با پروژه مذکور مخالف است.
وی ادامه داد: از طرف دیگر هم برخی همفکران و شخصیت‌های دانشگاهی افرادی در مراکز پژوهشی را می‌بینیم که این استراتژی ایالت متحده را استراتژی بسیار مهمی قلمداد کرده‌اند.
خرازی همچنین خاطرنشان کرد: در داخل ایالت متحده آمریکا در منطقه و میان هم‌پیمانان این ایالت در ناتو ما با پژواک‌های مثبت و منفی روبه‌رو هستیم و باید صبر کرد و دید که پشت این تفکر و این فکر بیشتر چه کسی است.
وی افزود:‌ البته ایران با یا یک خویشتنداری معادله را پیچیده‌تر کرده برداشت من این است برخی چهره‌هایی که در سیاست خارجی آمریکا اخیراً مات شده‌اند متأثر از این سیاست بوده‌اند.
سفیر پیشین ایران در سازمان ملل در مورد تیم مخفی ترامپ و استراتژی ایالت متحده آمریکا گفت: البته این برنامه دیگر مخفی نیست چرا که همه می‌دانند اما معلوم است که در یک جایی این فکر و اندیشه پخته و در اختیار ترامپ گذاشته شده است. شخص رئیس جمهور ایالت متحده بیشتر از اینکه متفکر و صاحب فکر باشد مجری است. یعنی یک سیاستی را به او ابلاغ می‌کنند که در شورای امنیت ملی این ایالت و کاخ سفید و در موارد دیگر معمولاً ارزیابی و ابلاغ می‌شود.
خرازی در همین رابطه خاطرنشان کرد: آنچه ما امروز در ایالت متحده با آن مواجه هستیم معلوم است که هیچکدام از این مسیرها را طی نکرده است. جالب است که براساس آخرین اطلاعاتی که جمهوری اسلامی و کارشناسان و مسئولان سیاست خارجی ما دارند معتقدند مخالفت‌های جدی در وزارت خارجه ایالت متحده بوده است و یکی از مخالفان جدی این طرح آقای بولتون مشاور امنیت ملی ایالت متحده است.
وی با اشاره به حضور سه هزار نیروی آمریکایی در سوریه بیان کرد: آمریکایی‌ها نیروهای بسیاری در عراق و افغانستان دارند. ضرباتی که اینها داشته و دوگانگی‌هایی که در سیاست و عملکردشان دارند مأمور این سیاست‌ها دوگانگی‌ها و پارادوکس‌های جدی را به همراه خواهد داشت.

در بخش دیگری از این برنامه نجاح محمدعلی تحلیلگر مسائل غرب آسیا در ارتباط زنده‌ای از لندن با این برنامه طی سخنانی عنوان کرد: من فکر نمی‌کنم سیاست ترامپ، سیاست جدیدی است یعنی همان عقب‌نشینی کردنش از سوریه از اول حتی قبل از انتخابات جزو شعارهای انتخاباتی وی بود.
وی افزود: ترامپ قبلاً اعلام کرده بود که در سوریه نخواهد ماند و وقتی هم که در عراق آمد مخفیانه و مانند یک دزد به یک پایگاه نظامی سفر کرد و در آنجا سخنرانی داشت که گفت ما نیروهای‌مان را از عراق خارج نمی‌کنیم. بنابراین بنده معتقدم سیاست ترامپ همان سیاست قبلی است که خودشان تصویب کرده بودند.
محمدعلی گفت: درست است که مشکلاتی بین ترامپ، کنگره و حزب دموکرات و حتی حزب خودش وجود دارد اما تماماً او امیدش به انتخابات ۲۰۲۰ است. ترامپ می‌خواهد ریاست جمهوری خود را در انتخابات آینده تجدید کند.
وی خاطرنشان کرد: ترامپ می‌خواهد نشان بدهد که وعده‌هایی که در انتخابات قبلی داده بود به آن عمل کرده است.
محمدعلی درباره رسانه‌های خارجی و عملکرد آنها گفت: در این رابطه رسانه‌هایی که به ویژه به اسرائیل وابسته هستند در حال بزرگنمایی هستند و این یک جنگ روانی و حالتی است که می‌خواهند نشان دهند که عقب‌نشینی ترامپ یک هدیه به ایران و به خصوص برای روسیه بوده است.
وی همچنین یادآور شد: من فکر می‌کنم ممکن است خروج ترامپ از سوریه، ایران و روسیه را برای رسیدن به یک معادله و توافق تشویق می‌کند و این تفاهم به هر حال باعث می‌شود که همه نیروهای خارجی از جمله مستشاران ایران، حزب‌الله و گروه‌های عراقی از سوریه خارج شوند و این هدف جمهوری اسلامی ایران که حفظ سوریه و بقای رئیس جمهور آن است کمک می‌کند در واقع این یک پیروزی است.
محمدعلی خروج آمریکا از سوریه را یک پیروزی برای جمهوری اسلامی ایران، حزب‌الله، سوریه و عراق خواند و بیان داشت: این موضوع باعث شده است که به مجلس فشار وارد شده تا  بر این اساس قانونی تصویب شود که آقای عبدالمهدی را وارد مذاکره برای خروج نیروهای آمریکا از عراق کند.
وی نقش آمریکا در داعش را مورد تشریح قرار داد و گفت:‌ اصلاً آمریکا نه فقط نقش در شکست داعش در سوریه و عراق داشت بلکه به داعش در این زمینه کمک کرده است. در آن زمان حتی نیروهای آمریکایی، داعشی‌ها را حمایت کردند.
محمدعلی افزود: بیش از ۱۰ هزار جنگجو اعضای داعش را از رقه به جاهای دیگر منتقل کردند از جمله لیبی، افغانستان و جاهای دیگر.
در ادامه برنامه هم خرازی به وعده‌های انتخاباتی ترامپ و تعمیم آن به موضوع خروج آمریکا از سوریه عنوان کرد: اتفاقاً بنده نگفتم که سیاست جدیدی است بلکه گفتم این موضوع یک استراتژی در ایالت متحده مبتنی بر شعارهایی است که آمریکا داده اما اجرای آن جدید است.
وی با اشاره به پیروزی مقاومت در سال ۲۰۰۶ گفت: ما دیدیدم که چگونه اسرائیلی‌ها از جانب لبنان با مقاومت نیروهای جنبش مقاومت اسلامی داشتند خارج شدند.
حرازی اضافه کرد: بنابراین ظرفیتی که امروز در منطقه نیروهای مقاومت دارند و اگر مورد واکاوی قرار دهیم می‌بینیم در هر جایی که صحبت از منطق مبارزه زدیم در ابتدا با یکسری مخالفت‌های بسیار پوشالی و ظاهری روبه‌رو شدیم اما پایداری و استمرار باورهایی که داشتیم و با مقاومت نشان داد که حق با مقاومت و آن استراتژی است که در عمق امنیت خاورمیانه و نگاه ایرانی به مسائل سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی وجود دارد.
 سفیر پیشین ایران در سازمان ملل همچنین خاطرنشان کرد: بنده معتقدم نتیجه و جمع‌بندی و در نهایت آنچه در منطقه رخ می‌دهد در راستای تقویت مقاومت در منطقه خواهد بود.
وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: همکاری و هماهنگی بین دو جریان اصلی کشور یعنی از طرفی نیروی قدس به عنوان نیروهای واکنش‌زده ایران و از طرف دیگر هم وزارت امور خارجه به عنوان مجری سیاست خارجی ایران در ۵-۶ سال گذشته رخ داده در تاریخ سیاست خارجه ایران و امنیت خارجی ایران بی‌سابقه بوده است.
حرازی در ادامه گفت: ایران با داشتن دو بال یعنی یکی در سیاست خارجه وزارت امور خارجه و دیگری داشتن نیروی قدس به عنوان نیروی اقدام‌کننده سریع ملی ایران توانست قدرت بسیار بالای بازدارنده‌ای را برای ایران ترسیم کند.
وی در همین رابطه افزود: این قدرت به قدری قوی است که آمریکایی‌ها نه با عنوان ترس بلکه با امید و آرزوی همکاری با اینها یاد می‌کنند. یعنی می‌گفتند که آمریکایی‌ها هر چند روز یک بار نامه‌ای می‌نوشتند و خواهان همکاری نیروهای قدس به فرماندهی سردار سلیمانی و نیروهای خود در منطقه بودند و آرزو می‌کنند که این اتفاق بیافتد. ما برای این مقاومتی که در منطقه داریم خون دادیم.

سفیر پیشین ایران در سازمان ملل با اشاره به مشکلات مردم و گرفتاری‌های مردم در داخل کشور و ظلم آشکار و تجاوز بسیار صریح و روشن آمریکایی‌ها در موضوع تحریم گفت: این موضوع بیانگر این است حق مسلم مردم ایران است که دغدغه‌های خود را داشته باشند. از طرفی هم یک گلوله در مرزهای ایران منفجر نشده است. هر چند دو سه اتفاق افتاد که آنها هم مهار شد.
خرازی در بخش پایانی سخنانش بیان کرد: بنده هیچ کم‌کاری در منطقه نمی‌بینم و سیاست خارجی ما در منطقه بسیار سریع عمل کرده است در کنار آن نیروهای قدس بسیار عالی عمل کرده‌اند یعنی اگر یک رژیم سیاسی چه در جمهوری اسلامی و چه در هر حکومت دیگری جای خود را با جمهوری اسلامی می‌خواست عوض  کند اگر بزرگترین استراتژیست‌های دنیا هم می‌خواستند جمع شوند و طرحی را طراحی کنند طرحی را که خداوند به این صورت طراحی کرده و ما نیروی قدرتمندی را در منطقه داریم اصلاً امکانپذیر نیست.
وی با اشاره به وضعیت یمنی‌ها، سوری‌ها و کشورهایی مشابه آن گفت: زمانی که بحث بهار عربی و دموکراسی در ایالت متحده مطرح شد آمریکایی‌ها شعار عجیب و غریب آسمان‌کوبی قرار دادند و گفتند که باید بهار عربی ایجاد شده و روند دموکراسی در منطقه چنین و چنان باشد اما دیدیم که چه اتفاقی افتاد. غایت اندیشه آنها این بود که مقاومت را سرکوب کنند نهایت اندیشه آمریکایی‌ها این بود که به بهانه بهار عربی مهار مقاومت کنند و حزب‌الله را از موقعیت خود پایین بکشند و دست ایران را از خاورمیانه قطع کنند.
خرازی گفت:‌ ما دیدیم که نتیجه این بهار عربی این شد که در مصر کودتا شد و استبدادی بدتر از استبداد مبارک در آنجا حاکم شد در لیبی هم چند صد هزار آدم کشته شدند و هنوز مردم دچار بحران ناامنی، بدبختی، فقر، فساد و ناعدالتی هستند.
در بخش پایانی برنامه نجاح محمدعلی این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره مجدد به خروج آمریکا از سوریه اظهار داشت: بنده در همین رابطه دست آقای خرازی را به گرمی می‌فشارم و حرف وی را تأیید می‌کنم. چراکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بسیار قوی و فعال است و آقای ظریف و سردار سلیمانی نقش بسیار بزرگی در حفظ منطقه و برقراری صلح و ثبات به خصوص در سوریه و عراق و البته در نقاط دیگر دارند.
وی افزود: ما اکنون در عراق و کشورهای مختلف وقتی اسم آقای ظریف و یا سردار سلیمانی می‌آید بدون اغراق دوستان‌مان از عشق و علاقه به آنها گریه می‌کنند.
محمدعلی گفت: هرچند ترکیه با ایران همکاری خوبی بعد از خروج آمریکا از سوریه داشته است اما نمی‌شود به رفتارهای ترکیه به ویژه شخص اردوغان اعتماد کرد. آنها معمولاً اهداف خاص خود را دارند به عنوان مثال رسانه‌هایی که وابسته به اخوان المسلمین هستند وقتی از ایران صحبت می‌کنند علیه ایران سخن می‌گویند در حالیکه ایران به نفع آنها درباره فلسطین کار می‌کند و به خاطر آزادی فلسطین تلاش می‌کند.
وی افزود: در هر یک از دستگاه‌های دیپلماسی، جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی این کشور خیلی قوی و فعال است اما متأسفانه دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران ضعیف عمل می‌کند منظور من این است که چگونه با رسانه‌های خارجی مواجه می‌شوند. آن هم رسانه‌هایی که هدف‌شان جنگ روانی و سیاسی در داخل ایران است باید با آنها بسیار جدی‌تر برخورد شود چرا که این رسانه‌های خارجی می‌خواهند به سمت بهار ایرانی حرکت کنند که به سمت فشار اقتصادی و تحریک مردم ایران بروند. بنابراین سیاست دستگاه تبلیغاتی ایران باید به جوانان و این مسائلی که ذکر کردم توجه بیشتری داشته باشد. باید به جوانانی که شعار نه غزه نه لبنان سر می‌دهند توضیح داده شود که امنیت ملی ایران و حفظ این امنیت به دخالت مستقیم ایران در منطقه به خصوص در عراق و سوریه دارد./ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر