کد خبر: 57138
A
سفیر سابق ایران در انگلستان در گفت و گو با دیده بان ایران؛

دیدارهای اخیر بین ایران و طالبان می تواند به آرام شدن اوضاع افغانستان کمک کند

کارشناس مسائل خاورمیانه در مجلس در خصوص دیدارهای اخیر ایران و طالبان تصریح کرد: دیدار های اخیرمی تواند به بهبود شرایط و روابط ایران و طالبان کمک ویژه ای کند و مشکلات بین آنها را تا حدودی ترمیم کند.

دیدارهای اخیر بین ایران و طالبان می تواند به آرام شدن اوضاع افغانستان کمک کند

دیده بان ایران: دو روز پیش؛ عباس عراقچی، معاون امور سیاسی وزارت خارجه، در تهران با نماینده طالبان دیدار و گفت و گو کرد.

 

این در حالی است که هفته گذشته نیز علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیرشورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران که در صدر هیئتی از مقامات عالی سیاسی، نظامی و امنیتی  به کابل سفر کرد است  با حمدالله محب همتای افغانستانی خود دیدار و پیرامون مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو کرد.

 

در توضیح بیشتر این موضوع سید جواد ساداتیان، سفیر سابق ایران در انگلستان و کارشناس امور خاورمیانه به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: کشور ایران به دلیل مطلع بودن از جریانات داخلی و خارجی کشور افغانستان بر این کشور نفوذ قابل توجهی دارد و در حال حاضر از این نفوذ برای آرام نمودن طالبان و دولت آینده افغانستان استفاده می کند. 

 

وی ادامه داد: علیرغم تلاشی که دولت افغانستان در جهت آرام نمودن کشور دارد اما بازهم کشور افغاستان فضایی ملتهب دارد به همین منظور جمهوری اسلامی ایران به این موضوع ورود پیدا کرده است تا با سیاست های دیپلماسی و نظامی خود بتواند وضعیت این کشور را بهبود بخشد.

 

نماینده اسبق مردم همدان در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا دیدار با نماینده طالبان می تواند منجر به بهبودی رابطه ایران با طالبان باشد، تصریح کرد: البته گفته های بنده به این معنا نیست که کشور ایران به طور کامل همه مواضع طالبان را قبول دارد و برعکس اما دیدار های اخیرمی تواند به بهبود شرایط و روابط ایران و طالبان کمک ویژه ای کند و مشکلات بین آنها را تا حدودی ترمیم کند.

 

ساداتیان در پایان در خصوص نقش عربستان در افغانستان و تاثیر آن بر روابط ایران و طالبان خاطرنشان کرد: در همه جریاناتی که ایران حضور داشته عربستان سعی داشته با پول و ترویج خشونت ایران را کنار بگذارد ولی خوشبختانه تاکنون موفق نبوده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر