کد خبر: 57163
A

جعفر شیرعلی‌نیا: امروز یکی از مطالبات خانواده‌های شهدا، پرداختن نقادانه به تاریخ جنگ است/ ما باید با پرسشگری به سراغ مسئولان برویم

:جعفر شیرعلی‌نیا پژوهشگر تاریخ‌ دفاع مقدس در نشست نقد و بررسی مستند «زیر صفر مرزی» با تشریح وضعیت حاکم بر جامعه در دوره دفاع مقدس گفت: ما با نسلی مواجه هستیم که بدون تخصص و تجربه و سابقه در مصدر امور قرار گرفتند و هر سعی و خطای خود را موفقیت جلوه می‌دهند.

جعفر شیرعلی‌نیا: امروز یکی از مطالبات خانواده‌های شهدا، پرداختن نقادانه به تاریخ جنگ است/  ما باید با پرسشگری به سراغ مسئولان برویم

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ جعفر شیرعلی‌نیا پژوهشگر تاریخ‌ دفاع مقدس در نشست نقد و بررسی مستند «زیر صفر مرزی» با تشریح وضعیت حاکم بر جامعه در دوره دفاع مقدس گفت: ما با نسلی مواجه هستیم که بدون تخصص و تجربه و سابقه در مصدر امور قرار گرفتند و هر سعی و خطای خود را موفقیت جلوه می‌دهند.

 وی با اشاره به موفقیت آمیز خواندن عملیات خیبر از سوی برخی، گفت: چرا ما باید عبور از هور را یک کشف بزرگ و پیروزی محسوب کنیم؟ در کتاب شهرآرای خورشید درباره عملیات خیبر و انهدام گردان‌های لشکر ٢٧ به تفصیل صحبت شده‌است. این‌ها کجای تحلیل‌های رسمی قرار دارد؟ چرا به مخالفت‌های برخی فرماندهان با انجام این عملیات‌ها توجه نشد؟

شیرعلی نیا ادامه داد: بالاخره نسل ما باید به‌نوعی تحلیل‌های برخی را درک کند. آیا هدف عملیات خیبر تصرف جزایر مجنون بود؟ فرماندهان که گفتند نه.

وی در خصوص ماهیت جنگ گفت: اصولا جنگ‌ها محصول یک شکست هستند. وقتی فضای دیپلماسی و عقلانیت به شکست می‌انجامد، جنگ آغاز می‌شود و ادامه پیدا می‌کند. اتفاقا امروز یکی از مطالبات خانواده‌های شهدا، پرداختن نقادانه به تاریخ جنگ است. اینکه ما با پرسشگری به سراغ مسئولان برویم.

شیرعلی نیا ادامه داد: یکی از اشکالات این فیلم برش‌هایی است که شاید این موضوع را القا کند که ما در شروع جنگ مقصر هستیم که واقعا اینگونه نیست. اما شاید به اندازه کافی برای پایان جنگ تلاش نکردیم.

این پژوهشگر جنگ در خصوص شایعاتی که در مورد شهید علی هاشمی مطرح شده‌بود، گفت: طبق بررسی هایی که انجام دادم، در مجموع این موضوع مطرح بود، ولی در این فیلم پررنگ‌تر از چیزی که هست، نمایش داده شده‌است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر