کد خبر: 57173
A

محمد مهاجری: نظام پارلمانی در شرایط کنونی کشور ما قطعا به دیکتاتوری اقلیت می‌انجامد

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا گفت: بعضی از اصولگرایان می‌دانند که در انتخابات ریاست‌جمهوری شانس برنده شدن آنها بسیار کم است، اما با اجرای طرح نظام پارلمانی و تمهیداتی که می‌توانند در انتخابات مجلس داشته باشند، شانس برنده شدنشان زیاد می‌شود.

محمد مهاجری: نظام پارلمانی در شرایط کنونی کشور ما قطعا به دیکتاتوری اقلیت می‌انجامد
به گزارش دیده بان ایران؛ محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا درباره طرح اجرای نظام پارلمانی و احیای نخست‌وزیری که این روزها از طرف برخی چهره‌های اصولگرا مطرح می‌شود با بیان اینکه وجود نظام پارلمانی نیاز به زیرساخت‌های قوی در کشور دارد که در حال حاضر وجود ندارد، عنوان کرد: بعید به نظر می‌آید که تا ده بیست سال آینده هم این زیرساخت‌ها فراهم شود. دلیل اصلی آن هم این است که ما در کشور خودمان حاضر به پذیرش نظام حزبی نیستیم.

او در ادامه درباره دلیل فراهم نبودن شرایط برای اجرای نظام پارلمانی گفت: افراد متنفض سیاسی حاضر نیستند هزینه اقدامات و حرف‌های خود را بپذیرند. افراد می‌خواهند حرف بزنند، فرار کنند؛ یک اقدام اجرایی انجام دهند و زیربار عواقب و پیامد‌های آن نروند.

مهاجری ادامه داد: بنابراین مدامی که ما در کشور نتوانیم حزب تشکیل دهیم، بنابراین نظام پارلمانی در کشور ما شکل نخواهد گرفت.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا همچنین تاکید کرد: حتی اگر این احزاب هم به وجود آمدند، چه کسی می‌گوید نظام پارلمانی بر نظام ریاستی ارجحیت دارد؟ شما در نظام ریاستی، رییس‌جمهور را با یک رای بسیار بالایی انتخاب می‌کنید که آن نماد قدرت ملی است. درباره نظام‌هایی که رییس‌جمهور آنها از طریق پارلمان انتخاب می‌شود، معمولا رییس‌جمهورهای ضعیفی هستند چون از دل ملت نیستند. به‌خصوص در کشورهایی مانند ایران که حضور مردم معنادار است فکر می‌کنم که نظام ریاستی همچنان نظام مطلوب است.

او ادامه داد: در بعضی از کشورهای بزرگ دنیا مانند امریکا، فرانسه و ... که رییس‌جمهور دارند با وجود اینکه احزاب بسیار قدرتمندی دارند باز هم از نظام ریاستی پیروی می‌کنند. البته چون احزاب قوی دارند نظام ریاستی خود به خود منتسب به احزاب می‌شوند.

مهاجری تاکید کرد: بنابراین اگر ما بتوانیم یک نظام حزبی قدرتمند در کشور ایجاد کنیم حتما نظام ریاستیمان هم بسیار قدرتمند خواهد بود و بسیار قدرتمندتر از نظام پارلمانی است.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا در واکنش به طرح احیای نظام پارلمانی گفت: در حال حاضر کسانی که در کشور به دنبال نظام پارلمانی هستند چون می‌دانند از طریق اعمال فشار می‌توانند مجلس را در اختیار خود قرار دهند به خصوص در شهرهای کوچک که بعضا با ۱۰ تا ۱۵ هزار رای می‌توان نماینده شد، می‌خواهند نظام پارلمانی را با حداقل زحمت به دست بیاورند.

او افزود: با توجه به اشکالاتی که ما در نظام تایید صلاحیت داریم خود به خود مجلس یک مجلسی است که نخبه‌گزینی توسط مردم در آن خیلی احتمال بالایی ندارد، بنابراین زمانی که مجلسی نظام نخبگی آن دچار مشکل می‌شود، قطعا یک نخست‌وزیر یا رییس‌جمهور بسیار ضعیف انتخاب خواهد کرد.

مهاجری در پاسخ به این سوال که بیشتر افرادی را که خواهان اجرایی شدن طرح نظام پارلمانی هستند، اصولگرایان تشکیل می‌دهند، بیان کرد: بعضی از اصولگرایان می‌دانند که در انتخابات ریاست‌جمهوری شانس برنده شدن آنها بسیار کم است، اما با اجرای این طرح و تمهیداتی که می‌توانند در انتخابات مجلس داشته باشند، شانس برنده شدنشان در شهرهای کوچک زیاد می‌شود.

او در ادامه تاکید کرد: بنابراین برای آنها فراهم کردن مجلسی که برآمده از اقلیت آرا مردم باشد خیلی کار سختی نیست، برای همین به دنبال این هستند تا بتوانند با اقلیتی از آراء، دولت تشکیل دهند.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا عنوان کرد: به همین دلیل فکر می‌کنم نظام پارلمانی در شرایط کنونی کشور ما قطعا به دیکتاتوری اقلیت بدل می‌شود.

مهاجری در پاسخ به ای سوال که پس این روند به نظرتان محدود شدن آزادی‌های مردم را در پی خواهد داشت، گفت: در واقع به محدود شدن حق رای مردم می‌انجامد، چون صرفا آزادی به این موضوع ارتباط پیدا نمی‌کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر