کد خبر: 57230
A
حسین راغفر در گفت و گو تفصیلی با دیده بان ایران؛

اجرای طرح واگذاری حذف یارانه دهک های بالا به استانداران در حد حرف است/ سال هاست بودجه از کارکرد اصلی خود خارج شده/ معیشت مردم جزء اولویت های 4 و 5 دولت محسوب می شود

این کارشناس امور اقتصادی در خصوص تاثیر بودجه سال آتی بر اقتصاد آن اظهار کرد: در کشورما متاسفانه بودجه تاثیر بسیار ناچیزی بر اقتصاد کشور دارد اما سیاست های اتخاذ شده از سوی دولت، آثار بسیار منفی و مخربی را به دنبال دارد که در نهایت همین موضوع منجر به عمیق تر شدن رکود و افزایش شدید تورم در جامعه خواهد شد.

 اجرای طرح واگذاری حذف یارانه دهک های بالا به استانداران در حد حرف است/ سال هاست بودجه از کارکرد اصلی خود خارج شده/ معیشت مردم جزء  اولویت های 4 و 5 دولت محسوب می شود

دیده بان ایران_ سعیدنقدی: پس از کشمکش های فراوان و تاخیری چند روزه، سرانجام  در چهارم  دی ماه سال جاری حجت الاسلام حسن روحانی لایحه بودجه 98 را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

با گذشت بیش از یک هفته از تحویل لایحه بودجه به مجلس، یه نظر می رسد ارزیابی بیشتر نمایندگان مجلس از کلیات بودجه سال آتی مثبت است. بنا به دیدگاه بسیاری از آنها، کاهش وابستگی به منابع نفتی و افزایش مالیات ها گامی موثر برای مقابله با تحریم هعا در سال جدید است.

اما از سوی دیگر؛ بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کلیات بودجه 98 نه تنها قابل قبول نیست بلکه کسری بودجه فراوانی را به همراه  خواهد داشت و همین موضوع می تواند آثار مخربی بر کشور و اقتصاد توسعه ای آن بر جای بگذارد. سالی که به گفته همین کارشناسان، کشور با بحران های به مراتب بیشتری نسبت به سال جاری مواجه خواهد شد.

 

حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا و کارشناس امور اقتصادی، در گفت و گو با خبرنگار دیده بان ایران در رابطه با کلیات بودجه 98 و نقاط قوت و ضعف آن می گوید: بنده معتقدم لایحه بودجه دارای  مشکلات بحرانی و اساسی است. سال هاست بودجه کشور پاسخگو نیازهای حیاتی جامعه و مسائل توسعه ای کشور نبوده و همچنین از کارکرد اصلی خود خارج شده است.

 

ادامه گفت و گو با این استاد دانشگاه را در متن زیر بخوانید؛

 

طرح جدید دولت در بودجه سال آتی و واگذاری حذف یارانه 3 دهک بالای جامعه به استانداری ها به نظر شما در توان استانداری ها است یا خیر؟

 

بنده معتقدم استانداری ها توان اجرای این طرح را نخواهند داشت. وقتی دولت با تمامی امکانات خود در حذف یارانه دهک های بالا ناتوان بوده است، چطور یک استانداری که زیر مجموعه دولت است بتواند این کار را انجام دهد؟ این در حالی است که استانداری ها توان و ظرفیت شناسایی و کارشناسی دهک های بالای جامعه را ندارند!

دولت با این طرح تنها رفع مسئولیت کرده و وظیفه خود را به استانداری ها محول کرده است.

شناسایی 3 دهک پردرآمد جامعه رویکرد غلطی است. بنده معتقدم دولت باید 4 دهک پایین جامعه را شناسایی کرده و یارانه را تنها به آن ها اختصاص دهد و سایر افراد را از لیست یارانه بگیران خط بزند. این مسئله از ابتدای دولت یازدهم مطرح شد ولی متاسفانه به دلیل رویکرد سیاسی از آن فاصله گرفته شد.

 

 

به نظر شما این طرح زمینه ساز درگیری وبدبینی بین مردم و استانداری ها (که عمدتاَ بومی هم هستند) نخواهد شد؟

 

با توجه به وضعیت اقتصادی و عمومی مردم، قطعاٌ این موضوع مشکلات بسیار عدیده ای را برای استانداران و مردم یک استان به وجود خواهد آورد. به زعم بنده، این موضوع حتی بستر نارضایتی های گسترده  را در سطح استان ها نیز ایجاد خواهد کرد.

 

باتوجه به شرایط اقتصادی کشور این طرح می تواند موثر و پاسخگو باشد؟

 

خیر. باتوجه به شرایط اقتصادی کشور این روش نه تنها پاسخگو نیست بلکه اجرایی نیز نخواهد شد. به ضرس قاطع می گویم اجرای این روش در حد حرف است و عملی  نخواهد شد.!

 

ارزیابی شما از کلیات بودجه 98 چیست؟

 

بنده معتقدم لایحه بودجه سال 98 دارای  مشکلات بحرانی و اساسی است. سال هاست بودجه کشور پاسخگو نیازهای حیاتی جامعه و مسائل توسعه ای کشور نبوده و همچنین از کارکرد اصلی خود خارج شده است.

پرداختن به بودجه سال 98 به نوعی اتلاف وقت است چراکه بودجه 98 از ظرفیت های بسیار محدودی برای رشد و توسعه کشور برخوردار است. بخش قابل توجهی از بودجه یک امر ناگزیر است. علاوه برآن، لایحه  بودجه سال آتی فاقد هرگونه عزم سیاسی جدی برای کاهش هزینه های دولت و صرفه جویی هایی  است  که باید در بخش سیاسی و تصمیم گیری های دولت صورت بگیرد.

 

 

به نظرشما دولت تا چه اندازه درصدد رفع مشکلات معیشتی مردم است؟

 

یقیناً این مسئله از دغدغه های دولت است اما به نظر می رسد دولت اولویت های دیگری نیز در دامان خود دارد. به عبارتی دیگر؛ دولت درگیر نفوذ تصمیمات دیگری است که براساس آن تصمیمات، منافع ومعیشت مردم جزء  اولویت های 4 و 5 دولت محسوب می شود.

در حال حاضر اولویت های اصلی دولت، رفع مشکل بنگاه های  بزرگ اقتصادی همانند خودروسازی، پتروشیمی ، فولاد و... است. باتوجه به میزان بودجه تخصیص داده شده به این بنگاه های اقتصادی، گفتنی است هیچگونه شفافیتی در رابطه با بودجه دریافتی و خدمات این بنگاه ها وجود ندارد.

 

با توجه به اعتراضات دی ماه سال گذشته، شرایط کنونی جامعه را چطور ارزیابی می کنید؟

 

وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور نسبت به دی ماه سال گذشته به مراتب بسیار بدتر است ولی با توجه به بلوغ فکری حاکم بر جامعه نوعی خویشتن داری در بین مردم رخنه کرده است. البته سیاست های راهبردی غلطی که امروزه اجرا می شود  می تواند این خویشتن داری ها را به سمت و سوهای متفاوت سوق دهد.

 در برخی موارد ، مردم دست به اعتراض های خیابانی نمی زنند و آثار روانی ناشی از مشکلات اقتصادی و معیشتی آن ها تحت عنوان نابه سامانی هایی همانند مهاجرت های گسترده، فرار مغزها، خودکشی، بیماری های روانی، اعتیاد، سرخوردگی، طلاق و... در سطح جامعه بیداد می کند.

 

با توجه به بودجه سال 98، اقتصاد ایران چه شرایطی را ممکن است در پیش داشته باشد؟

 

در کشورما متاسفانه بودجه تاثیر بسیار ناچیزی بر اقتصاد کشور دارد  اما سیاست های اتخاذ شده از سوی دولت، آثار بسیار منفی و مخربی را به دنبال دارد که در نهایت همین موضوع  منجر به عمیق تر شدن رکود و افزایش شدید تورم در جامعه خواهد شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر