کد خبر: 57243
A

چرا اصولگراهای تندرو از عضو جدید منصوب رهبری درشورای عالی انقلاب فرهنگی خوششان نیامد؟

شامگاه سه‌شنبه این هفته بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شد تا سعیدرضا عاملی‌رنانی با رای اعضای این شورا در این سمت قرار گیرد.

چرا اصولگراهای تندرو از عضو جدید منصوب رهبری درشورای عالی انقلاب فرهنگی خوششان نیامد؟

به گزارش دیده بان ایران، شامگاه سه‌شنبه این هفته بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شد تا سعیدرضا عاملی‌رنانی با رای اعضای این شورا در این سمت قرار گیرد.

انتخابی که در یکی، دو روز گذشته در سطور مطالب مختلف نشریات و رسانه‌های اصولگرا می‌بینیم، چندان به مذاق این جریان سیاسی و به تعبیر دقیق‌تر طیفی خاص از این جریان خوش نیامده است.

البته مخالف‌خوانی این طیف خاص از مطبوعات و چهره‌های اصولگرا علیه عاملی از مدتی پیش آغاز شده اما شاید جدی‌ترین حملات علیه این چهره دانشگاهی و حوزوی ساعاتی پیش از برگزاری نشست شامگاه سه‌شنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد.

بر این اساس درحالی که خبرگزاری تسنیم گزارش خود در این رابطه را پس از مدتی از روی خروجی‌اش برداشت، وب‌سایت مشرق در گزارشی با تیتر «آیا «سعیدرضا عاملی» گزینه مناسبی برای دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی است؟!» اتهاماتی مختلف از شبهه در آثار علمی و پژوهشی عاملی تا اتهام همکاری با «جاسوس‌های خارجی و سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه» را پیش کشید و تلویحا او را گزینه‌ای نامناسب برای این سمت حساس و کلیدی معرفی کرد.

هر چند نویسندگان مطالب مشرق و دیگر رسانه‌های اصولگرا علیه عاملی مطرح کردند احتمالا به‌ دلیل اینکه نسبت به صحت و دقت مدعیات‌شان اطمینان کامل نداشتند، عمده اتهامات‌شان را صرفا در حد طرح سوال و بدون ارایه مستندات دقیق عنوان کردند اما برخی از این اتهامات به ‌قدری جدی است که در صورت صحت می‌تواند عواقب خطرناکی به ‌همراه داشته باشد. بماند که همین نحوه ورود اتهام‌زنندگان می‌تواند شاهدی باشد بر نادقیق بودن این اتهامات.

مشرق که پس از نهایی شدن روند انتخاب عاملی به عنوان دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در گزارشی مدعی شد این انتخاب بنابه خواست و اصرار حسن روحانی، رییس‌جمهوری و علی لاریجانی، رییس مجلس انجام شده در بخشی از آن گزارش اولی پس از طرح شائبه‌هایی در فعالیت‌های علمی و پژوهشی عاملی و طرح این پرسش که «عاملی چه ارتباطی با پروژه اعطای بورس «اراسموس» در ایران دارد؟!» پرسشی دیگر را پیش کشید و نوشت:«چرا جناب عاملی در سال ۱۳۹۴ میزبان آلن گودمن، جاسوس سابقه‌دار سیا و هیات همراه به بهانه بازدید علمی و پیگیری طرحی تحت ‌عنوان «طرح آموزش عالی ایران» بوده‌اند؟»

این اتهام‌زنی‌ها اما صرفا در فضای رسمی مطبوعاتی اصولگرا دنبال نمی‌شد. آنچنان که همزمان با مطرح شدن نام عاملی به عنوان گزینه دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی، برخی کانال‌های تلگرامی نزدیک به جبهه پایداری همچون «قرارگاه سایبری عمار» به طرح مسائلی درخصوص فرزندان این چهره فرهنگی پرداختند که انتشار تصویری از یکی از پسران عاملی که گویا خارج از کشور زندگی می‌کند، بازتاب گسترده‌ای یافت.

قرارگاه سایبری عمار همین دیروز هم با انتشار تصویری از توییتی که خواسته میرحسین موسوی و معترضان به نتایج انتخابات 88 را «صیانت از آرای مردم» عنوان کرده بود و بنابر ادعای این کانال تلگرامی متعلق به یکی از فرزندان عاملی بوده، سعی کرد به ‌نحوی دیگر صلاحیت دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی را زیر سوال ببرد. این درحالی بود که از قضا یکی دیگر از اتهامات مشرق به عاملی نیز همان ماجرای زندگی فرزندش در خارج از کشور بود. آنجا که این رسانه اصولگرا باز هم با طرح پرسشی دیگر نوشت:«گفته می‌شود که فرزند یا فرزندان آقای عاملی در کشور انگلستان سکونت دارند و خانواده ایشان هم تابعیت یا اقامت انگلستان دارند. آیا این ادعاها درست است؟ آیا ارتباط جناب عاملی انگلستان تنها به داشتن ملک خلاصه می‌شود یا ایشان تابعیت یا کارت سبز انگلیس را هم دریافت کرده‌اند؟»

با این همه اما موضوع وقتی پیچیده‌تر شد که عزت‌الله ضرغامی، رییس اسبق صداوسیما و ازجمله اعضای فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت:«در حالی که رهبر معظم انقلاب مسوولیت بررسی صلاحیت نامزد دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی را مشخصا بر عهده نظر کارشناسی اعضای این شورا گذارده بودند، متاسفانه در جلسه دیشب مکررا به صورت علنی و غیرعلنی از تماس‌های آقای وحید حقانیان به منظور رای مثبت به این نامزد محترم سخن به میان آمد.» ضرغامی همچنین بعدازظهر دیروز در توییت دوم خود که در توضیح توییت قبلی منتشر شد، نوشت:«پس از بررسی بیشتر در این خصوص، یقین پیدا کردم دخالت آقای وحید حقانیان در مساله انتخاب آقای دکتر عاملی بدون مجوز معظم‌له و خودسرانه بوده است.»

بحث از جنجال رسانه‌ای درباره عاملی البته صرفا در سطح ادعای چهره‌هایی همچون ضرغامی و گزارش‌های بدون سند و مدرک رسانه‌هایی شبیه به «قرارگاه سایبری عمار» نماند و جوسازی علیه این چهره فرهنگی و دانشگاهی تا آنجا ادامه یافت که واکنش تلویحی رییس‌جمهوری را نیز برانگیخت. آنچنان که به‌ زعم برخی ناظران اظهارات دیروز روحانی در بخشی از جلسه هیات دولت درخصوص «معیارهای سنجش انقلابی‌گری» را به ماجرای جنجالی عاملی مرتبط دانستند. رییس‌جمهور گفته است:«معلوم نیست برخی، دماسنج‌های انقلاب و تقوا را از کجا پیدا کرده‌اند؟ همین ‌طوری نگاه می‌کنند و می‌گویند، دماسنج ما نشان می‌دهد این انقلابی نیست یا میزان انقلابی بودنش کم یا بالاتر است.» روحانی همچنین با بیان اینکه «فحاشی، سخن درشت، دروغ و تهمت اصلا نسبتی با انقلاب ندارد»، تاکید کرد:«اگر بنا باشد در کشور خدای ‌ناکرده، دروغ و تهمت شایع باشد هر که را می‌خواهیم مسوول یک جا بگذاریم، یک عده شروع می‌کنند در فضای مجازی دروغ و راست، علیه آن فرد به دروغ‌پراکنی؛ این چه اخلاق، ادب و چه منافع ملی است؟!»/ اعتماد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر