کد خبر: 5737
A
مهدی مطهرنیا:

شعار «کاهش مالیات» یکی از علل پیروزی ترامپ

کاندیدای حزب جمهوری‌خواه که همواره ژنرال‌های این حزب را به باد انتقاد می‌گرفت، توانست به هم حزبی‌های خود ثابت کند که با خط و خطوط وی هم می‌توان راهی کاخ سفید شد.

شعار «کاهش مالیات» یکی از علل پیروزی ترامپ

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، «مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به پیروزی دونالد ترامپ در پنجاه و هشتمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اظهار کرد: ترامپ در نقش یک مجری تغییر وارد عمل شد. او شعار تغییر اوباما را به نفع خود و تنها در زمانی که اوباما هشت سال در کاخ سفید سکنی گزیده بود، مصادره کرد و به نوعی تلاش‌های وی در این جهت کاملاً موفقیت‌آمیز بود. لذا باید بگوییم که شعار تغییر توسط ترامپ از اردوگاه دموکرات‌ها به اردوگاه جمهوری‌خواهان انتقال داده شد. به همین دلیل، می‌توان گفت که ترامپ که همواره ژنرال‌های جمهوری‌خواه را به باد انتقاد می‌گرفت، در حالت فعلی توانست به هم حزبی‌های خود ثابت کند که با خط و خطوط وی هم می‌توان کاخ سفید را تسخیر کرد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که ترامپ شعارهای پوپولیستی را زمانی وارد تفکرات آمریکایی‌ها کرد که اوباما هشت سال کرسی قدرت را در دست داشت. از سوی دیگر باید توجه داشت که کمپین کلینتون به اشتباه روی شخصیت اقتصادی و تجاری ترامپ مانور داده بود و به نوعی در دام لفاظی‌های وی افتادند. به عبارتی دیگر باید بگوییم که لیبرال‌ها در دام سناریوی کلام‌محورانه ترامپ افتادند و تمام استراتژی دموکرات‌ها در راستای سرکوب ترامپ، برنامه‌ریزی و هدایت شد و این به نفع ترامپ تمام شد. چراکه رای‌های خجالت زده به سمت ترامپ متمایل شد و در اینجا کابوس کلینتون رقم خورد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که پیروزی متوالی نماینده یک حزب برای دوره چهار ساله سوم پدیده‌ای نادر در ساختار سیاسی آمریکا محسوب می‌شود، گفت: حضور دو دوره‌ای دموکرات‌ها در کاخ سفید نباید این شک و تردید را ایجاد کند که دموکرات‌ها در دور سوم هم سکان‌دار زمام امور خواهند بود. از این نظر بسیاری معتقد بودند که انتخاب نامزد دموکرات برای چهارساله سوم امری بعید ارزیابی می‌شود. از سمتی دیگر باید دانست که یکی از شعارهای اصلی ترامپ کاهش مالیات بود و از این نظر توده‌های فعال مردمی را به جناح‌های عوام گرایانه تبدیل کرد و نهایتاً مردم برای رفاه بیشتر به ترامپ رای دادند.  

وی در پایان در مورد محورهای سیاست خارجی که از سوی ترامپ طرح و اجرا خواهد شد، بیان کرد: سیاست خارجی ترامپ مانند سیاست داخلی وی فاقد استخوان‌بندی محکم و درست خواهد بود. اگر کلینتون پیروز انتخابات بود و به کاخ سفید راه پیدا می‌کرد، می‌توانستیم تا حدودی سیاست خارجی او را پیش‌بینی کنیم اما در مورد ترامپ باید گفت آنچه که در محور سیاست خارجی رخ خواهد داد، بیش از حادثه ۱۱ سپتامبر برای آمریکا مضر خواد بود. از این نظر در گام اول به نظر می‌رسد ترامپ در سال اول ریاست جمهوری خود زمینه‌ساز نزدیک شدن به روسیه را فراهم آورد که مطمئناً بر پرونده سوریه هم تاثیر خواهد گذاشت.      

منبع: ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر