کد خبر: 57552
A

علی مطهری: اگر می‌خواهید قانون اساسی را عوض کنید، باید از راهش وارد شوید/ از نظر اسلام، زن و مرد حقوقی متساوی دارند/

مطهری در خصوص اینکه چرا در خصوص قانون اساسی که اکثر رای دهندگان به آن بالای ۵۰ سال هستند، رفراندوم برگزار نمی شود، گفت: اگر می خواهید قانون اساسی را عوض کنید، باید از راهش وارد شوید و اگر لازم بود حتی حزب تشکیل دهید. ولی اینکه هر ۱۰ سال برای قانون اساسی رای گیری صورت گیرد، کار درستی نیست.

علی مطهری: اگر می‌خواهید قانون اساسی را عوض کنید، باید از راهش وارد شوید/ از نظر اسلام، زن و مرد حقوقی متساوی دارند/

به گزارش دیده بان ایران؛ علی مطهری در جلسه ای تحت عنوان«گفت و گو با دختران و پسران انقلاب پیرامون موضوع حجاب» که ظهر امروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، گفت: ۱۷ دی ماه، سالروز مبارزه مردم با موضوع کشف حجاب رضاشاه است که اوج این مبارزه در مقابل مسجد گوهرشاد اتفاق افتاد و در نهایت، آن حکومت نتوانست حجاب و پوشش اسلامی در ایران را کنار بزند.

 

وی افزود: رضاشاه بعد از سفر به ترکیه، بخاطر نزدیکی ای که با آتاتورک پیدا کرده بود، به این نتیجه رسید که باید برای پیشرفت کشور، با مظاهر دینی مخالفت کند، اما توجه نداشت که در ایران نیرویی به نام «روحانیت» وجود دارد و کار به این سادگی ها نیست.

 

مطهری ادامه داد: مساله حجاب و پوشش اسلامی، زیرمجموعه بحث حجاب است. دنیای غرب هنوز مسائل خانوادگی، روابط میان زن و مرد و مسائل مربوط به آرامش روانی جوامع خود را حل نکرده است. اما خداوند در سوره نور قرآن کریم می فرماید: این سوره ای است که برشما نازل کردیم و احکام آن را بر شما واجب کردیم. ولی در اروپا درست برعکس قرآن عمل می کنند و نام آن را «آزادی» می گذارند.

 

وی گفت: خداوند در سوره نور می فرماید که مسائل مربوط به حجاب امری نیست که ما بخواهیم به شما بگوییم، بلکه در ذات هر فرد است. ازدواج در سیستم اسلامی، در واقع خروج از ممنوعیت و محدودیت قبل از آن است، یعنی فرد به موجب آن می تواند روابط جنسی داشته باشد. در حالی که ازدواج در غرب به دلیل روابط جنسی آزاد پیش از آن، آغاز محدودیت بوده و مانند این است که فرد برای خود زندانبان گرفته باشد.

 

این نماینده مجلس بیان کرد: از نظر اسلام، روابط جنسی تنها باید در کانون خانواده باشد. بنابراین رعایت نکردن این اصل، باعث سست شدن کانون خانواده در غرب شده و کسی که به داشتن روابط آزاد قبل ازدواج عادت کرده، دیگر نمی تواند عادت خود را ترک کند. 

 

وی با بیان اینکه، در اسلام ازدواج و علاقه جنسی یک امر مقدس شمرده شده، گفت: ریشه اهمیت حجاب نیز به خاطر اهمیتی است که اسلام برای نظام خانواده قائل شده است. از نظر اسلام، زن و مرد حقوقی متساوی دارند و حتی از نگاه شهید مطهری، زن ها حقوقی بیشتر دارند، اما زن و مرد حقوقی متشابه ندارند و نباید هم داشته باشند، زیرا اساساً خلقت آنها متفاوت است.

 

مطهری با اشاره به این موضوع که تاریخ سه گونه نقش برای زن قائل شده، گفت: نخست دوره «پرده نشینی» زن است که او همانند گوهری گرانبها بود و مرد باید برای بدست آوردنش، تلاش بسیار می کرد. دوم، تبدیل شدن زن به شخصیتی کم ارزش بود و مرد برای دسترسی به او نیازی به تلاش نداشت، مانند زنان غرب در دنیای امروز. سوم جایی است که زن علاوه بر شخصیت، همانند گوهری باارزش است. این همان نگاه اسلام است، زیرا در اسلام زن هم مانند مرد، استعدادهایی دارد که باید شکوفا شود.

 

نماینده مجلس اظهار کرد: اسلام برای حفظ ارزش زنان در کنار شکوفایی استعداد آنها، تدابیری دارد که بحث نخست آن درباره پوشش است و دوم، عدم اختلاط تا جایی است که منجر به عسر و حرج نشود. اجتماع باید محیط کار و فعالیت باشد و هرگونه کامیابی جنسی باید منحصر بر کانون خانواده باشد. لذا این نظر اسلام است که نباید تحریک جنسی در جامعه وجود داشته باشد.

 

وی بیان کرد: اینکه جامعه دائماً تحریک شود و امکان ارضاء هم وجود نداشته باشد، عقده های روانی ایجاد می کند و بسیاری از جنایت هایی که رخ می دهد، ناشی از همین عقده هاست. بنابراین نباید جامعه تحریک شود. از این رو، بهداشت روانی، بالارفتن ارزش زن و جلوگیری از ابتذال او، نتیجه تحریک نشدن جامعه است.

 

فرزند شهید مطهری در ادامه گفت: انسان، خواهان نامتناهی در تمامی زمینه هاست. در غریزه جنسی نیز چنین است و هیچ نقطه انتهایی ندارد. برای نمونه، خسروپرویز ۳ هزار زن در حرمسرای خود داشت یا در دوره اسلامی نیز هارون الرشید و دیگرانی بودند که حرم سرا داشتند.

 

وی با بیان اینکه، اسلام حتی برای نگاه کردن ما هم حکم دارد، گفت: در اسلام از مردان خواسته شده که نگاه های خود را شکسته و خیره نشوند و به زنان نیز می گوید؛ چشمان خود را فروبندید و به مردان بیگاه خیره نشوید. بیماری برهنگی که امروز در غرب وجود دارد تا ۶۰ سال پیش وجود نداشته و مربوط به دهه های بعد از آن به دلیل تاثیرات تبلیغاتی است. بسیاری نیز آن را نقشه صهیونیست ها می دانند، برای اینکه حکومت خود را در دنیا گسترش دهند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در کشور ما آنجایی که گرایش به فرهنگ غرب وجود دارد، گرفتار همین آفت ها هستند. برای نمونه آمار طلاق در شمال تهران بیشتر از جنوب آن است.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در خصوص قانون اساسی که اکثر رای دهندگان به آن بالای ۵۰ سال هستند، رفراندوم برگزار نمی شود، گفت: اگر می خواهید قانون اساسی را عوض کنید، باید از راهش وارد شوید و اگر لازم بود حتی حزب تشکیل دهید. ولی اینکه هر ۱۰ سال برای قانون اساسی رای گیری صورت گیرد، کار درستی نیست./ جماران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر