کد خبر: 57634
A
ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گو با دیده بان ایران :

انتظار مجلس از دولت؛ بودجه بندی واقعی است / تنها چیزی که در مجلس وجود ندارد نگاه ملی است/ استانی شدن انتخابات در مجلس رای می آورد

تنها چیزی که در مجلس وجود ندارد نگاه ملی است؛ نمایندگان بیش از هر چیز بخشی نگر هستند که این امر هم به دلیل شیوه انتخاب نمایندگان توسط مردم باز می گردد در حال حاضر نمایندگان مجلس چاره ای ندارند جز اینکه منافع نمایندگان خود را در هر شهرستان دنبال کنند. تنها راه حذف نگاه بخشی نگری در مجلس برگزاری انتخابات به صورت استانی است.

انتظار مجلس از دولت؛ بودجه بندی واقعی است / تنها چیزی که در مجلس وجود ندارد نگاه ملی است/ استانی شدن انتخابات در مجلس رای می آورد

دیده بان ایران : بررسی لایحه بودجه سال آینده، مهم ترین کار مجلس در ماه های پایانی سال است. سالی که با اجرایی شدن  تحریم های آمریکا شرایط ویژه ای را برای اقتصاد ایران رقم زد. بودجه نمایندگان مجلس انتظار دارند واقعی باشد. ولی ملکی نماینده مردم مشکین شهر و عضو کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی در تشریح باید ها و نباید های لایحه بودجه سال98 می گوید: "ما در مجلس معتقدیم بودجه باید واقعی باشد. یکی از عمده ترین مشکلات کشور ما بودجه بندی غیرواقعی طی سالیان گذشته  بوده است. منظور از غیرواقعی بودن بودجه ارائه طرح ها یا پروژه های جدید بدون در نظر گرفتن طرح هایی که قبلا  اجرا شده یا در حال انجام است. همگان به خوبی می دانند که طرح های نیمه تمام بیش از هر چیز برای کشور هزینه زاست. 80 هزار پروژه نیمه تمام در کشور داریم  ضرر اقتصادی عدم راه اندازی این پروژه ها برای کشور بسیار زیاد است. اولویت بودجه واقعی باید افتتاح طرح های نیمه تمام باشد. متاسفانه در دوره احمدی نژاد پروژه های متعدددی بدون مطالعه آغاز شد که تنها به لیست طرح های نیمه تمام کشور افزود" 

 

از دکتر ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع مجلس که دانسته ها و داشته های زیادی در حوزه صنعت و به خصوص صنعت خودرو دارد در خصوص جایگاه مجلس، بودجه نویسی و استانی شدن انتخابات سوال پرسیده ایم. 

 

مشروح گفت و گوی پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران با نماینده مشکین شهر در مجلس دهم در ادامه آمده است: 

 

دیده بان ایران : نظر حضرتعالی در مورد بودجه سال آینده؛ که توسط دولت به مجلس ارائه شده چیست؟آیا بودجه سال 98 نظر نمایندگان را به خود جلب کرده است؟

 

بودجه امسال در شرایطی تدوین شده است که ما در شرایط تحریم قرار گرفته ایم. تحریم ها بخش اعظمی از درآمد نفتی کشورمان را کاهش داده و از سوی دیگر شاهد کاهش سرمایه گذاری هستیم.

همگان به خوبی می دانند که مهم ترین منبع تامین کننده بودجه کشور درآمد حاصل از فروش نفت است.  ما در بودجه سال 97 نسبت به سال 98 شاهد کاهش فروش نفت و همچنین کاهش قیمت هر بشکه نفت هستیم.

بودجه سال آینده بر اساس فروش یک و نیم میلیون بشکه نفت بسته شده است اما بعید به نظر می رسد بتوانیم بیش از یک میلیون بشکه به بازار عرضه کنیم. بنابراین عملا منابع درآمدی نفت ما 50 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. یک واقعیت وجود دارد و آن این است که ما نباید انتظارات در خصوص بودجه و تاثیر آن در جامعه بالا ببریم چون به هر حال منابع مالی دولت محدود است

دیده بان ایران : آیا این ادعا که بودجه 98 به صورت انتقباضی بسته شده درست است؟!

ما معتقدیم بودجه باید واقعی باشد. یکی از عمده ترین مشکلات کشور ما بودجه بندی غیرواقعی طی سالیان گذشته  بوده است. منظور از غیرواقعی بودن بودجه ارائه طرح ها یا پروژه های جدید بدون در نظر گرفتن طرح هایی که قبلا  اجرا شده یا در حال انجام است. همگان به خوبی می دانند که طرح های نیمه تمام بیش از هر چیز برای کشور هزینه زاست. 80 هزار پروژه نیمه تمام در کشور داریم  ضرر اقتصادی عدم راه اندازی این پروژه ها برای کشور بسیار زیاد است. اولویت بودجه واقعی باید افتتاح طرح های نیمه تمام باشد. متاسفانه در دوره احمدی نژاد پروژه های متعددی بدون مطالعه آغاز شد که تنها به لیست طرح های نیمه تمام کشور افزود. افزایش طرح های نیمه تمام هزینه بالاسری را در طرح ها بالا برده و طرح ها از توجیه اقتصادی خارج می کند. واقعیت این است که ما در بودجه ریزی واقعی عمل نمی کنیم حتی  در سال هایی که به لحاظ منابع مالی با مشکلات متعددی روبرو باشیم. به طور مثال در دوره احمدی نژاد زمانی که قیمت نفت به 150 دلار رسیده بود به طرح های زودبازده وام داده شد وام های که هیچ کمکی به اجرای طرح های زود بازده نکرد و تنها میزان نقدینگی را در جامعه بالا برد.

دیده بان ایران :  چه میزان از بودجه برای کارهای عمرانی و صنعتی در نظر گرفته شده است؟

 

ما امسال 60 هزار میلیارد تومان از بودجه را برای طرح های صنعتی و عمرانی در نظر قرار داده ایم فکر می کنم در بهترین حالت 20 هزار میلیارد تومان آن تخصیص پیدا خواهد کرد.

 

دیده بان ایران : چرا گفته می شود برخی از وزارتخانه ها در تامین بودجه  تخصیص داده شده ناتوان هستند؟

سوء مدیریت در همه جا وجود دارد ما می گوییم یک مدیر نتوانسته است برای اندک بودجه اجرایی که در اختیار گرفته پروژه تعریف نمایند یا اینکه نتوانسته است برای پروژه ها بودجه جذب کند.سهم سوء مدیریت در پروژه های عمرانی چیزی حدود 5 درصد است. هر چند سوء مدیریت در عدم اجرای درست بودجه نقش دارد اما بیشترین مشکل ما در مورد بودجه "مشکل تخصیص بودجه است.  

 

 دیده بان ایران : شما به مسئله تخصیص بودجه اشاره کردید. در مسئله تخصیص بودجه میان نمایندگان هر شهرستان رقابت وجود دارد تا چه حد در مجلس نگاه ملی جریان دارد؟

تنها چیزی که در مجلس وجود ندارد نگاه ملی است؛ نمایندگان بیش از هر چیز بخشی نگر هستند که این امر هم به دلیل شیوه انتخاب نمایندگان توسط مردم باز می گردد در خال حاضر نمایندگان مجلس چاره ای ندارند جز اینکه منافع نمایندگان خود را در هر شهرستان دنبال کنند. تنها راه حذف نگاه بخشی نگری در مجلس برگزاری انتخابات به صورت استانی است.

 

دیده بان ایران :  آیا واقعا استانی شدن انتخابات رای لازم را کسب خواهد کرد؟ منظور این است که آیا واقعا نمایندگان مجلس با استانی شدن انتخابات موافقت خواهند کرد؛ یا صرفا اظهارات نمایندگان نمایشی است؟!

واقعیت این است که من ابتدا نسبت به اینکه نمایندگان به این طرح رای دهند خوشبین نبودم اما من در این دوره معتقدم اکثریت نمایندگان در این دوره موافق استانی شدن انتخابات خواهند بود و به این طرح رای خواهند داد.  اگر این طرح با موافقت شورای نگهبان و مجمع تشخیص همراه شود قطعا به قانون تبدیل می شود.

 

دیده بان ایران : چند روز پیش حسن کامران نماینده اصفهان از لابی گری برخی نهادها و افراد با نمایندگان سخن گفت. تا چه حد جو مجلس و رفتار نمایندگان با لابی گری خو گرفته است؟

مسئولیت اظهارات آقای کامران با خود ایشان است. رفتار یک نماینده سبب می شود طرف مقابل به خود اجازه ندهد به یک نماینده مجلس پیشنهاد رشوه دهد. آقای کامران هم نباید در این خصوص کلی گویی داشته باشند اسم فرد خاطی را ذکر کنند تا با آن فرد برخورد شود. اما یک واقعیت در مورد مبارزه با فساد وجود دارد رفتار یک نماینده سبب می شود هیچ کس نتواند به او پیشنهاد رشوه ارائه دهد بنابراین این موضوع بستگی زیادی به خود نماینده دارد.

دیده بان ایران:   تفسیر شما از ترکیب سیاسی مجلس دهم چیست؟ مجلس دهم مجلسی سه قطبی است وجود فراکسیون مستقل چه مزایا و چه معایبی دارد؟

برخی از نمایندگان نه اصول گرا و نه اصلاح طلب به آن معنای تشکیلاتی آن هستند. به معنای دیگر نمی توان روش و منش سیاسی آنها را به لحاظ تشکیلاتی به احزاب و جریان های اصلاح طلب و اصول گرا نزدیک دانست این نماینده ها اصولا مستقل خوانده می شوند. در مجلس دهم چون تعداد این گونه نمایندگان بیشتر بود به اصطلاح فراکسیون مستقلان را تشکیل دادند. اکنون هم انصافا از فراکسیون های تاثیر گذار مجلس هستند. مستقلان ولایی تعدادشان از کمتر از فراکسیون امید یا ولایی نیست و اتفاقا در جریان رای گیری ها تاثیر گذار هم هستند. معمولا در تصمیم گیری های مجلس نقش فراکسین مستقلان برجسته است رای و نظر این فراکسیون در واقع در رد یا تایید لوایح و همچنین رای اعتماد به وزرا نقش برجسته ای دارد .  اتفاقا فراکسیون فعالی است هر هفته یکشنبه با یک وزیر یا  مسئول دولتی جهت حل مشکلات جامعه جلسه داشته و به حل آن می پردازد.

دیده بان ایران : نقش آقای لاریجانی در تصمیم گیری های فراکسیون مستقلان مجلس چقدر تاثیر دارد؟

تصمیمات در فراکسیون معمولا جمعی گرفته می شود. فراکسیون مستقلان ولایی فراکسیون آقای لاریجانی نیست. ممکن است تصمیمات ما  بر رای آقای لاریجانی تاثیر بگذارد اما این فراکسیون منویات ایشان را اجرا نمی کند. من افرادی را سراغ دارم که با لیست امید آمده اند اما درجلسه فراکسیون مستقلان شرکت می کند همین طور در مورد اصول گرایان هم افرادی در فراکسیون مستقلان حضور دارند.

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر