کد خبر: 5766
A

تخت‌روانچی: گشایش دفتر اروپا در تهران زمان‌بر است

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه، حقوق بشر و تعاملات بانکی را دو موضوع جدید این دور از گفت و گوهای تهران و بروکسل عنوان کرد و گفت: در این دور چارچوب ها و دستور کار گفت و گوهای حقوق بشری مورد بررسی قرار می گیرد و وارد مسائل محتوایی نمی شویم.

تخت‌روانچی: گشایش دفتر اروپا در تهران زمان‌بر است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، مجید تخت‌روانچی افزود: طبیعی است که حساسیت‌هایی نسبت به موضوع حقوق بشر با توجه به استفاده های سیاسی که از آن می شود، وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه این گفت و گوها باید از موضع برابر و احترام متقابل باشد، اظهارداشت: نباید فراموش کرد که گفت و گوهای حقوق بشری زمانبر است و زمان طولانی نیاز دارد تا دو طرف به درکی از یکدیگر برسند و در مواردی هم که نظرات یکی نیست، مشخص شود.

تخت‌روانچی خاطرنشان کرد: در دور اول گفت و گوها باید چارچوب ها و دستور کار را مشخص کنیم، بنابراین در دور اول وارد محتوا نمی شویم و مسائل رویه ای را مطرح می کنیم. در دوره های بعد تصمیم می گیریم ادامه بحث چگونه باشد.

معاون وزیر خارجه همچنین در خصوص رویکرد گفت و گوی حقوق بشری قوه قضاییه گفت: ما وقتی گفت و گو می کنیم، نماینده نظام هستیم و پیش از طرح موضوعات نظر مسئولان نظام در سطوح مختلف گرفته می شود.

تخت‌روانچی خاطرنشان کرد: قوه قضاییه در موضوع حقوق بشر صاحب نظر است، به همین دلیل از ستاد حقوق بشر هم در این گفت و گوها همراه ما هستند و موضوعاتی که در آنجا مطرح می کنیم، در هماهنگی با ستاد حقوق بشر و قوه قضاییه است.

گفت‌وگوی بانکی با مشارکت بانک مرکزی ایران

معاون وزیر امور خارجه، گفت و گوها با بانک مرکزی اتحادیه اروپایی را موضوع دیگری دانست که برای نخستین بار مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و اظهارداشت: ما الان با بانک های مختلف کشورها در تماس هستیم و بانک مرکزی ما با بانک های مرکزی کشورهای اروپایی تعامل دارد اما دوره ای به دلیل تحریم ها، ارتباطات بانکی قطع بوده است که این ارتباطات کم کم در حال احیا است.

تخت‌روانچی افزود: قرار است در این دور از گفت و گوهای کاملا تخصصی با بانک مرکزی اروپا که برای کل بانک های اروپایی سیاستگذاری می کند، دوستان بانک مرکزی ما حضور داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که این گفت و گوها به باز شدن گره همکاری با بانک های بزرگ اروپایی، چه کمکی می کند؟ گفت:این طور نیست که تعاملات بانکی ما با اروپایی ها تعطیل باشد. ما با بانک های اروپایی ارتباط کاری داریم، مشکل بانک های بزرگ است.

این مقام وزارت امور خارجه با بیان اینکه همین بحث ها و گفت و گوها خود به خود به باز شدن این گره کمک می کند، افزود:بانک مرکزی اتحادیه اروپایی، سیاستگذاری می کند و بانک های کشورهای اروپایی هم درچارچوب هایی که این بانک تعیین می کند، حرکت می کنند.

تخت‌روانچی این گفت و گوها را گامی برای رفع مشکلات بانکی دانست و ادامه داد: در واقع ما در سطح دیگری با بانک های اروپایی تعامل می کنیم اما اینکه آیا این گره همکاری با بانک های بزرگ اروپایی فردا باز می شود، این طور نیست و باید واقعیات را مطرح کرد.

پروسه گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران زمان‌بر است

معاون وزیر خارجه همچنین درخصوص درخواست اروپایی ها برای تاسیس دفتر اتحادیه اروپایی در تهران، گفت: اروپایی هاعلاقمند هستند، دفتری در تهران باز کنند و می گویند دفتر نمایندگی ایران در بروکسل علاوه بر کارهای دوجانبه با بلژیک، کارهای اتحادیه اروپا ،پارلمان، شورای اروپا و کمیسیون های اروپا را پیگیری می کند و با توجه به اینکه وارد فضای جدیدی از روابط شدیم، نیاز داریم این تعاملات و روابط را با تاسیس دفتر در تهران دنبال کنیم.

تخت‌روانچی افزود: فرایند تاسیس این دفتر در تهران، پروسه زمانبری است که باید طی شود و وزارت امور خارجه و نهادهای ذیربط نظر خود را بیان کنند. ما هم به آنها گفتیم این فرایند داخلی باید طی شود.

مبادلات تجاری با اروپا رشد می‌یابد

معاون وزیر خارجه همچنین با اشاره به وضعیت رو به رشد مبادلات تجاری تهران و بروکسل، گفت: در سال 2015 حدود روابط 7/7 میلیارد یورو بود که از این رقم سهم صادرات اتحادیه اروپایی به ایران 4/6 میلیارد یورو و سهم صادرات ایران 2/1 میلیارد یورو بوده است.

تخت‌روانچی افزود: این رقم در6 ماهه نخست سال جاری میلادی به 1/5 میلیارد یورو رسیده است که از این رقم سهم صادرات اروپا به ایران 6/3 میلیارد یورو و سهم صادرات ایران 5/1 میلیارد یورو بوده است.

به گفته وی اگر همین روال ادامه یابد، در پایان سال جاری میلادی مبادلات تجاری دو طرف به بیش از 10 میلیارد یورو می رسد که حاکی از رشد بیش از 30 درصدی در مبادلات دو طرف است.

معاون وزیر امور خارجه با بیان این که با سرمایه گذاری بیشتر اروپایی ها در ایران، تنوع صادرات ما به اروپا شیب صعودی بیشتری خواهد گرفت، تاکید کرد: اتحادیه اروپا تشکیلات گسترده ای در بروکسل دارد و هدف آن تنظیم و هماهنگ سازی سیاست های داخلی و خارجی اعضا است. همانطور که کشورهای اروپایی با کشورهای دیگر ارتباط دارند، اتحادیه اروپایی هم در حدود 140 کشور دفتر نمایندگی دارد.

 

تخت‌روانچی ادامه داد: اتحادیه اروپا سال هاست با چین، گفت و گوهای چالشی دارد. یا با روسیه و کانادا گفت و گو می کند و این طور نیست که فقط با کشورهایی که از نظر سیاسی با آن فاصله دارد، گفت و گو کند.

وی با بیان اینکه گفت و گوهای تهران بروکسل فراتر از گفت و گو و تبادل نظر صرف است، اظهارداشت: مقامات اتحادیه و ایران در حوزه های مختلف انرژی، محیط زیست، حمل و نقل و همکاری های دانشگاهی و مسائل دیگر با هم گفت و گو می کنند.

رییس تیم ایرانی مذاکره کننده با اتحادیه اروپا، مذاکرات برای پیوستن به پروژه بین المللی ایتر، اعطای بورس به دانشجویان و همکاری های دانشگاهی، تعریف پروژه های جدید در حوزه های مختلف انرژی را نمونه هایی از گفت و گوهای دو طرف در این دور برشمرد.

تخت‌روانچی با اشاره به مواضع مختلف دو طرف درخصوص محیط زیست، اظهارداشت: آنها به عنوان کشورهای توسعه یافته مواضعی در قبال محیط زیست دارند و ما هم به عنوان یک کشور در حال توسعه موضعی دیگر داریم و ممکن است این مواضع باهم متفاوت باشد. جدای از این تفاوت و اختلاف نظرها، می خواهیم ببینیم چگونه می توانیم با یکدیگر همکاری کنیم.

وی حمایت اتحادیه اروپا از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی را از دیگر محورهای گفت و گوها عنوان کرد و در عین حال گفت: طبیعی است این همکاری ها در چارچوب قوانین و مقررات کشور و مواردی که ما تشخیص می دهیم، انجام می شود .

معاون وزیر امور خارجه، مسائل منطقه را از جمله مباحث مطرح شده در این گفت و گوها عنوان کرد و گفت: طرفین در مسائل مختلف سوریه،عراق، یمن ،تروریسم و افراطی گری باهم تبادل نظر می کنند و این فرایند گفت و گوها ادامه دارد.

تخت‌روانچی در پاسخ به این سوال که آیا در این دور از گفت و گوها درباره برجام هم گفت و گو خواهید کرد، گفت: برجام در دستور کار این دور از گفت و گوها نیست. اگر لازم شد در حاشیه گفت و گوها شاید تبادل نظری داشته باشیم چنان که در حاشیه مجمع عمومی هم با خانم موگرینی یا اشمید یا در جلسات حاشیه ای، گفت و گو کردیم .

منبع: خبرآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر