کد خبر: 57904
A

سرنوشت نهایی CFT در مجلس یا مجمع؟!

تهران - ایرنا – لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تامین مالی تروریسم در حالی هفته آینده در مجلس شورای اسلامی بررسی می شود که ممکن است نمایندگان تصمیم گیری نهایی در مورد این لایحه را به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار کنند.

سرنوشت نهایی CFT در مجلس یا مجمع؟!

به گزارش دیده بان ایران؛  لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تامین مالی تروریسم یا همان CFT بعنوان یکی از لوایح چهارگانه FATF پس از مسکوت ماندن چند ماه، نهایتا روز یکشنبه 15 مهر سال جاری با 143 رای از مجموع 271 رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در همان تاریخ با ارسال پیامی به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کردند: با بررسی لوایح FATF در مجلس مخالفتی ندارم تا مسیر قانونی خود را طی کند.
بر اساس این مصوبه به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شود کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم مشتمل بر یک مقدمه، 28 ماده و یک پیوست را با اعمال شروط بپذیرد.
این لایحه که در زمان تصویب، تهدید پیامکی برخی نمایندگان مجلس را به همراه داشت، به شورای نگهبان ارسال شد و در جلسه مشترک اعضای این شورای با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی بررسی شد.
همزمان با بررسی مصوبه CFT در شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصحلت نظام، گروه ویژه اقدام مالی(FATF) در پایان نشست 6 روزه خود در پاریس، با ارائه مهلت چهارماهه به جمهوری اسلامی ایران موافقت کرد و خواستار سرعت دادن به مسیر اصلاح و تکمیل اقدامات باقیمانده در خصوص FATF شد.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در توییتر خود از عدم تایید مصوبه CFT خبر داد و این مصوبه را خلاف شرع، قانون اساسی و مبهم دانست. 
سخنگوی شورای نگهبان در مورد ایرادات این شورا به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم را 11مورد اعلام کرد و گفت که اگر مجلس 11 مورد اصلی را برطرف کند، بقیه موارد خود به خود رفع می شود.
مجلس همچنین در 13 آبان از سوی شورای نگهبان نامه ای دیگری دریافت کرد که در آن ایرادات هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نسبت به مصوبه CFT در راستای بند 2 ماده 110 قانون اساسی بیان شده بود.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این نامه، خطاب به آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان اعلام کرد که ایرادات شورای عالی نظارت را با توجه به پایان یافتن مهلت 20 روزه، نمی پذیرد و مجلس شورای اسلامی فقط ایرادات شورای نگهبان را بررسی می کند. 
پس از ارجاع ایرادات شورای نگهبان از سوی لاریجانی به کمیسیون مربوطه(کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس)، این کمیسیون بررسی لایحه CFT را با تشکیل کارگروهی مشورتی و با حضور وزیران امور خارجه، اطلاعات، نماینده شورای نگهبان، معاون حقوقی رییس جمهوری و نماینده مجمع تشخیص مصلحت نظام و نمایندگان ستاد کل نیروهای مسلح و سپاه در دستور کار قرار داد.
اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در این میان برخی از ایرادات شورای نگهبان را اصلاح و در برخی از موارد بر نظر خود اصرار کرده و آن را به صحن مجلس ارائه کردند. نمایندگان مجلس نیز در 14 آذر، لایحه CFT را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کرده و به شورای نگهبان ارجاع دادند.
کدخدایی قائم مقام دبیر شورای نگهبان پس از بررسی لایحه مزبور، در نامه ای اعلام کرد که برخی ایرادات به لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم کماکان به قوت خود باقی است.
به این ترتیب بار دیگر این مصوبه به مجلس شورای اسلامی اعاده شد و برای بار دوم با حضور سخنگوی شورای نگهبان، وزیر امور خارجه و معاون حقوقی رییس جمهوری در کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی شد.
سخنگوی شورای نگهبان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت که اعضای کمیسیون در چند جلسه ای که برگزار شد، بر نظر قبلی خود اصرار کردند بنابراین بر طبق قانون، با توجه به اصرار اعضا این مصوبه در مجمع بررسی می شود.
لایحه CFT پس از کش و قوس های فراوان نهایتا قرار است یکشنبه آینده در جلسه علنی مجلس برای بار سوم بررسی شود و در صورت اصرار نمایندگان بر مصوبات قبلی خود این لایحه (CFT) به مجمع تشخیص مصحلت نظام ارسال می شود و تصمیم نهایی در مورد آن را اعضای مجمع می گیرند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر