کد خبر: 58032
A

انتقادهای موسوی خویینی ها، 'افشاگرانه' یا 'مغرضانه'

انتقادات «سیدمحمد موسوی خوئینی» از «اکبرهاشمی رفسنجانی» در گفت و گو با ایرنا با واکنش های متفاوتی در فضای مجازی مواجه شد؛ برخی کاربران این اظهارات را 'افشاگری' در مورد بخشی از تاریخ انقلاب می دانند و برخی دیگر آن را 'مغرضانه' تفسیر کردند.

انتقادهای موسوی خویینی ها، 'افشاگرانه' یا 'مغرضانه'

به گزارش دیده بان ایران؛ گفت و گوی مفصل موسوی خوئینی ها دبیر مجمع روحانیون مبارز و دادستان پیشین کل کشور با ایرنا پلاس که در روزنامه سازندگی هم انتشار یافت، خبر ساز شده است. انتقاد تند و تیز موسوی خوئینی از هاشمی رفسنجانی در این گفت و گو واکنش ها بسیاری را به دنبال داشته است. 
همچنین انتقاد موسوی خوئینی از شهید «مصطفی چمران» و امام موسی صدر به دلیل آنچه «عدم اعتقاد به نهضت امام خمینی» خواند مورد بحث و نظر جدی کاربران شبکه اجتماعی توییتر قرار گرفته است.
کاربران اظهارنظرهای خود در این ارتباط را ذیل هشتگ هایی چون «#موسوی_خویینی»، «#موسوی_خوئینی_ها»، «#هاشمی_رفسنجانی»، «#ایرنا»، «#امام_موسی_صدر»، «#شهید_چمران»، و ... منتشر کردند. 
این گزارش محتوای تولید شده در شبکه اجتماعی توییتر در این ارتباط و واکنش کاربران به این موضوع را بررسی کرده است.

**تایید انتقادات خویینی ها از هاشمی
برخی کاربران اغلب با گرایشات نزدیک به جریان محافظه کار، در توییت های خود به تکرار و تایید انتقادات خویینی ها از هاشمی پرداختند. 
این گروه اظهارات خویینی ها را «اعتراف» به اقدامات «تندروانه» رفسنجانی تعبیر کردند. گزاره هایی چون «رهبری دنبال مشارکت مردم بود،هاشمی دنبال مهندسی انتخابات»، «هاشمی دنبال درست کردن زندان برای بی حجاب‌ها بود»، «هاشمی در عمرش درخط اعتدال نبود»، «هاشمی می گفت باید از سپرده مردم در بانک ها خمس گرفت» که از اظهارات دادستان اسبق به عاریه گرفته شده بود، بیشترین تکرار را در صفحات توییتر منتقدان هاشمی داشت.
این گروه از بند بند اظهارات خوئینی ها برای تخریب هاشمی بهره بردند. سردبیر خبرگزاری تسنیم در توییتی نوشت: «مرحوم هاشمی رفسنجانی در تمامِ عمر سیاسی‌اش کلاً یک کد دموکراتیک داشت که اون رو هم موسوی خویینی‌ها با بولدزر از روش رد شد؛ طرفداران آقای هاشمی مدعی بودند ایشان درنمازجمعه76 نطقی کرده برای صیانت از آرای خاتمی؛ حالا خویینی ها افشا کرده که اون نطق هم برای حمایت از ناطق بوده نه خاتمی!»
«عبدالله گنجی» مدیرمسوول روزنامه «جوان» هم در صفحه خود نوشت: «سخنان موسوی خوئینی‌ها در نقد هاشمی شوک عجیبی به اصلاحات‌- اعتدال وارد کرده و سفره عقد را بهم ریخت. بر خلاف غلوهای روحانی از هاشمی، او خواست بگوید اولا من همان چپ21سال پیش هستم و مثل بقیه اصلاح طلب نشدم، ثانیا هاشمی را نباید آنقدر گنده کرد که رهبران اصلاحات و چپ در شعاعش گم شوند.»

**تشکیک و تردید به صحت اظهارات خویینی ها در مورد هاشمی
بسیاری از کاربران اظهارات خویینی ها را مبنای انتقاد خود از عضو مجمع روحانیون مبارز قرار دادند. کاربری نوشت: «موسوی خویینی‌ها هر چه بنیانگذار انقلاب گفته باشد را قبول دارد، الا تعریف از هاشمی رفسنجانی.»
برخی مدعی شدند نقدهایی که به هاشمی مطرح شده است به ویژه در بحث «رادیکال بودن»، متوجه خود موسوی خویینی ها هم می شود. حتی برخی او را به «دروغگویی» متهم کرده اند.
تعدادی در همین راستا واکنش «صادق زیباکلام» استاد دانشگاه در مورد اظهارات خویینی ها را بازتاب داده و از قول او نوشتند: «رسما در روز روشن دروغ می‌گوید. آنچه موسوی خوئینی‌ها می‌گوید قبل از آقای هاشمی رفسنجانی، شامل حال خود ایشان می‌شود. آقای موسوی خوئینی‌ها در ردیف انقلابیون تندرو و رادیکال اوایل انقلاب و دهه شصت بود.»
برخی اما اظهارات خویینی ها را به این دلیل که خود در آنها «ذینفع » است و هیچ سندی برای اثباتش ارایه نکرده، قابل استناد نمی دانند. در توییتی می خوانیم: «موسوی خوئینی ها عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در گفت و گو با ایرنا حرف هایی درباره افرادی چون امام موسی صدر، شهید چمران و هاشمی رفسنجانی زده که چون ذینفع است این حرف ها نفیا و اثباتا هیچ کدام قابل پذیرش نیست، مگر این که با اسناد دیگری منطبق، تائید و یا رد شوند.»
همچنین برخی واکنش «مصطفی هاشمی طبا» فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با «نامه نیوز» را در این خصوص بازتاب داده و از قول او نوشتند: «موسوی خوئینی‌ها خودش از همه قانون گریز‌تر است. قصد موسوی خوئینی‌ها از بیان این حرف‌ها منکوب کردن هاشمی است. خوئینی‌ها بیشتر برای مملکت کار کرد یا هاشمی؟»
دفاع موسوی خویینی ها از حمله به سفارت آمریکا مورد توجه برخی کاربران قرار گرفت. کاربری نوشت: «فرق هاشمی رفسنجانی با موسوی خوئینی‌ها این است که هاشمی فهمید که یه جاهایی اشتباه کرده و سعی در اصلاح اشتباهات و تبعاتش داشت اما موسوی خوئینی ها هنوز این را نفهمیده برای همین هنوز از اشغال سفارت آمریکا دفاع می کند.»
برخی کاربران هم خوئینی ها را به وابستگی به مکتب سوسیالیسم متهم کرده و بر نقش او در تسخیر سفارت آمریکا تامل کرده اند.

*بخشی از پروژه تخریب هاشمی؟
برخی کاربران اظهارات خویینی ها را در چارچوب موج تخریب علیه هاشمی تفسیر کرده اند؛ موجی که همچنان 2 سال پس از مرگ او ادامه دارد و دامنه اش هر روز گسترده تر می شود.
در همین راستا تعدادی واکنش «محمد هاشمی» به موسوی خوئینی‌ها با بازنشر دادند و از قول او نوشتند: «تخریب هاشمی رفسنجانی به میزانی بالا گرفته است که حتی بدیهی‌ترین مسائل نیز درباره ایشان زیر سؤال می‌رود. سخنان موسوی‌خوئینی‌ها ،مغرضانه بود. گفته‌اند هاشمی برای دورزدن قانون، مدام از امام اجازه می‌گرفت. این سخن توهین به امام است.»

**فرصت و حق نقد را برای مدافعان هاشمی به رسمیت بشناسید
لزوم درنظر گرفتن فرصت و حقی برای طرح انتقادات از این اظهارات خوئینی ها و پاسخ به آن در خبرگزاری ایرنا و روزنامه سازندگی، مطالبه ای بود که برخی کاربران مطرح کردند.
کاربری نوشت: «ایرنا شدیدترین انتقادها علیه هاشمی رفسنجانی را از زبان موسوی خویینی‌ها منتشرکرده است، کار حرفه ای آن است که اکنون در گفت وگو با حامیان هاشمی رفسنجانی دیدگاه های وی را نقد کند.»
در این ارتباط، عدم انتشار نظرهای مخالف با اظهارات موسوی خویینی ها در روزنامه سازندگی، اقدامی «عجیب» خوانده شده است. در توییتی می خوانیم: « روزنامه سازندگی دیروز مصاحبه انتقادی ایرنا با موسوی خویینی‌ها علیه هاشمی رفسنجانی پدر معنوی کارگزاران را بطور کامل و در تیتر یک منتشر کرد. انتظار می رفت امروز انتقادها را نقد می کرد. در حالی که در این زمینه سکوت کرده است.»

**چرا این اظهارات اکنون مطرح می شود؟ 
برخی کاربران با اشاره به آنچه «ذوق زدگی» و «خوشحالی» اصولگراها به خاطر اظهارات خویینی ها می خوانند، طرح این اظهارات در مقطع حساس کنونی را عجیب و معنادار خوانده اند.
تعدادی دیگر هم طرح این «ادعاها» در مورد هاشمی، 2 سال پس از مرگ او را به دور از انصاف دانسته اند. از دید این افراد، خویینی ها باید این اظهارات را زمانی مطرح می کرد که هاشمی در قید حیات بود و می توانست پاسخ دهد، نه اکنون که دستش از دنیا کوتاه است و گوینده این حرف ها به صورت متکلم وحده علیه او سخن می گوید.
«اسدالله بادامچیان» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در صفحه شخصی خود نوشت: «چرا موسوی خوئینی ها ناگهان پس از سال ها و در فقدان مرحوم هاشمی رفسنجانی اقدام به تخریب امام موسی صدر و شهید چمران کرده است؟ جای هاشمی خالی که پاسخ او را بدهد و از این دو یار وفادار امام و انقلاب اسلامی دفاع کند.»
سردبیر «اعتمادآنلاین» هم نوشت: «آقای موسوی خویینی ها حالا که هاشمی رفسنجانی نیست کانال تلگرامی راه می اندازید و مصاحبه می کنید و از تاریخ می گویید؟؟ چرا در زمان حیات آقای هاشمی ساکت بودید و حالا که نیست بر او می تازید؟»
برخی هم از غیراخلاقی بودن طرح این ادعاها در غیاب هاشمی می گویند. «حسین سپهوند» عکاس خبرنگار در توییتی آورد: «چه خوب‌ بود این انتقادها و تمجیدها که زبان برخی‌آقایان نسبت مرحوم هاشمی رفسنجانی گفته می شود در زمان حیات ایشان گفته می شد که حداقل جامعه می توانست پاسخ ایشان را هم بشنود حالا هر‌کسی هر چه هم بگوید او دستش از دنیا کوتاه شده اخلاق می گوید که بیش از این له و علیه ایشان چیزی نگوییم.»

**انتقاد از اظهارات خویینی ها در مورد چمران و امام موسی صدر
موسوی خویینی در گفت و گوی خود با ایرنا، به خاطر آنچه «عدم اعتقاد به نهضت امام خمینی خوانده»، از مصطفی چمران انتقاد کرده است. برخی کاربران این بخش از اظهارات خویینی را مبنای اظهارنظر خود قرار دادند.
کاربری نوشت:«از اظهارات موسوی خوئینی‌ها درباره‌ی چمران شگفت زده شدید؟! چمران شاگرد مکتب بازرگان و شیفته‌ی امام موسی صدر بود. یک ایرانیِ مسلمانِ مصدقی بود. ابداً با تعاریف شما (حداقل در موضوع ایران) انقلابی نبود. تاریخ و شخصیت‌ها را تحریف نکنید تا پس از سال‌ها در ذوق‌تان نخورد!»
گروهی هم به گفته های موسوی خویینی ها در مورد شهید چمران و امام موسی صدر انتقاد کرده اند.
در توییتی می خوانیم: «مقاومت درگفتار و عمل امام موسی صدر از نکات کلیدی است که بارها برآن تکیه کرده است.اندیشه ای ناب از فرهنگ شیعه که توانست مردم لبنان و به خصوص جوانان را برای پاسداری از خاک کشور برانگیزد. جناب موسوی خوئینی ها شما چه نفعی می برید که به جای وحدت گرایی بذر تفرقه می پاشید؟!!»
کاربری هم آورد: «موسوی خوئینی ها به چه علت به ساحت مردان بزرگی چون امام موسی صدر و دکترچمران توهین کرده اند؟ مردانی که ازخوشی های زندگی وخانواده گذشتند وخودراصرف محرومین کردند. آیا ایشان که خود را انقلابی می داند به اندازه ایشان به محرومین ایران خدمت کرده اند؟»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر